Symphony for String Orchestra Grażyna Bacewiecz (1909 – 1969)

image_print

W 2013 Filharmonia świętowała 60-lecie, z tej okazji odbył się szereg jubileuszowych koncertów naszych orkiestr, a niektóre zostały zarejestrowane jako materiał na płyty. Pod dyrekcją Mariusza Smolija i z pianistką Ewą Kupiec kameraliści dokonali nagrań utworów Grażyny Bacewicz dla znanej w świecie firmy fonograficznej Naxos. Z satysfakcją informujemy, że nowa płyta kameralistów właśnie się ukazała. Mariusz Smolij, dyrygent i pedagog, w 1986 wyjechał do USA, gdzie kontynuował studia w zakresie kameralistyki i dyrygentury. Współpracował z ponad stu orkiestrami w 25 krajach świata, w Polsce m.in. sprawował obowiązki dyrektora artystycznego Filharmonii we Wrocławiu oraz Międzynarodowego Festiwalu „Wratislavia Cantans” , również często współpracuje z Sinfonią Varsovią, ponadto dyrygował gościnnie większością polskich zespołów filharmonicznych i radiowych. Artysta nagrywa m.in. dla Hungaroton, CD Accord i Narodowego Radio USA (NPR).

PŁYTA TA OTRZYMAŁA FRYDERYKA 2015 W KATEGORII NAJLEPSZY ALBUM POLSKI ZA GRANICĄ !!!
więcej>>

DSC_4786

Płyta do nabycia m.in. na: www.naxosmusiclibrary.com, www.merlin.pl

Bacewicz0001

Recenzje:

David Denton, jeden z czołowych brytyjskich krytyków muzycznych napisał: „Poprzez te trzy kompozycje łączące okres 1946 – 1952 odnajdujemy w Grażynie Bacewicz kompozytora, który udoskonala muzyczną tonalność. To nagranie jej dedykowane w wykonaniu polskiego zespołu brzmi znakomicie. Jest to w moim przekonaniu jedna z najlepszych płyt tego miesiąca”. (David’s Reviev Corner, listopad 2014)

TEKST ZE STRONY INTERNETOWEJ „GAPPLEGATE CLASSICAL MODERN MUSIC REVIEW”

“Płyta zawiera najlepsze kompozycje Bacewicz, wykonane z „muzycznym duchem” tak,  jak wymaga tego jej muzyka!”

Miałem niewątpliwe szczęście i przyjemność poznać muzykę Grażyny Bacewicz (1909-1969) w trakcie koncertu Filharmonii Nowojorskiej pod batutą Kurta Masura w latach 90., w którym uczestniczyłem w ramach odbywającego się regularnie cyklu wydarzeń NY Beat. Wtedy właśnie zainteresowałem się jej osobą, otrzymując nagrodę w postaci jej wspaniałej muzyki, która towarzyszy mi do chwili obecnej. Dzięki temu mogę się dzisiaj cieszyć nowo wydaną płytą zawierającą kompozycje Grażyny Bacewicz: „Symfonię na orkiestrę smyczkową” (Naxos 8.573229), „Koncert na orkiestrę smyczkową” (1948) oraz nową wersję „Kwintetu fortepianowego nr 1” (1952/2013) na orkiestrę kameralną (ten ostatni w aranżacji dyrygenta) w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis pod dyrekcją Mariusza Smolija. To stara dobra Bacewicz w najlepszej formie, wykonywana z zapałem i dostojnością. Już od pierwszego dźwięku „Concerto” porusza słuchacza i nie przestaje aż do końca. Da się tu zauważyć współczesną, nieskomplikowaną wrażliwość opartą o rozbudowane dźwięki harmoniczne, jak również przyjemne dla ucha rytmiczne tempo typowe dla neoklasycyzmu, stawiające panią Bacewicz gdzieś pomiędzy Strawińskim i Bartokiem, niezmiennie jednak całkowicie „Bacewiczowskie”. „Symfonia” (1946) w żaden sposób nie ustępuje „Concerto” urokiem i ożywczością; kolejne dzieło to „Kwintet fortepianowy”, zaczynające się niezwykle tajemniczo, obejmujące w dalszej części współczesny śpiew, jednocześnie wesoły i ekspresyjny. Na fortepianie gra przekonująca Ewa Kupiec, a sama część fortepianowa wydaje się bardziej zharmonizowana w tej aranżacji w porównaniu z oryginalną wersją kwintetową. W interpretacji Smolija i Capelli subtelna charakterystyka liryczna stanowiąca między innymi o wyjątkowości Bacewicz nabiera wytworności i rozmachu. Płyta zawiera najlepsze kompozycje Bacewicz, wykonane z „muzycznym duchem” tak, jak wymaga tego jej muzyka. Doskonała płyta. Polecam!

(Listopad 2014)