ARTYSTYCZNE JUBILEUSZE

ZBIGNIEW BARGIELSKI W 80. ROCZNICĘ URODZIN
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Wojciech Michniewski dyrygent
Alina Mleczko saksofon

 

Zbigniew Bargielski  Monodia dla Andrzeja
 Nokturn „In blue and red”
 Hierofania na perkusję z improwizującym saksofonem
 Suita w dawnym stylu

 

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl, w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży „Wakacyjny świat” ul. Magnuszewska 8, Bydgoszcz tel. 52 320 52 29

Twórczość Zbigniewa Bargielskiego jest swoistym zjawiskiem na polu współczesnej muzyki polskiej – w znacznej mierze autonomiczna, niezależna od trendów. Kompozytor korzysta z różnych zdobyczy nowoczesnego języka kompozytorskiego, ale nie odstępuje radykalnie od tradycji, z dystansem podchodzi zarówno do modernizmu, jak i postmodernizmu Studiował prawo na Uniwersytecie w Lublinie (1954-57). W 1958 rozpoczął studia kompozytorskie w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie pod kierunkiem Tadeusza Szeligowskiego. Po jego śmierci kontynuował je u Bolesława Szabelskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach, uzyskując dyplom w 1964. W latach 1966-67 odbywał studia uzupełniające u Nadii Boulanger w Paryżu, a w 1972 – w Hochschule für Musik w Grazu. W 1986 był stypendystą Deutscher Akademischer Austauschdienst. Jego utwory były wykonywane w wielu krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Australii i Ameryce Południowej. Zbigniew Bargielski jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, np. otrzymał I nagrodę w Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Parades na orkiestrę (1970). Jego Kwartet smyczkowy nr 1 „Alpejski” (1976) uzyskał II nagrodę w Konkursie Kompozytorskim im. Artura Malawskiego w Krakowie w 1976 oraz został wyróżniony w 1981 na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu. Sen mara na tenor i fortepian do słów Kazimierza Wierzyńskiego (1982) zdobył III nagrodę Konkursu im. Karola Szymanowskiego w 1982. W 1995 utwór Trigonalia na gitarę, akordeon, perkusję i orkiestrę kameralną (1994) był rekomendowany przez Międzynarodową Trybunę Kompozytorów UNESCO w Paryżu. Został odznaczony medalem „Zasłużony dla kultury polskiej” (1990) oraz Krzyżem Oficerskim Polonia Restituta (1995). W 2000 w Wiedniu otrzymał Anton-Benya-Preis, a w 2001 Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich. Zbigniew Bargielski obok kompozycji zajmuje się publicystyką i pedagogiką muzyczną. Dostojny Jubilat od 2002 wykłada kompozycję w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w której jest Kierownikiem Katedry Teorii Muzyki i Kompozycji, a od 2003 w Akademii Muzycznej w Krakowie. Mieszka w Wiedniu.

Wojciech Michniewski – dyrygent i kompozytor. W latach 70.   ub. wieku dyrygował w Filharmonii Narodowej, był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi, pełniąc równocześnie (do 1983) funkcję kierownika muzycznego sceny współczesnej w Warszawskiej Operze Kameralnej. Następnie (1984-87) był etatowym stałym dyrygentem gościnnym Polskiej Orkiestry Kameralnej, pełniąc ważną rolę w jej transformacji w znaną dziś Sinfonię Varsovię, a od 1987 do 1991 stał na czele Filharmonii Poznańskiej jako jej dyrektor naczelny i artystyczny. Po 1991 artysta zdecydował nie przyjmować żadnej propozycji stałej współpracy i dyryguje wyłącznie gościnnie. Jest dyrygentem bardzo wszechstronnym, prowadzi zarówno koncerty symfoniczne, jak i spektakle operowe, a obok repertuaru klasycznego jest szczególnie ceniony za interpretacje muzyki współczesnej.

Alina Mleczko – Pierwsza Dama saksofonu w Polsce, zbiera doskonałe opinie, m.in. recenzent Hi Fi Muzyka tak napisał o artystce: … swoją artystyczną drogą Alina Mleczko udowadnia, że saksofon jest instrumentem o fascynującym brzmieniu i wielkich możliwościach, daje pole zarówno do popisów wirtuozowskich, jak i do zaprezentowania wrażliwości na nastrój i barwę. Kompozy torom stwarza okazję do przekraczania granic między muzyką klasyczną i jazzową…”. To pierwsza kobieta, która ukończyła klasę saksofonu w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie Davida Pitucha i Krzysztofa Herdera. W 1995 zadebiutowała w Filharmonii Narodowej, wydała pięć solowych płyt. Dwie z nich nominowane były do nagrody fonograficznej Fryderyk. Nagrodzona przez magazyn Classique we Francji za płytę Siesta, otrzymała także wyróżnienie Rewelacja Audio Video za płytę Fiesta. Jej ostatni solowy album Alina Mleczko-saxophone, zawierający sonaty (Hindemith, Creston, Woods, Yoshimatsu) otrzymał znakomite recenzje m.in. w magazynie Gramophone w Wielkiej Brytanii. Amerykańskie pismo muzyczne Saxophone Journal poświęciło jej artykuł, gdzie przedstawia ją jako jedną z najlepszych, najbardziej interesujących saksofonistek świata. Koncertuje w wielu krajach Europy i USA. Angażuje się w niecodzienne projekty muzyczne, jak np. Adam Jarzębski – Muzyka Polskiego Baroku, gdzie gra partie solowe we własnym opracowaniu na saksofonie sopranowym wraz z instrumentami dawnymi. Jednym z ostatnich takich projektów jest spektakl Saksofon na podstawie powieści Wiesława Myśliwskiego. Tekst interpretowany przez Mariusza Bonaszewskiego, ilustruje muzycznie własnymi improwizacjami. Alina Mleczko Prowadzi klasę saksofonu w ZPSM im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2011 otrzymała tytuł doktora sztuk muzycznych i od tego roku prowadzi klasę saksofonu w Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie, wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku, na stanowisku adiunkta. Bierze udział w projektach związanych z muzyką improwizowaną, alternatywną, jazzem i ethno.

 „…Cudownie donkichotowska, a zarazem egzotyczna „Fuzzy Bird” Sonata Yoshimatsu stanowi prawdziwy klejnot w repertuarze. Wyczuwa się tu całkowitą identyfikację artystki z graną przez nią muzyką. Można więc przypuszczać, że jeszcze nie raz usłyszymy o tej utalentowanej wykonawczyni”. Gramophone Magazine 2010