BRAZYLIJCZYK… NIE TYLKO W PARYŻU

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
José Maria Florêncio
dyrygent
Ewelina Osowska sopran
Jacek Laszczkowski tenor

 

Jacques Offenbach (1819-1880) – Uwertura do operetki „Orfeusz w piekle”
Maciej Małecki (*1940) – Offenbachiana, suita-fantazja z baletu „Brazylijczyk w Paryżu”
Leonard Bernstein (1918-1990) – operetka Kandyd (fragmenty)
Giacomo Puccini (1858-1924) – Aria Kalafa Nessun dorma z opery „Turandot”
Jacques Offenbach (1819-1880) – Aria Olimpii  Les oiseaux dans la charmille z opery „Opowieści Hoffmanna”

 

 

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl, w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży „Wakacyjny świat” ul. Magnuszewska 8, Bydgoszcz tel. 52 320 52 29

Karnawał to wyjątkowo dobry czas dla operetki, potocznie zwanej „podkasaną” muzą. Dawniej słowo „operetka” oznaczało po prostu jednoaktową operę, taki muzyczny drobiazg o lekkim charakterze. Dopiero sukces „Orfeusza w piekle” Offenbacha w Paryżu w 1858 usankcjonował ten gatunek sztuki – operetkę w dzisiejszym znaczeniu. Przyjemne, często żartobliwe tematy operetkowe chętnie podejmują najwięksi, poważni mistrzowie batuty, tak jak  maestro José Maria Florêncio. Symfonicy na wstępie pod jego dyrekcją zagrają  właśnie Uwerturę do słynnego „Orfeusza w piekle”, następnie utwór inspirowany twórczością Offenbacha współczesnego polskiego kompozytora Macieja Małeckiego. Jego muzyka  jest silnie osadzona w XX-wiecznej tradycji, a wśród opisujących ją pojęć mogą się znaleźć takie jak neoklasycyzm, konstruktywizm, koloryzm. Pierwszą część koncertu zamkną fragmenty operetki Kandyd wybitnego dyrygenta, pianisty i kompozytora amerykańskiego, Leonarda Bernsteina. Jest to dzieło pogodne i refleksyjne zarazem, dowcipnie opowiadające o człowieku, który idzie przez życie z ufnością dziecka, mimo że spadają na niego wszystkie tragedie świata. Ponadto w programie: wielka aria Kalafa z Turandot – jedynego niedokończonego dzieła Pucciniego, ostatnie 36 stron dopisał, w oparciu o pozostawione przez kompozytora szkice i notatki,  Franco Alfano. Walory muzyczne, dramatyczne i widowiskowe sprawiły, że Turandot błyskawicznie zdobyła pozycję dzieła najbardziej efektownego na światowej scenie operowej. Na finał koncertu Offenbach i jego słynna „aria lalki” Olimpii,  pt. Les oiseaux dans la charmille z I aktu opery Opowieści Hoffmanna, utrzymana w rytmie walca, która jest jedną z najbardziej spektakularnych arii w historii opery. W role solistów wcielą się – sopranistka Ewelina Osowska,  która występuje zarówno jako skrzypaczka, jak i wokalistka, dysponuje sopranem koloraturowym, z powodzeniem wykonuje również muzykę rozrywkową, oraz tenor Jacek Laszczkowski – gwiazda scen operowych i jeden z najbardziej interesujących śpiewaków ostatnich lat, którego repertuar „obejmuje czterysta lat historii muzyki”, śpiewający zarówno tenorem, jak i sopranem.