IX Beethovena na Finał

BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY W KORONIE
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Opery Nova w Bydgoszczy
Paweł Kapuła
dyrygent
Oksana Kramarieva sopran
Angelina Shvachka alt
Dmytro Kuzmin tenor
Sergii Magera bas
Henryk Wierzchoń  przygotowanie Chóru Opery Nova
Magdalena Miśka-Jackowska prowadzenie

 

 

Ludwig van Beethoven (1770-1827) –  IX Symfonia d-moll op.125

 

Koncert transmitowany na żywo na kanale YouTube FP
Informujemy, że przed każdym koncertem od Melomanów będziemy pobierać dane osobowe w postaci imienia, nazwiska oraz nr tel. kontaktowego w celu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19. Dane udostępnione będą jedynie instytucjom uprawnionym ustawowo, w tym właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu.

 

OBOWIĄZKOWE OŚWIADCZENIE COVID-19>>

KLAUZULA COVID-19>>

REGULAMIN DLA MELOMANÓW>>

 

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl
oraz w kasie biletowej FP

Paweł Kapuła okrzyknięty „nadzieją polskiej dyrygentury”,  jest jednym z najlepszych dyrygentów młodego pokolenia w Polsce. Od czasu debiutu z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie (2016), kiedy zastąpił maestro Stanisława Skrowaczewskiego koncertuje z najważniejszymi orkiestrami w kraju.

Sezon artystyczny 2020/21 rozpoczął koncertem z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Zrealizował kolejny projekt nagrań archiwalnych utworów kompozytorów polskich z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie.  W listopadzie, z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie,  poprowadzi koncerty polskich finalistów konkursu  Młody Muzyk Roku,  ubiegających się o występ w konkursie Eurowizji dla Młodych Muzyków  (projekt TVP Kultura). Wystąpi z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.

Przez trzy sezony artystyczne (2016-2019) był dyrygentem-asystentem maestra Jacka Kaspszyka w Filharmonii Narodowej w Warszawie, a także asystentem Andreya Boreyki w Orchestre National de Belgique (2016).

Koncertował między innymi z Orkiestrą i Chórem Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, orkiestrami filharmonicznymi w Gdańsku, Krakowie, Bydgoszczy, Zielonej Górze, Jeleniej Górze, Rybniku. Występował na festiwalach „Szalone Dni Muzyki” w Warszawie i „Probaltica” w Toruniu. Poprowadził premiery oper „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” J. Stefaniego w Teatrze Muzycznym w Gdańsku w reżyserii Michała Zadary, a także „Zamek na Czorsztynie” K. Kurpińskiego w Warszawskiej Operze Kameralnej w reżyserii Błażeja Peszka.  Nagrał płytę z Sinfonią Varsovią. Jest finalistą przesłuchań Seattle Symphony Orchestra (2018).

Pod jego batutą występowali wybitni soliści, m.in Sergey Khachatryan, Bomsori Kim, Olga Pasiecznik, Joseph Moog, Urszula Kryger, Maciej Grzybowski, Bartosz Bryła, Ewa Wolak, Aleksandra Kuls, Mateusz Borowiak.

Paweł Kapuła urodził się w Rybniku w 1992 roku. Pierwsze lekcje fortepianu otrzymał w wieku 7 lat. Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola i Antoniego Szafranków.  Jest wychowankiem klasy dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Tadeusza Strugały w Akademii Muzycznej w Krakowie, a dyplom uzyskał w klasie prof. Stanisława Krawczyńskiego.

Jest finalistą i laureatem wyróżnień na I Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu (2013). Paweł Kapuła jest również absolwentem wydziału muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Oksana Kramaryeva honorowana Artystka Ukrainy. Laureatka Narodowej Nagrody Ukrainy im. Tarasa Szewczenki (2011). Laureatka m.in. Międzynarodowego Konkursu im. Jeleny Obrazcowej (Rosja, Petersburg, 2005, I nagroda) oraz Międzynarodowego Konkursu im. Placido Domingo (Kanada, Montreal, 2008, II nagroda i nagroda sympatii publiczności). Ukończyła Uniwersytet Sztuki im. Iwana Kotlarewskiego w Charkowie (2004). Od 2005 jest solistką Opery Narodowej Ukrainy. Posiada głęboki dramatyczny sopran o szerokim zakresie soczystej barwy. Śpiewała na scenach operowych w Niemczech, Austrii i Kanadzie, Szwajcarii, Japonii oraz innych krajów

Angelina Shvachka główna solistka w Operze Narodowej Ukrainy. Z zespołem której odbyła tournée w krajach Europy oraz Kanadzie, Turcji i Japonii. Jej repertuar obejmuje szereg ról operowych oraz partie solowe w Requiem Verdiego, Mozarta, Faurégo i Saint-Saënsa. Ukończyła Państwową Akademię Muzyczną im. P. I. Czajkowskiego na Ukrainie. Została laureatką Międzynarodowego Konkursu im. Klaudii Taev w 2004 i 2005 oraz otrzymała dyplom i nagrodę specjalną w Międzynarodowym Konkursie im. Czajkowskiego w 2001. Posiada tytuł Artystki Ludowej Ukrainy, została też również wyróżniona Narodową Nagrodą Ukrainy im. Tarasa Szewczenki i Orderem „Gwiazdy Włoch”.

Dmytro Kuzmin ukończył Narodową Akademię Muzyczną Ukrainy im. P. Czajkowskiego. Śpiewał w Ługańskiej Filharmonii Regionalnej, Państwowym Akademickim Teatrze Muzycznym dla Dzieci i Młodzieży. Od 2003 solista Opery Narodowej Ukrainy. Prócz głównych ról w operach m.in. Czajkowskiego, Rachmaninowa, Musorgskiego, Rimskiego-Korsakowa, Pucciniego, Donizettiego lub Ponchiellego, realizował partie solowe w Bachowskich dziełach – Pasji wg św. Mateusza, Pasji wg św. Jana czy Mszy h-moll, w Mesjaszu Händla, Requiem: Verdiego, Brittena, Schnittkego i Gounoda. Posiada pełny zakres głosu o jasnej barwie. Koncertował w Rosji i Turkmenistanie.

Sergii Magera artysta Ludowy Ukrainy, laureat Narodowej Nagrody Ukrainy im. Tarasa Szewczenki. Ukończył Państwową Akademię Muzyczną im. M. Łysenki we Lwowie. Solista Opery Narodowej Ukrainy od 1998. Stypendysta stowarzyszenia R. Wagnera.  Laureat szeregu międzynarodowych konkursów (Grecja, (Andora, Włochy, Hiszpania, Albania, Ukraina). Posiada w swym szerokim repertuarze wielkie partie operowe oraz m.in.w Requiem Verdiego i Mozarta. Odbył tournée m.in. w USA i Japonii. Został uhonorowany Orderem „Gwiazdy Włoch” (2016).

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej więcej>>

Chór Opery Nova w Bydgoszczy początki Chóru sięgają 1956 i rekrutacji do powstającego wówczas Studia Operowego. Pierwszym zadaniem młodego zespołu pod kierownictwem Antoniego Rybki była premiera dwóch oper Stanisława Moniuszki Flis oraz Verbum nobile – 21 września 1956. Kolejnymi kierownikami Chóru byli: Czesław Kaczmarek, Maciej Banach oraz aktualnie Henryk Wierzchoń (najpierw w latach 1984–1991 i ponownie od roku 1993). Przez przeszło 60 lat działalność Chóru objęła niemal wszystkie pozycje światowej literatury operowej i operetkowej, sztandarowe pozycje musicalowe, a także oratorium. Poziom zespołu podnosił się sukcesywnie, umożliwiając sięganie po kolejne realizacje. Osobną kartę stanowi działalność koncertowa Chóru a cappella i z orkiestrami Opery Nova, Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy oraz zagranicznymi. Chór brał udział w licznych tournée do Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Belgii, Luksemburga, na Maltę, prezentując różnorodny repertuar. Miał też 11 występów na Letnim Festiwalu Muzycznym w Xanten oraz odbył pięć muzycznych wizyt na Europejskim Festiwalu Muzycznym w luksemburskim Willtz. Obecnie Chór Opery Nova zajmuje pozycję jednego z najlepszych polskich operowych zespołów. Jego bieżący repertuar to m.in. opera Manru Paderewskiego (płyta DVD z nagraniem zdobyła w 2013 nagrodę Złotego Orfeusza), Rusałka Dvořáka, legenda dramatyczna Potępienie Fausta Berlioza, Don Carlos Verdiego. W stałym repertuarze Chóru ponadto znajdują się: Rycerskość wieśniacza, Pajace, Czarodziejski flet, Halka, Carmen, Traviata, Tosca, Lakmé, Napój miłosny, Rigoletto, a także operetki: Hrabina Marica, Księżniczka czardasza, Zemsta nietoperza, Baron cygański. Więcej>>

Henryk Wierzchoń absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie na Wydziale Wychowania Muzycznego, po studiach podjął pracę na uczelni jako wykładowca. Był dyrygentem chóru akademickiego SGPiS w Warszawie. Ukończył też studia na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Warszawie (specjalność dyrygentura symfoniczna). Z Operą Nova, której Chórem kieruje, związany od 1984. Przygotował Chór do ponad 60. premier operowych, operetkowych, musicalowych i oratoryjnych. Dyrygował ponad 600 przedstawieniami. Jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Juror wielu konkursów muzycznych. Jako dyrygent występował w kraju i za granicą. Jest autorem kompozycji instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych. Więcej>>

Sergi Gili Solé urodził się Katalonii. Studiował grę na flecie w Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) w Barcelonie oraz w Conservatoire Nationale Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu. W 2010 rozpoczął naukę dyrygentury chóralnej i orkiestrowej w ESMUC, następnie studiował dyrygenturę chóralną na Universität der Künste Berlin. Po ukończeniu studiów w  Barcelonie Sergi Gili Solé powrócił do Berlina. W latach 2016-2018 był dyrektorem chóru Studiosi Cantandi. Od grudnia 2019 kieruje chórem Berliner Capella, ponadto prowadzi m.in. chór koncertowy Friedenau, Capella Kreuzberg i Ensamble Encanto. Sergi Gili Solé ma szeroki repertuar muzyki chóralnej i orkiestrowej, a poza występami na międzynarodowej arenie jako dyrygent nadal gra regularnie jako muzyk orkiestrowy. Więcej>>

Magdalena Miśka-Jackowska absolwentka Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Od 2005 do 2020 związana z RMF Classic. Autorka wielu programów, poświęconych sztuce filmowej. W ubiegłym roku otrzymała nagrodę w kategorii AkumulaTOR w studenckim plebiscycie MediaTORY „za optymistyczny przekaz” i audycję „Zagraj to jeszcze raz” w RMF Classic. Jako konferansjerka była związana m.in. z Festiwalem Muzyki Filmowej w Krakowie. Od 2018 współpracuje z Uniwersytetem Śląskim, od 2019 z Akademią Muzyczną w Łodzi. Więcej>>

 

 

 

 

Paweł Kapuła fot. Grzegorz Mart