KONCERT Z CYKLU „WSZYSTKIE KANTATY BACHA”

Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Chór Astrolabium

Kai Bumann dyrygent

Joanna Radziszewska sopran

Dorota Lachowicz alt

Sylwester Smulczyński tenor

Mieczysław Franaszek narrator

Kinga Litowska przygotowanie Chóru

Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Pasja według św. Marka

 

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl, w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży „Wakacyjny świat” ul. Magnuszewska 8, Bydgoszcz tel. 52 320 52 29

 

W wywiadzie dla Gazety Wyborczej w grudniu 2015 Kai Bumann, szef artystyczny FP,  tak uzasadnił wprowadzenie cyklu kantat Bachowskich do repertuaru Filharmonii: „Poważna sztuka zajmuje się tylko najtrudniejszym w życiu pytaniem, które rodzi się w każdym człowieku. I pomaga mu radzić sobie z cierpieniem. Ludziom trzeba o tym przypominać, stąd moja propozycja cyklu z kantatami Bacha”. To już szósty koncert z tej nowej serii, która spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem melomanów. Tym razem przedstawiona zostanie, po Janowej, Pasja wg św. Marka. W 1754, 4 lata po śmierci Bacha, opublikowano pierwszy katalog jego dzieł, który wśród nich wymienia 5 pasji, i ten fakt wzbudzał wielkie kontrowersje. Najbardziej jednak prawdopodobne jest to, że Bach skomponował cztery pasje, z których tylko dwie – Janowa i   Mateuszowa – zachowały pełny zapis nutowy, jeśli chodzi o Łukaszową to powątpiewa się w ogóle w autorstwo Bacha, z kolei z Pasji według św. Marka zachowało się jedynie libretto, i to co słyszymy dzisiaj w salach, kościołach czy na płytach to są rekonstrukcje tego dzieła, i nigdy nie dowiemy się, jak brzmiało ono naprawdę. Pasję zaprezentują: Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis więcej>> Chór Astrolabium z Torunia, którego kreacje mieliśmy już okazje podziwiać na estradzie FP, także przy okazji wcześniejszych koncertów z tego cyklu. Toruński Chór bardzo chętnie współpracuje z bydgoskimi kameralistami, zapraszając ich do swoich projektów. Ostatnie wspólne ich przedsięwzięcie artystyczne to nagranie płyty „Magnificat” współczesnego argentyńskiego kompozytora Martina Palmeriego. Astrolabium działa od ponad 15 lat pod dyrekcją Kingi Litowskiej. Wykonuje głównie współczesną muzykę chóralną. Brał udział w licznych konkursach i festiwalach w Polsce i za granicą, gdzie zdobył wiele nagród i wyróżnień. Więcej>>  oraz soliści śpiewacy, których kunszt wykonania kantat Bachowskich już też poznaliśmy, czyli Joanna Radziszewska w 2014 ukończyła z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu solowego Moniki Swarowskiej–Walawskiej. Obecnie studiuje śpiew w klasie Petera Kooij oraz Kathariny Rössner-Stütz na wydziale muzyki dawnej w Hochschule für Künste Bremen. Jest laureatką 3. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Dawnej „Canticum Gaudium” 2016 w Poznaniu. Brała udział w kursach wokalnych prowadzonych przez takich pedagogów, jak: Marek Rzepka, Gillian Webster, Paul Esswood, Ryszard Karczykowski, Piotr Kusiewicz, Jagna Sokorska, Maria Skiba czy Stefanie True. Koncertuje w Polsce i poza jej granicami z wieloma zespołami muzyki dawnej, m.in.:  Capella Cracoviensis, {oh!} Orkiestra Historyczna, Cappella Viridimontana, Harmonia Sacra, OCTAVA Ensemble, z Zespołem Instrumentów Historycznych Risonanza czy  Parnassos, wykonując głównie dzieła z okresu baroku, ale także renesansu i klasycyzmu. Miała okazję występować pod batutą Ottavia Dantone i Accademia Bizantina, Diego Fasolisa wraz z I Barocchisti, Vincenta Dumestra z Le Poème Harmonique a także Joshui Rifkina. W 2010 do ważniejszych występów młodej sopranistki zalicza się udział w operze The Fairy Queen Purcella (kier. muz. Paul Esswood, reżyseria i inscenizacja Przemysław Klonowski). W kwietniu 2016 zadebiutowała w roli Belindy w operze Dydona i Eneasz Purcella w Teatrze Wielkim w Poznaniu (kier. muz. Paul Esswood, reż. Daniel Stachuła). Artystka ma na swoim koncie także występ w Operze Krakowskiej w roli Barbariny z opery Wesele Figara Mozarta. We wrześniu 2016 wcieliła się w rolę Marzi w operze Arminio J. A. Hassego wraz z {oh!} Orkiestrą Historyczną.  Od 2009 Joanna rozwija swe żywe zainteresowanie do muzyki filmowej i bierze udział we wszystkich edycjach Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, wykonywała muzykę z wielu kultowych produkcji filmowych, współpracując niejednokrotnie z samymi kompozytorami oraz wybitnymi dyrygentami. Dorota Lachowicz, alt  jest cenioną śpiewaczką operową i oratoryjną, a jej bogaty repertuar obejmuje utwory z różnych epok od wczesnych pieśni renesansowych poprzez operę i oratoria okresu baroku, klasycyzmu, romantyzmu, aż po muzykę współczesną. Jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Jako śpiewaczka oratoryjno-kantatowa, wykonuje   partie altowe oraz partie II sopranu. Dysponuje również rozległym repertuarem pieśniarskim.   Współpracuje z filharmoniami, ośrodkami muzycznymi i biurami koncertowymi w Polsce i za granicą. Za wybitne osiągnięcia wykonawcze oraz wkład w kulturę polską została odznaczona przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2005 Brązowym Krzyżem Zasługi oraz w 2011 Srebrnym Krzyżem Zasługi. Sylwester Smulczyński, tenor, ukończył studia w Akademii w Łodzi w klasie Piotra Micińskiego. Od 2006 jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. W swoim dorobku ma nagrania m.in. dla PR, Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Szczególnie ceni sobie współpracę z zespołami muzyki dawnej oraz takimi wybitnymi przedstawicielami tego nurtu muzycznego, jak Agata Sapiecha czy Władysław Kłosiewicz. W swoim repertuarze posiada liczne partie solowe w dziełach Mozarta, Rossiniego, Donizettiego, Verdiego, Brittena oraz Strawińskiego. Z powodzeniem wykonuje również muzykę oratoryjno-kantatową Bacha, Händla, Haydna, Mozarta czy Rossiniego. 

Mieczysław Franaszek związany jest z Bydgoszczą  15 lat „Znakomity warsztat aktorski, ciekawa sceniczna indywidualność, precyzyjne prowadzenie postaci, bezsprzeczny talent i świetnie ustawiony głos – tak piszą recenzenci o aktorze Teatru Polskiego. Od 2007 M. Franaszek współpracuje także z bydgoską Galerią Autorską Jana Kai i Jacka Solińskiego. Od 2011 wykłada w naszej Akademii Muzycznej.