IMPROWIZACJE FILMOWE

Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Waldemar Kośmieja
kierownictwo artystyczne
Filip Presseisen organy
Magdalena Miśka-Jackowska prowadzenie

 

 

Improwizacje organowe do filmu niemego „Młody Sherlock Holmes” (oryg. „Sherlock Jr.”, 1924, reż. B. Keaton)   

Carlos Gardel (1890 -1935) – Por Una Cabeza („Zapach kobiety”, 1992)   

Henry Mancini (1924 -1994) – Moon River („Śniadanie u Tiffany’ego”, 1961)  

Arvo Pärt (*1935) – My Heart’s in the Highlands („Wielkie piękno”, 2013) 

John Williams (*1932) – Hedwig’s theme („Harry Potter i kamień filozoficzny”, 2001)

Hans Zimmer (*1957) – Interstellar Main Theme („Interstellar”, 2014)  

Ramin Djawadi (*1974) – Game of Thrones Main Title Theme („Gra o tron”, 2011)

John WilliamsThe Imperial March („Gwiezdne wojny: część V – Imperium kontratakuje”, 1980)

 

 

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl
oraz w kasie biletowej FP

 

 

W koncercie muzyka filmowa najwyższej klasy, w tym także oscarowej.

W pierwszej części Filip Presseisen będzie improwizował na organach do filmu niemego „Młody Sherlock Holmes” („Sherlock Jr.”, 1924) w reżyserii B. Keatona, co nawiązuje do amerykańskiej tradycji improwizacji do kina niemego na organach kinowych.

Drugą część Capella zacznie utworem Por una Cabeza – oryginalnie piosenka tango Gardela, której melodię rozsławił obraz M. Bresta z oscarową rolą Ala Pacino, następnie zagra przebój klasyki filmowej Moon River. Pierwotnie zaśpiewany przez Audrey Hepburn w filmie B. Edwardsa, zdobył Oscara za najlepszą piosenkę oryginalną.

Kameraliści zagrają również z organistą, który będzie realizował partie solowe w utworach opracowanych na orkiestrę i organy:

Pärta – My Heart’s in the Highlands, kompozycję spopularyzował głośny, także oscarowy obraz P. Sorrentino pt. „Wielkie piękno”;

Williamsa – Hedwig’s theme, słynna melodia z pierwszego filmu o Harrym Potterze, wykorzystywana w kolejnych ekranizacjach (nominacje Oscar i Grammy);

Djawadiego – Game of Thrones Main Title Theme, temat przewodni muzyki (dwukrotnej laureatki Emmy) do nagradzanego serialu telewizyjnego HBO;

Zimmera – fragment ścieżki z utytułowanego filmu SF „Interstellar” w reż. Ch. Nolana (Saturn za muzykę);

Williamsa – Marsz Imperialny (utwór solo na organach) z V części kultowych „Gwiezdnych wojen”, to jedna z najwspanialszych i najbardziej przesyconych emocjami kompozycji całej muzyki filmowej (nagrody BAFTA i Grammy).

 

Filip Presseisen, organista i improwizator. Stypendysta bawarskiego programu BAYHOST ukończył Hochschule für Musik w Würzburgu i Lubece. Absolwent Andrzeja Chorosińskiego na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. Koncertuje zarówno w kraju jak i za granicą. Jako improwizator wykonywał na organach muzykę do filmów niemych oraz współpracował z zespołem Flores Rosarum i Kantorei Sankt Barbara. W 2015 wygrał konkurs Centrum Edukacji Artystycznej na napisanie programu nauczania przedmiotu „organy”, który stał się modelem edukacji w szkołach muzycznych w Polsce. Ponadto laureat wielu festiwali i konkursów, ostatnio w 2019 – Międzynarodowego Konkursu Improwizacji w Schwäbisch Gmünd. Wykładowca m.in. Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie i Akademii Sztuki w Szczecinie. Kantor kościoła św. Marcina w Krakowie. Więcej>>

Magdalena Miśka absolwentka Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Od 2005 roku w zespole RMF Classic. Autorka wielu radiowych programów, poświęconych sztuce filmowej („Cały ten film”, „Mistrzowie drugiego planu”). Laureatka nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej za audycję „Moje kino” (2010). Stworzyła i prowadzi Listę Przebojów Muzyki Filmowej, która jest jedynym tego typu programem w Polsce. Dla RMF Classic rozmawiała z największymi osobowościami kina, muzyki i literatury. Jako konferansjer związana m.in. z Festiwalem Muzyki Filmowej w Krakowie, prestiżowymi wydarzeniami kulturalnymi, festiwalami, licznymi koncertami muzyki klasycznej i filmowej w całym kraju.