FORTEPIAN NA „ROZCIĄGNIĘTYCH SZELKACH”

KONCERT FINAŁOWY III MIĘDZYNARODOWEGO SEMINARIUM MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Szymon Bywalec dyrygent
Winston Choi fortepian
Jakub Kazieczko fortepian
Dorota Demidowicz fortepian
Cezary Duchnowski elektronika
Pierre Jodlowski elektronika
Piotr Stramowski aktor

 

Elżbieta SikoraReflets irises na fortepian i dźwięki elektroakustyczne (2006)
Cezary Duchnowski – Rzeczywistość na rozciągniętych szelkach z okna na smyczki, 2 fortepiany i komputer (2008)
Mischa ZupkoFahrenheit na fortepian i dużą orkiestrę kameralną (1999), polska premiera
Pierre JodlowskiUltimatum na orkiestrę smyczkową, soundtrack nagrany  lub wykonywany na żywo tekst  (2016), polska premiera

 

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży „Wakacyjny świat” ul. Magnuszewska 8, Bydgoszcz tel. 52 320 52 29

W Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w dniach   31 marca – 2 kwietnia 2017 odbędzie się   III MIĘDZYNARODOWE SEMINARIUM MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ PIANO & ELECTRONICS. Za przygotowanie organizacyjne i programowe imprezy odpowiada pianista Adam Kośmieja, który jest pomysłodawcą, inicjatorem i twórcą niniejszego Seminarium oraz jego wcześniejszych edycji. Od 2013 podjął studia doktoranckie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Partnerami tego projektu są Filharmonia Pomorska i Bydgoskie Centrum Sztuki. Do Bydgoszczy ponownie przyjadą same gwiazdy współczesnej muzyki fortepianowej i muzyki improwizowanej. Przez trzy dni uczestnicy wysłuchają koncertów oraz wykładów prowadzonych przez: Jarosława Kapuścińskiego (Polska/USA – Stanford University, California); Winstona Choi (Kanada- CCPA/Roosevelt University, Chicago);   Elżbietę Sikorę (Polska/Francja); Pierre’a Jodlowskiego (Francja); Cezary Duchnowski (Akademia im. K. Lipińskiego we Wrocławiu).

Oto fragmenty omówień utworów  tego koncertu, nakreślonych przez samych kompozytorów :

Duchnowski – Rzeczywistość na rozciągniętych szelkach z okna

Utwór w wersji oryginalnej napisany został w 2004 roku dla zespołu Nonstrom, na zamówienie Fundacji Aukso. Wersja z fortepianami i orkiestrą smyczkową powstała

w 2008 roku. Prawykonanie z udziałem Lutosławski Piano Duo i orkiestry Aukso pod dyrekcją Marka Mosia miało miejsce podczas festiwalu Musica Polonica Nova we Wrocławiu. Kompozycja jest inspirowana wierszem Piotra Jaska.

Jodlowski – Ultimatum

(…) „Gdy spotkałem uczniów biorących udział we francuskim konkursie kompozytorskim dla licealistów (Grand Prix Des Lycéens des Compositeurs), zaszokowała mnie ich głęboka potrzeba zaistnienia w ich młodym życiu punktu zwrotnego, poprzez ich zainteresowania, odnalezienia sensu w krytyce, przesłania dotyczącego tego, jak dalej iść przez życie. Próbowałem pokazać im, że celem artysty tak naprawdę nie jest zabawianie ludzi. Że jego intencje są zupełnie inne. Że raczej stara się być świadomym tego, co dzieje się na świecie, w którym żyje i następnie opowiedzieć o tym w swojej muzyce lub słowach z najgłębszym przekonaniem. (…) Gdy przeczytałem Ultimatum, poczułem całkowite przekonanie, że dzieło artysty musi być aktem buntu i oporu. Utwór ten dedykuję szczególnie tym trzem tysiącom francuskich uczniów biorącym udział w konkursie, ale również wszystkim żyjącym kompozytorom i tym, którzy zaufali ich bezinteresownemu przesłaniu.

tłum. Jacek Lesiński

Sikora – Reflets irisés

Utwór powstał w 2005 roku na zamówienie IMEB w Bourges dla Wilhema Latchoumii, laureata I nagrody w Konkursie Wykonawstwa Muzyki Współczesnej w Orleanie. Źródłem inspiracji stało się tutaj dla mnie Scherzo z mojego Koncertu fortepianowego i krótki utwór Alla brève na fortepian solo. Reflets irisés składają się z dziesięciu fragmentów, których długość nie przekracza czasami minuty. Poszukiwania moje poszły w kierunku brzmień lśniących, iskrzących, o dużym ruchu wewnętrznym. Dotyczy to zarówno partii solowej, jak i partii elektroakustycznej.

Zupko – Fahrenheit

Kompozycja Fahrenheit zrodziła się z metaforycznego wyobrażenia płomieni ognia, obecnego w powieści Raya Bradbury’ego pt. 451 stopni Fahrenheita. Zwyczajowo płomienie wywołują poetyckie i literackie skojarzenia z pasją, buntem, czy wściekłością. Niektóre z tych skojarzeń odnaleźć można właśnie w 451 stopni Fahrenheita. Jednak płomień ukazany przez pisarza pełni również rolę pięknego i bezstronnego mediatora w futurystycznej wizji świata przepełnionego napięciami społeczno-politycznymi, dalece bardziej odczuwalnymi niż te, które obserwujemy obecnie. (…) W utworze Fahrenheit nie zamierzałem ujmować powyższej prawdy w żadne programowe ramy. Zamiast tego, postanowiłem przedstawić ją w kontekście szczególnych wyobrażeń płomieni zainspirowanych powieścią…

 

tłum. Jacek Lesiński