TE DEUM PAMIĘCI ŚW. JANA PAWŁA II

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Polski Chór Kameralny
Krzysztof Herdzin dyrygent
Iwona Hossa sopran
Adam Zdunikowski tenor
Jacek Kotlarski śpiew
Jan Łukaszewski przygotowanie Chóru

Krzysztof Herdzin
Hymn o św. Albercie Chmielowskim
Trzy Korony na smyczki
Te Deum (prawykonanie)

Koncert transmitowany na kanale YouTube FP

Uprzejmie informujemy, że zakup biletu na koncert w Filharmonii Pomorskiej jest jednoznaczny z przyjęciem do wiadomości i stosowania regulaminu pod nazwą: „Warunki uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Filharmonię Pomorską im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy podczas trwania epidemii SARS-CoV-2 COVID-19”. Niezastosowanie się do jego zapisów, szczególnie tych mówiących o konieczności zakrywania ust i nosa, skutkować może przerwaniem koncertu, wezwaniem służb porządkowych i wyproszeniem osób łamiących te zapisy oraz obciążeniem ich wszelkimi kosztami interwencji. 

 

OBOWIĄZKOWE OŚWIADCZENIE COVID-19>>

KLAUZULA COVID-19>>

REGULAMIN DLA MELOMANÓW>>

Przed każdym koncertem od Melomanów będziemy pobierać dane osobowe w postaci imienia, nazwiska oraz nr tel. kontaktowego w celu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19. Dane udostępnione będą jedynie instytucjom uprawnionym ustawowo, w tym właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu.

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl
oraz w kasie biletowej FP

 

 

 

 

 

 

 

 

Te Deum powstało na zamówienie Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego

 

    Z radością, ale i pokorą przyjąłem zaproszenie Marszałka Piotra Całbeckiego do napisania Te Deum na okoliczność 100-lecia urodzin Karola Wojtyły – św. Jana Pawła II. Postać to wyjątkowa w historii nie tylko świata, ale i sztuki. Aktor i dramaturg, orator i myśliciel, wrażliwy obserwator zmieniającego się świata i człowieka, tego powołanego i wybranego z całego dzieła stworzenia choć i tak często upadającego.

    To kolejny utwór sakralny, który napisałem w ostatnim czasie. Po Requiem, wydaje mi się być kompozycją najbardziej wyrastającą z mojej duchowości, próbą zrozumienia samego siebie i określenia swojego miejsca w świecie. Łaciński tekst tego chwalebnego hymnu wprowadza wyjątkową atmosferę obcowania z sacrum, inspiruje kompozytora, a mam nadzieję, że i odbiorcę, do wejścia w wyższy stopień wibracji… Całość jest ciągłym poszukiwaniem, dążeniem do zrozumienia Absolutu. W świecie, w którym coraz bardziej króluje bezideowość, dla mnie ważny  jest powrót do Sacrum, do korzeni i tradycji, bezwzględna miłość do ludzi i współodczuwanie.

    Utwór podzieliłem na trzy części a przeznaczyłem na duży aparat wykonawczy: dwoje solistów, chór i orkiestrę symfoniczną. Przeplatają się w nim fragmenty podniosłe i uroczyste z refleksyjnymi i medytacyjnymi.

    Proszę traktować te współbrzmienia, jako moje podziękowanie za obecność Jana Pawła II w naszym życiu.

   Krzysztof Herdzin

 

 

 

 

Te Deum Krzysztof Herdzin skomponował na zamówienie Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego z okazji 100. rocznicy urodzin Jana Pawła II. W światowej premierze dzieła, pod batutą autora, wezmą udział soliści Iwona Hossa i Adam Zdunikowski oraz Chór z Gdańska.

Ponadto zostaną zaprezentowane jeszcze dwa utwory Herdzina. Hymn o św. Albercie Chmielowskim znalazł się na dziewiątej autorskiej płycie kompozytora „Symphonicum”, która była nominowana do nagrody Fryderyk 2011 w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna. Partie solowe w utworze zaśpiewa Jacek Kotlarski. Trzy Korony miały swoje prawykonanie z udziałem legendarnej orkiestry The Academy of St. Martin in the Fields na koncercie pod batutą kompozytora w Filharmonii Narodowej w Warszawie (2015). Utwór zawarty został w albumie „Suite on Polish Themes” (2016) z kompozycjami Herdzina (także pod jego dyrekcją) w wykonaniu tej słynnej angielskiej orkiestry kameralnej, zarejestrowanymi w Abbey Road Studio w Londynie. Jako pierwszy polski kompozytor nawiązał tak bliską współpracę z tym wybitnym zespołem. Płyta Suite on Polish Themes była nominowana do nagrody Fryderyk 2017 (kategoria „płyta roku – muzyka współczesna”).

Krzysztof Herdzin to jeden z najwybitniejszych muzyków w Polsce, wszechstronny pianista, kompozytor i aranżer. Urodził się w Bydgoszczy. Jako klasycznie wykształcony muzyk, doświadczony kameralista od paru lat jest też coraz bardziej doceniany jako kompozytor i dyrygent muzyki poważnej. W dyskografii, obejmującej ponad 200 płyt, ma cztery autorskie płyty z własnymi kompozycjami orkiestrowymi, z których dwie (Symphonicum nagrana z Sinfonią Varsovią oraz Suite on polish themes nagrana z Academy of St Martin in the Fields) zostały nominowane do nagrody Fryderyk w kategorii: muzyka współczesna. To rzadki przypadek, kiedy tego samego roku nominuje się tego samego artystę jako jazzowego muzyka roku i kompozytora muzyki współczesnej, a to miało miejsce w 2011. Zaskakujące nominacje do Fryderyka 2019 za płytę Concerto and Concertino nagraną z Elbląską Orkiestrą Kameralną obejmują dwie kategorie: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Ponadto nominację w kategorii Muzyki Jazzowej: Album Roku Jazz otrzymała płyta – Anna Maria Jopek & Branford Marsalis Ulotne, którą jako aranżer i multiinstrumentalista także współtworzył Krzysztof Herdzin.

Do tej pory artysta dyrygował już ponad 30 polskimi i zagranicznymi orkiestrami (Academy of St Martin in the Fields, Królewska Orkiestra Belgii, Wirtuozi Lwowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Radiowa, większość polskich filharmonii). W ramach zamówień kompozytorskich MKiDN stworzył wiele premierowych dzieł, m.in: Narracje koncert na saksofon altowy i orkiestrę, Koncert Podwójny na altówkę, saksofon altowy i orkiestrę, Concertino na fortepian i orkiestrę, Concertino na trio stroikowe i smyczki, Koncert na harmonijkę ustną i smyczki, Suita na tematy polskie na kwintet saksofonowy, Trzy Sonety Szekspira na sekstet wokalny a cappella. Bajkowe Opowieści Herdzina są rekomendowane przez CEA do oficjalnego programu nauczania w szkołach muzycznych, coraz częściej wykonywane są też na konkursach saksofonowych. 12 kwietnia 2019 w sali koncertowej FP miała miejsce światowa premiera Requiem Herdzina, kompozycji napisanej na zamówienie Filharmonii Pomorskiej. Więcej>>

Iwona Hossa współpracuje z wieloma teatrami operowymi w Polsce i za granicą. Iwona Hossa jest laureatką m.in. Grand Prix i Złotego Medalu w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach, III nagrody oraz specjalnej Nagrody Mozartowskiej w 6. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, Konkursu Finalistów Międzynarodowych Konkursów Wokalnych „Orfeo” w Hanowerze. Posiada bardzo bogaty repertuar – prócz partii operowych i oratoryjno-kantatowych – sięga on do współczesności (Penderecki, Kilar, Górecki). Na swoim koncie ma liczne nagrania płytowe, m. in. Stabat Mater i Litania do Marii Panny K. Szymanowskiego (nominowana do nagrody Grammy 2009), wzięła także udział w nakręconym przez BBC dokumencie „Holocaust. A Music Memorial Film from Auschwitz”, który został uhonorowany Międzynarodową Nagrodą Emmy 2005 w kategorii „najlepszy program poświęcony sztuce”. Ostatnio dokonała kolejnych nagrań CD z muzyką Krzysztofa Pendereckiego (Siedem bram Jerozolimy i Lieder der Vergaenglichkeit), oraz DVD z Passio et mors Domini nostri Jesu Christi secundum Lucam K. Pendereckiego w reżyserii Grzegorza Jarzyny.

Adam Zdunikowski w swym dossier artystycznym posiada blisko 70 partii operowych, a także bogaty repertuar oratoryjno-kantatowy, m.in. wykonał wszystkie dzieła oratoryjne Pendereckiego pod batutą kompozytora. Ponadto wykłada w  Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Więcej>>

Jacek Kotlarski absolwent Liceum Muzycznego (trąbka), następnie Studium Piosenkarskiego w Poznaniu, oraz Akademii Muzycznej w Katowicach na wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. W latach 2000-2007 współpracował z teatrem muzycznym „Roma” w Warszawie. Wielokrotny uczestnik największych polskich festiwali muzyki rozrywkowej (Opole, Sopot, Top Trendy…). Ma na swoim koncie szereg solowych recitali muzyki filmowej i musicalowej. Obecnie wokalista sesyjny. W 2012 ukazał się pierwszy jego autorski album pt. „Nigdy nie jest za późno” (Polskie Radio).Więcej>>

Założony w 1978 Polski Chór Kameralny należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Repertuar zespołu jest niezwykle obszerny – od muzyki a cappella po duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. Chór cieszy się opinią niezrównanego wykonawcy muzyki współczesnej, dokonał niemal 660 prawykonań, w tym dzieł takich kompozytorów jak m.in. Górecki, Kilar czy Penderecki. Więcej>>

Jan Łukaszewski dyrygent i dyrektor Polskiego Chóru Kameralnego i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana, wykładowca kursów mistrzowskich, profesor sztuk muzycznych − jest uznawany za jednego z najwybitniejszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej. Więcej>>

 

Krzysztof Herdzin fot. Andrzej Tyszko