NA ŚWIĘTO KONSTYTUCJI 3 MAJA – KONCERT ONLINE

Premiera na kanale YouTube FP o godz. 19

Orkiestra Kameralna Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis
Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy
Paweł Kapuła dyrygent
Katarzyna Jaracz sopran
Tomasz Gluska trąbka
Tomasz Podsiadły reżyseria
Magdalena Filipska przygotowanie Chóru
Olgierd Łukaszewicz prowadzenie

Jan Wański (1756-ok. 1830) – Symfonia D-dur na tematach z opery „Pasterz nad Wisłą”
Jan Engel (†1788) – Symfonia F-dur
Damian Stachowicz (1658-1699) – Veni consolator na trąbkę i sopran solo
Grzegorz Gerwazy Gorczycki (ok. 1665-67-1734) – Laetatus sum

W świątecznym koncercie zabrzmią zapomniane, mało znane lub niedawno odkryte utwory polskich kompozytorów.
Jan Wański, utalentowany skrzypek, kompozytor, był najwybitniejszą postacią w życiu muzycznym Poznania, lecz jego dane biograficzne są bardzo ogólne. Skomponował trzy symfonie, z których dwie osnute są na motywach jego zaginionych oper pt. „Pasterz nad Wisłą” (D-dur) i „Kmiotek” (G-dur). Jego kompozycje „są utrzymane w pogodnym, jasnym kolorycie, odznaczające się zgrabną instrumentacją i żywą, pełną polotu i wdziękiem melodyką”.
Jan Engel, warszawski kompozytor, drukarz, wydawca muzyczny. Będąc kapelmistrzem warszawskiej katedry św. Jana w Warszawie, prowadził w latach 1771-1776 własną drukarnię nut. Zachowało się jego 11 symfonii (8 na Jasnej Górze), które wyszły spod jego prasy. Kompozytor ten odegrał w polskim życiu muzycznym niemałą rolę. W świetle obecnie dostępnych źródeł wydaje się, iż był on pierwszym polskim drukarzem i wydawcą muzycznym.
O. Damian Stachowicz, zakonnik pijarów, był jednym z najbardziej znanych i najwybitniejszych polskich kompozytorów baroku, lecz zachowało się bardzo niewiele informacji o jego życiu. Kształcił się w zakresie poetyki, retoryki, muzyki i filozofii, wykładał w kolegiach pijarskich. Przypuszczalnie jego ulubionym instrumentem była trąbka, stąd wiele dzieł na ten instrument z towarzyszeniem głosów, jak np. Veni consolator
Ks. Grzegorz Gerwazy Gorczycki, uważany za jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskiej muzyki barokowej, niemal wyłącznie tworzył muzykę kościelną. Studiował w Pradze i Wiedniu. W latach 1692-1694 w Chełmnie, gdzie reorganizowano wówczas Akademię Chełmińską, prowadził wykłady z retoryki i poezji oraz kierował kapelą kościoła prezbiterialnego. W latach 1698-1734 był kapelmistrzem katedry na Wawelu. Wiele rękopisów jego wybitnych dzieł zostało odkrytych dopiero w XX wieku.