WIECZÓR Z MISTRZEM

Na prośbę Maestro Jerzego Maksymiuka zmieniamy program koncertu.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Jerzy Maksymiuk dyrygent
Bartosz Koziak wiolonczela

 

Jerzy Maksymiuk – Polonez
Robert Schumann (1810-1856) – Koncert wiolonczelowy a-moll op. 129
Dmitrij Szostakowicz (1906-1975) – I Symfonia f-moll op. 10

 

 

 

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl, w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży „Wakacyjny świat” ul. Magnuszewska 8, Bydgoszcz tel. 52 320 52 29

 

KONCERT Z NIANIĄ  
Na czas trwania koncertu będzie można zostawić dzieci (od 3 do 7 roku życia) pod opieką wykwalifikowanych animatorów z UKW.
Prosimy o zgłoszenia najpóźniej jeden dzień przed koncertem. Bilety dla dzieci w cenie 10 zł będą do odbioru w kasie biletowej FP.

Niezmiernie cieszy nas wizyta Maestro Jerzego Maksymiuka, który ostatnio w 2015 poprowadził inaugurację 53. Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego z Symfonią „Polonia” Paderewskiego. To arcydzieło romantycznej symfoniki – przypominamy – Artysta nagrał wraz bydgoską orkiestrą na płytę (DUX) z okazji 60-lecia Filharmonii Pomorskiej (2013). Niewiele jest postaci w polskiej muzyce, które zdołały z taką mocą podbić serca melomanów. Charyzmatyczny i kreatywny dyrygent, pianista i bardzo ceniony kompozytor jest niebywale znanym i powszechnie lubianym artystą. Już co najmniej pół wieku temu zyskał światową sławę i zapisał się „złotymi zgłoskami” na kartach polskiej historii muzyki, a jego bezcenne zasługi i osiągnięcia na tym polu zostały uhonorowane wieloma prestiżowymi nagrodami. W zeszłym roku świętowaliśmy Jubileusz 80. urodzin Maestro, w 2016 ukazał się też nowy, nagrany z Orkiestrą Sinfonia Varsovia pod jego batutą, dwupłytowy album. Prezentuje on zarówno nagrania archiwalne poddane starannemu remasteringowi, jak i nowe interpretacje zarejestrowane w 2015. Na płytach znalazły się dzieła Mozarta, Bacha, Rossiniego, a także Debussy’ego, Bartóka czy Strawińskiego. Jedyny koncert na wiolonczelę w dorobku Schumanna reprezentuje już romantyzm w pełni. Powstał w rekordowo szybkim tempie – dwóch tygodni października 1850, niestety w pełnej wersji koncertowej kompozytor nigdy Koncertu a-moll nie usłyszał. Prawykonanie odbyło się cztery lata po jego śmierci – w 1860… „Grałam znów Koncert wiolonczelowy Roberta i były to momenty pełne muzyki i szczęścia. Romantyczny charakter, żywotność, rześkość i humor, a także bardzo interesujące przeplatanie się wiolonczeli z orkiestrą, są zaiste olśniewające. A jakież współbrzmienie i jak głębokie uczucie znajdujemy w całym przebiegu utworu !” – pisała o Koncercie a-moll w dzienniku Klara Schumann, żona kompozytora, ale też kompozytorka, pianistka i pedagog. I to jest chyba najlepsza rekomendacja tego pięknego utworu, który usłyszymy w interpretacji Bartosza Koziaka. Wiolonczelista jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 w Warszawie, zdobywcą II nagrody w konkursach – Isang Yun’a w Tongyeong (Korea) i Kijowie im. Mykoły Łysenki, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej w Konkursie „Praska Wiosna”, I nagrody w XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Otrzymał także nagrody w konkursach im. P. Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium. W 2003 zdobył   nagrodę specjalną Fundacji Kultury Polskiej przyznaną przez Ewę Podleś. Występował m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Studiu im. Witolda Lutosławskiego i Filharmonii Narodowej w Warszawie z czołowymi orkiestrami w Polsce oraz Europy. Ma na swym koncie kilka płyt. Od kilku lat jest regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu albumu „Concerto grosso” pod dyrekcją kompozytora, w 2015 wydana została druga płyta (DUX). Bartosz Koziak ukończył z odznaczeniem „Magna cum Laude” Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera oraz Conservatoire National Supćrieur de Musique de Paris w klasie Philippe’a Muller’a. Dzięki uprzejmości Kai Danczowskiej gra na XIX-wiecznej kopii instrumentu J. Guadagniniego, na którym koncertował wybitny polski wiolonczelista Dezyderiusz Danczowski. Bartosz Koziak reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena. I Symfonia była pracą dyplomową 18-letniego Szostakowicza, nie była utworem rewolucyjnym, ale już dojrzałym i noszącym jego indywidualny rys twórczy. Postrzegana jest też za jedno z najlepszych dzieł kompozytora i zarazem za czołową kompozycję symfoniczną tamtych czasów. Prawykonanie  „Pierwszej” miało miejsce w maju 1926 w Leningradzie, ale najwybitniejsi wówczas dyrygenci Toscanini, Bruno Walter czy Stokowski decydująco przyczynili się do rozsławienia utworu w Europie i USA.

 

Galeria