MUZYKA „Z NOWEGO ŚWIATA”

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Zbyněk Müller dyrygent
Benjamin Engeli fortepian

 

Antonín Dvořák (1841-1904) – Koncert fortepianowy g-moll op. 33
Antonín Dvořák (1841-1904)  – IX Symfonia e-moll ” Z Nowego Świata” op. 95

 

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl, w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży „Wakacyjny świat” ul. Magnuszewska 8, Bydgoszcz tel. 52 320 52 29

Podtytuł tego koncertu mógłby brzmieć „z czeskim akcentem”, bowiem na podium dyrygenckim stanie artysta z kraju nad Wełtawą, a cały program wypełnią dzieła Dvořáka.   Drogę twórcy narodowej muzyki czeskiej do światowej kariery można by ująć lakonicznie jednym zdaniem – „od syna rzeźnika do Carnegie Hall”. Ojciec kompozytora faktycznie był rzeźnikiem i karczmarzem, jednak lubił zabawiać i rodzinę, i gości grą na cytrze. Wbrew powszechnie panującemu przekonaniu Dvořák nie miał przejąć schedy po ojcu. Przeciwnie, rodzice wspierali jego muzyczne zamiłowania, które z czasem zaczął rozwijać u lokalnego chórmistrza, a następnie w wieku 16 lat wstąpił do praskiej Szkoły Organowej. Podczas pobytu w Pradze kompozytor poszerzył swoje umiejętności o grę na altówce, był muzykiem orkiestry Czeskiego Teatru Prowincjonalnego, prowadzoną przez Smetanę, występował podczas koncertów pod dyrekcją samego R. Wagnera. W latach 70. XIX wieku zwrócił na siebie uwagę jako dobrze zapowiadający się młody kompozytor. Oprócz późnej twórczości symfonicznej, koncertów i utworów kameralnych, Dvorák najszerzej zaprezentował swój kunszt kompozytorski w twórczości operowej. Pomimo silnych związków z ojczyzną, stał się również ulubionym kompozytorem ówczesnej Anglii (pisze dzieła na festiwal w Birmingham i regularnie dyryguje w Londynie). Jego sława dotarła też za Atlantyk, gdzie otrzymał prominentne stanowisko dyrektora National Conservatory w Nowym Jorku. IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata”, zainspirowana folklorem amerykańskim jest z pewnością najwybitniejszym dziełem symfonicznym Dvořáka. Stanowi ono podsumowanie dorobku symfonicznego czeskiego kompozytora, będąc jednocześnie najbardziej znanym i popularnym utworem tego gatunku w jego twórczości. Tytuł „Z Nowego Świata” był często rozumiany opacznie, gdyż doszukiwano się w Symfonii próby stworzenia nowego amerykańskiego stylu, ale sam kompozytor tak o niej pisał: „Sprawi mi ogromnie dużo radości i będzie zasadniczo różnić się od poprzednich moich symfonii. Ano, każdy, kto ma „nosa”, musi wyczuć wpływ Ameryki. „Z Nowego Świata”, to znaczy wrażenia i pozdrowienia z Nowego Świata… U nas w domu zaraz zrozumieją, co miałem na myśli”. I dodawał: „Jest to – i zawsze będzie – czeska muzyka”. Koncert fortepianowy g-moll napisał 35-letni Dvořák, którego twórczość była wówczas jeszcze mało znana. Dzieło atrakcyjne bardzo dla słuchacza, jest raczej „symfonią z fortepianem” i nie od razu też zdobyło poklask u samych wykonawców, ale obecnie, po pewnych retuszach, wirtuozi klawiatury bardzo chętnie po nie sięgają. Koncert zaprezentuje Benjamin Engeli, który jest jednym z najbardziej wszechstronnych muzyków szwajcarskich swojego pokolenia. Kariera jako solisty, kameralisty i pedagoga zaprowadziła go do większości krajów europejskich, a także Australii, Indii, Ameryki Północnej i Południowej. Jako członek Tecchler Trio, był zwycięzcą I nagrody w renomowanym Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium w 2007. Obecnie jest członkiem Zurich Ensemble, a także jednym z 4 pianistów Piano Quartet Gershwin, z którymi odbywa trasy koncertowe w Brazylii, Chinach i na Bliskim Wschodzie. Od wielu lat uczy w Musikhochschule Basel (Szwajcaria) oraz Vorarlberger Landeskonservatorium Feldkirch (Austria). Nad całością koncertu będzie czuwał Zbyněk Müller. Jest głównym dyrygentem słowackiej Państwowej Filharmonii w Koszycach oraz dyrygentem w Teatrze Opery Narodowej w Pradze. Wpierw studiował obój w Konserwatorium Praskim oraz Praskiej Akademii Muzycznej. Już jako student odnosił znaczące sukcesy w swojej dziedzinie. Przez dwa lata był pierwszym obojem w Teatrze Opery Narodowej w Pradze, a w latach 1995-2005 był solistą Filharmonii Praskiej. W działalność dyrygencką angażuje się od 1990 – po ukończeniu studiów w Konserwatorium Praskim u M. Klemensa i Akademii Muzycznej pod okiem Jiří Bělohlávka. W 1996 rozpoczął współpracę z Filharmonią Praską, z którą dyrygował ponad 50 koncertów w przeciągu 10 lat. Wielokrotnie występował w podwójnej roli – jako solista i dyrygent. Prowadził wiele największych orkiestr w Czechach, regularnie współpracuje z Praską Orkiestrą Symfoniczną, a w 2010 udanie debiutował z Orkiestrą Filharmonii Czeskiej. Ostatnio Zbyněk Müller coraz bardziej poświęca się operze.