WIECZÓR Z BRAHMSEM

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Kai Bumann
dyrygent
Ewa Marciniec alt
Krzysztof Polonek skrzypce (nowy koncertmistrz Filharmoników Berlińskich)
Katarzyna Polonek wiolonczela
Piotr Matwiejczuk prowadzenie

 

 

Joanna Wnuk-Nazarowa (*1949) – „Słuchaj, Neronie!” na alt i wielką orkiestrę. Monolog Agrypiny według J. B. Racine’a – „Brytanik”,

w przekładzie Antoniego Libery 

Johannes Brahms (1833-1897) – Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę  a-moll op.102
                                                               – III Symfonia F-dur op.90

 

Bilety normalne: 40 zł, 30 zł
Bilety ulgowe: 25 zł, 20 zł

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl
oraz w kasie biletowej FP

 

W roli głównej Johannes Brahms, wielki klasyk romantyzmu, który stworzył własny, niepowtarzalny styl. Duet uznanych w Europie wirtuozów – skrzypek Krzysztof Polonek, drugi Polak liderujący jednej z najlepszych orkiestr świata Berliner Philharmoniker, wiolonczelistka Katarzyna Polonek, również bardzo ceniona jako pedagog – zaprezentują się w kunsztownym Koncercie podwójnym op. 102 (ostatnie dzieło symfoniczne kompozytora).

Na wstępie wieczoru utwór współczesnej kompozytorki Joanny Wnuk-Nazarowej pt. „Słuchaj, Neronie!” na alt i wielką orkiestrę, monolog Agrypiny według „Brytanika” J. B. Racine’a, w przekładzie Antoniego Libery, który w naszej sali będzie miał swoją prapremierę. Partie solowe zaśpiewa „ciemny i ciepły” głos altowy Ewy Marciniec. Jean B. Racine, francuski rywal Szekspira, jeden z największych dramatopisarzy wszech czasów, wciąż cieszy się ogromnym zainteresowaniem zarówno filologów, jak i ludzi teatru. „Brytanik” to jedna z politycznych sztuk sławnego dramaturga, w której, opierając się na historii cesarstwa rzymskiego, autor ukazuje mechanizmy, jakie rządziły polityką zarówno kiedyś, jak i dziś. Choć sztuka nosi tytuł „Brytanik”, to głównym bohaterem jest Neron, cesarz rzymski panujący w latach 54-68 n.e., uważany za pierwszego cesarza prześladującego chrześcijan. Przeszedł do historii jako tyran. Na finał koncertu OSFP zagra III Symfonię Brahmsa, którą określono symbolicznie „Eroiką Brahmsa”.

Na podium dyrygenckim stanie szef artystyczny FP Kai Bumann. więcej>>

Ewa Marciniec. Absolwentka dwóch wydziałów Akademii Muzycznej w Gdańsku: Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wokalno-Aktorskiego w klasie Zofii Janukowicz-Pobłockiej. Dzięki stypendium DAAD kontynuowała naukę na studiach podyplomowych w Musikhochschule w Stuttgarcie w klasie Luisy Bosabalian. Brała udział w prestiżowych konkursach wokalnych, m.in. Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (I nagroda i dwie nagrody specjalne – w tym od Krystyny Szostek-Radkowej „za najlepsze wykonanie pieśni artystycznych i za najpiękniejszy głos”), im. Ady Sari w Nowym Sączu (wyróżnienia), IVC `s-Hertogenbosch (finał), ARD w Monachium (finał). Krąg zainteresowań Ewy Marciniec obejmuje muzykę dawną, poprzez romantyczną aż do współczesności.

Krzysztof Polonek, urodzony w Krakowie. Skrzypek od 2009 jest członkiem orkiestry Berlińskich Filharmoników, w której w 2017 objął prestiżowe stanowisko koncertmistrza. Studiował pod kierunkiem Tomasza Tomaszewskiego na Akademie der Künste w Berlinie, Thomasa Brandisa na Uniwersytecie Muzycznym w Lubece oraz Markusa Beckera w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze. Tytuł doktora sztuk muzycznych uzyskał pod kierunkiem Jarosława Pietrzaka na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Karierę rozpoczął w 2001 r w Deutsche Oper Berlin jako drugi koncertmistrz. W latach 2002-2005 grał w orkiestrze Drezdeńskich Filharmoników, a do 2009 w berlińskiej Rundfunk-Sinfonieorchester. Jest członkiem Berlin Piano Trio. Więcej>>

Katarzyna Polonek, urodzona w Poznaniu, studiowała wiolonczelę na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu w klasie Angeliki May i Wolfganga Aichingera. Egzamin koncertowy uzyskała na Akademie der Künste w Berlinie w klasie Markusa Nyikosa. Jej sukcesy obejmuje polskie i międzynarodowe nagrody, takie jak Grand Prix w Konkursie Kazimierza Wiłkomirskiego, I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym w Liezen, Austria; 3. miejsce w Międzynarodowym Konkursie Johannesa Brahmsa w Pörtschach w Austrii oraz otrzymała prestiżowr stypendium Herbert-von-Karajan-Center w Wiedniu. Uczy jako adiunkt wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Poznaniu i prowadzi kursy mistrzowskie m.in. w Szamotułach i Opolu. Jest również członkiem Berlin Piano Trio
Więcej>>

Joanna Wnuk-Nazarowa, kompozytorka, dyrygentka i wykładowczyni Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 2000-2018 pełniła funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Studiowała dyrygenturę i kompozycję w klasie Krzysztofa Pendereckiego w Akademii Muzycznej w Krakowie. Studia uzupełniała na mistrzowskich kursach dyrygentury u Hansa Swarowsky’ego w Austrii. Od 1974 jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Krakowie. Zajmowała się publicystyką i pracą naukową, jako dyrygentka brała udział w ważnych festiwalach międzynarodowych. W twórczości kompozytorskiej Joanny Wnuk-Nazarowej ważne miejsce zajmuje muzyka teatralna.
Więcej>>

Piotr Matwiejczuk. Absolwent muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, skrzypek, krytyk muzyczny, wieloletni dziennikarz Programu Drugiego Polskiego Radia. W latach 2012-2018 był redaktorem naczelnym pisma „Muzyka w mieście”. Od kwietnia 2019 redaktor naczelny „Ruchu Muzycznego”. Więcej>>