KONCERT TRZECH TENORÓW – DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA ZAWIESZONA DO ODWOŁANIA

DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA ZAWIESZONA DO ODWOŁANIA

Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Artur Stefanowicz dyrygent
Kacper Szelążek, Michał Sławecki, Rafał Tomkiewicz
Jerzy Snakowski
prowadzenie

 

Georg Friedrich Händel (1685-1759) – Battaglia z III aktu opery „Giulio Cesare”
Antonio Vivaldi (1678 – 17410) – aria Bajazet Barbaro traditor z opery „Tamerlano”
Leonardo Vinci (1696 -1730) – aria Arbace Combattuta da tante vicende z III aktu opery „Catone in Utica”
Georg Friedrich Händel – aria Ariodante Cieca notte, infidi sguardi z III aktu opery „Ariodante”
Antonio Vivaldi – duet In braccio de’ contenti z kantaty „Gloria e Imeneo”
Georg Friedrich Händel – aria Giulio Cesare Va tacito z I aktu opery „Giulio Cesare”
Johann Adolph Hasse (1699-1783) – aria Vo disperato a morte II aktu opery „Tito Vespasiano”
Antonio Vivaldi – aria Perseo Sovente il sole z „Andromeda liberata”
Georg Friedrich Händel – aria Sesto L’aure che spira z II aktu opery „Giulio Cesare”
Antonio Vivaldi – aria Anastasio Sento in seno ch’in pioggia di lagrime z opery iustino”
Georg Friedrich Händel – aria Rinaldo Venti turbini z I aktu opery „Rinaldo”
Georg Friedrich Händel – aria Dardana Pena tiranna z III aktu opery „Amadigi di Gaula”
Georg Friedrich Händel – duet Tamerlano i Andronico Coronata di gigli e di rose z III aktu opery „Tamerlano”
Johann Adolph Hasse – aria Agostino Il rimorso opprime il seno z oratorium „La conversione di Sant’Agostino”
Georg Friedrich Händel – aria Bertarido Vivi tiranno z III aktu opery „Rodelinda”
Antonio Vivaldi – aria Farnace Gelido in ogni vena z II aktu opery „Farnace”  

 

Pod koniec XVII w. w Neapolu wykształcił się nowy typ opery barokowej o charakterze popisowym. Głównym elementem takich dramatów muzycznych był kunsztowny śpiew solowy – bel canto (z wł. piękny śpiew). W dzisiejszych czasach świat barokowej opery, w której śpiewały m.in. „anielskie” głosy kontratenorów, operujące pełną skalą altu, mezzosopranu lub sopranu, przeżywa prawdziwy renesans, a współcześni kontratenorzy cieszą się niezwykłą popularnością. Mistrzowie tej epoki jak Händel czy Vivaldi doskonale wiedzieli, jak wykorzystać walory tych niezwykłych głosów. Przykładem tego są soliści koncertu, utalentowani śpiewacy młodego pokolenia, absolwenci klasy śpiewu Artura Stefanowicza na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie, którzy już na swym koncie posiadają liczne role i międzynarodowe sukcesy.

Artur Stefanowicz jest absol­wen­tem Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie stu­dio­wał pod kie­run­kiem prof. Jerzego Artysza. Naukę śpie­wu kon­ty­nu­ował u Paula Esswooda i prof. Jadwigi Rappé. Jest zdo­byw­cą I nagro­dy im. Venanzio Rauzziniego w Międzynarodowym Mozartowskim Konkursie Wokalnym w Wiedniu oraz II nagro­dy w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w ’s-Hertogenbosch. Od 1991 wystę­pu­je z wie­lo­ma zna­ny­mi orkie­stra­mi i zespo­ła­mi. Od 2011 rozpoczął działalność jako reżyser i ma w swoim dorobku wystawienie „Juliusza Cezara” Händla w Teatrze Wielkim w Łodzi, przedstawienia „Baroque Living Room” wystawione w Filharmonii Narodowej w Warszawie i Filharmonii Szczecińskiej, „Amore traditore/On, Ona i ten Trzeci” w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Od 2010 posiada własną klasę śpiewu solowego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2017 objął stanowisko kierownika muzycznego i managera w Instytucie Opery. Artur Stefanowicz doko­nał wie­le nagrań pły­to­wych m.in. dla Polskich Nagrań, BMG, Erato, Koch Classics, Hungaroton, Warner Bros. W 2018 zadebiutował jako dyrygent w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Więcej>>

Kacper Szelążek kontratenor. Ukończył studia w 2016 na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu Artura Stefanowicza. W 2013 jako najlepszy młody muzyk roku otrzymał od PR propozycję nagrania utworów Szymanowskiego oraz reprezentowania Polski w Konkursie Młodych Talentów EBU w Bratysławie. Od tego momentu występował m.in. w Operze w Amsterdamie, Dijon, Wersalu, Theâtre des Champs Elysées w Paryżu, Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, Teatrze Wielkim w Poznaniu, Victoria Hall w Genewie, Filharmonii Narodowa w Warszawie, NOSPR w Katowicach, Teatro Ristori w Weronie, Teatro Thalia w Lizbonie, Sali Koncertowej Muzeum Puszkina w Moskwie, Warszawskiej Operze Kameralnej, Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, na Festiwalu Dramma per Musica w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich w Warszawie, Festiwalu G. Enescu w Bukareszcie, Ambronay we Francji, Boston Early Music Festival w Bostonie (USA).W swoim repertuarze posiada takie role jak: Neron w Agrippinie, Bertarido w Rodelindzie, tytułowa w Ariodante, Giulio Cesare, Sesto i Tolomeo w Giulio Cesare in Egitto Händla; Neron w Koronacji Poppei Monteverdiego; Gilade w Farnace Vivaldiego; tytułowa w Eliogabalo Cavallego; Medoro w Orlando Steffaniego; Eunuco w La finta pazza Sacratiego, jak również partie oratoryjne i kantatowe, m.in. Pasje Bacha, kantaty Händla, Porpory czy Vivaldiego. Artysta posiada także duży repertuar pieśniarski. W 2016 otrzymał nagrodę Carlo Maria Giulini’ego w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie.W sezonie 2017/18 artysta wystąpił m.in. w Operze w Amsterdamie w La morte d’Orfeo Landiniego pod dyrekcją Christophe’a Rousseta i z orkiestrą Les Talens Lyriques oraz w NOSPR-ze w Katowicach z recitalem arii operowych. Sezon 2018/19 Kacper Szelążek rozpoczął wykonaniem partii Gilade w Farnace Vivaldiego w Teatrze Stanisławowskim w Warszawie a następnie wystąpił w partii tytułowej w Juliuszu Cezarze Händla w Teatrze Wielkim w Poznaniu pod dyrekcją Paula Esswooda.W 2019 zadebiutował na Boston Early Music Festival w nowo odkrytej operze Steffaniego Orlando generoso w roli Medora (opera zostanie nagrana dla firmy Erato) oraz wystąpił jako Eunuco w La finta pazza Sacratiego, w produkcji Opery w Dijon – Cappella Mediterranea pod dyrekcją Leonardo Garcii Alarcóna, z dalszymi przedstawieniami w Victoria Hall w Genewie i Théâtre de Versailles. Ponadto we wrześniu 2019 artysta wystąpił w partiach Narciso w Agrypinie i Tolomeusza w Juliuszu Cezarze Händla w produkcji zespołu muzycznego Les Talens Lyriques pod dyrekcją Christophe’a Rousseta w Theâtre des Champs-Elysées w Paryżu, na Festiwalu Enescu w Bukareszcie oraz na Festiwalu w Ambronay.W 2020 artysta wystąpi m. in.  w Polskiej Operze Królewskiej, Filharmonii Łódzkiej, Pomorskiej, w Jurmale (Łotwa), na Festiwalu w Drottningholm (Szwecja), Dramma per Musica w Warszawie, Operze w Dijon (Francja), Teatrze Wielkim w Warszawie. 

Michał Sławecki absolwent Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie w klasie Artura Stefanowicza. Jako student zadebiutował w Zemście nietoperza Straussa, śpiewając partię Księcia Orłowskiego w Operze na Zamku w Szczecinie, w Koronacji Poppei Monteverdiego w roli Nerona w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie. Koncertował w kraju i za granicą: w Teatru Manoel na Malcie, na Litwie, Łotwie, we Włoszech, Francji, w Niemczech, Belgii, Austrii, Kazachstanie, Rosji Serbii, Chinach oraz RPA. W swoim repertuarze koncertowym ma liczne dzieła od muzyki barokowej po muzykę współczesną. Współpracuje z wybitnymi polskimi kompozytorami, jak Pawłem Mykietynem i Sławomirem Kupczakiem. Brał udział w prawykonaniach: Missy Assumptionis Bartosza Chajdeckiego z Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją P. Sułkowskiego (Gdańsk), prawykonaniu Golgoty Polskiej Andrzeja Zaryckiego z Orkiestrą Symfonicznej pod dyrekcją Tadeusza Wicherka w Filharmonii Bałtyckiej (rejestracja TVP). Więcej>>

Rafał Tomkiewicz ukończył w 2018 klasę śpiewu prof. Artura Stefanowicza na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. W latach 2017/18 był członkiem Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim w Warszawie, kształcąc się pod kierunkiem m.in. Matthiasa Rexrotha, Hedwig Fassbender, Eytana Pessena. W 2017 zdobył I nagrodę w III Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz oraz specjalne wyróżnienie w IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Muzyki Dawnej w Poznaniu. Zadebiutował w 2017 w tytułowej roli opery Il Giasone Cavalliego. W 2018 wystąpił w roli Nino w operze Il Trespolo tutore Stradelli. W sezonie 2018/19 zaśpiewał m.in. w Koblencji Chichester Psalms Bernsteina, jako Tolomeo w operze Juliuszu Cezarze Händla w Teatrze Wielkim w Poznaniu pod dyrekcją Paula Esswooda. Kreował partię tytułową w Radamesie Eötvösa w Operze w Biel/Bienne w Szwajcarii. Więcej>>

Jerzy Snakowski Więcej>>