MAHLER I JEGO CZAS

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Żeński Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Benedykt Odya
przygotowanie Chóru
Tomasz Kotwica współpraca
Mała Formacja Chóralna
Izabela Cywińska-Łomżyńska
przygotowanie Chóru
Kai Bumann dyrygent
Ewa Marciniec alt

 

Gustav Mahler (1860-1911) – III Symfonia d-moll

 

godz. 18 ROZMOWY O MUZYCE… z Piotrem Matwiejczukiem 
muzykologiem, skrzypkiem, krytykiem muzycznym, dziennikarzem Redakcji Muzycznej Programu 2 Polskiego Radia.

 

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl
oraz w kasie biletowej FP

 

Przed koncertem o godz. 18 zapraszamy na Rozmowy o muzyce…, czyli spotkanie z Piotrem Matwiejczukiem – muzykologiem, skrzypkiem, krytykiem muzycznym, dziennikarzem Redakcji Muzycznej Programu 2 Polskiego Radia.

Z nowym rokiem nastąpi kontynuacja koncertów z wielką symfoniką Mahlera. Wysłuchamy ponad stuletniego monumentu – III Symfonii d-moll z 1896. Sześcioczęściowe, bogate w treści dzieło, „którego struktura przypomina wzburzone morze”, i które nie należy do najłatwiejszych w wykonaniu ani dla orkiestry, ani solistki czy chórów, zostało uznane za jedną z dziesięciu największych symfonii wszech czasów w ankiecie przewodników, przeprowadzonej przez BBC Music Magazine. W III Symfonii Mahler maluje dźwiękami, w tonie bezgranicznego zachwytu, obraz harmonii boskiego dzieła – ziemi, roślin, zwierząt, człowieka i niebios. Tekst kompozytor zaczerpnął z dwóch źródeł: traktatu-opowieści „Tako rzecze Zaratustra” Nietzschego i zbioru poezji ludowej „Des Knaben Wunderhorn”. Nad całością arcydzieła czuwać będzie pomysłodawca i inicjator tego inspirującego cyklu  – maestro  Kai Bumann,   na estradzie obok symfoników staną dwa chóry – żeński Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego oraz dziecięcy Mała Formacja Chóralna, usłyszymy też ciemny, bardzo ciepły głos altowy solistki – Ewy Marciniec.

Kai Bumann – od września 2015 szef artystyczny Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Urodził się w Berlinie w 1961. Jest absolwentem wydziału dyrygentury tamtejszej Hochschule der Künste. W latach 1986-1992, jako dyrygent, współpracował na stałe z wieloma teatrami operowymi w Niemczech. Od wielu lat jest blisko związany z polską sceną i estradą muzyczną.

Więcej: http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/dyrektor/kai-bumann/

Ewa Marciniec  – absolwentka dwóch wydziałów Akademii Muzycznej w Gdańsku: Wokalno-Aktorskiego w klasie Zofii Janukowicz-Pobłockiej oraz Kompozycji i Teorii Muzyki. Jako stypendystka DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) ukończyła studia podyplomowe w Musikhochschule w Stuttgarcie w klasie Luisy Bosabalian. Brała udział w szeregu prestiżowych konkursów, m.in. jest  finalistką 45th International Vocal Competition ’s-Hertogenbosch (1994, Holandia) oraz ARD International Music Competition w Monachium (1996). Repertuar artystki obejmuje muzykę dawną, romantyczną i współczesną.  Dr hab. Ewa Marciniec wykłada śpiew w swej macierzystej uczelni.

Więcej: http://www.amuz.gda.pl/ewa-marciniec/

Chór żeński został wyłoniony ze składu Chóru Akademickiego Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Z chórem współpracuje dr hab. Benedykt Odya prof. nadzw. UKW oraz mgr Tomasz Kotwica. Zespół powstał w 1971  przy Instytucie Wychowania Muzycznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Dyrygentami chóru byli m.in. prof. dr Sylwester Matczak, prof. Jan Lach i mgr Renata Lewandowska. Z chórem współpracował dr hab. Arkadiusz Kaczyński prof. UKW. Obecnie działa pod kierownictwem artystycznym prof. dr. hab. Bernarda Mendlika.

Więcej: https://chor.ukw.edu.pl/jednostka/chor/historia_choru

Dr hab. Benedykt Odya. Jest adiunktem w Katedrze Dyrygentury Wydziału Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. W 1999 ukończył z wyróżnieniem Wyższą Szkołę Pedagogiczną w Słupsku (obecnie Akademia Pomorska) w klasie dyrygowania prof. dra Sylwestra Matczaka, a rok później Akademię Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygowania prof. dra Antoniego Grochowalskiego. W 2008 pod kierunkiem prof. dra Sylwestra Matczaka obronił pracę doktorską nt. Próba interpretacji sztuki wykonawczej polskich pieśni pasyjnych epoki średniowiecza i XVI w. W roku 2016 uzyskał stopień doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Więcej: https://chor.ukw.edu.pl/jednostka/chor/dyrygent_chor_ukw/21955

 Mała Formacja Chóralna skupia dzieci w wieku od 6 do 14 lat. Zespół powołała do istnienia w 2014 Fundacja Nowe Pokolenie, we współpracy z Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego, w hołdzie Janowi Pawłowi II. Chór (wtedy noszący nazwę Śpiewalnia Dziecięca) miał uświetniać uroczystości obu instytucji. Na początku 2017 zmienił nazwę i przeszedł pod egidę UKW. W repertuarze Formacji znajdują się piosenki dziecięce, kolędy czy utwory świąteczne. Zespół współpracuje z zawodowymi instytucjami artystycznymi. Działa pod opieką Izabeli Cywińskiej-Łomżyńskiej – dyrygentki chóralnej od 33 lat związanej z Pałacem Młodzieży w Bydgoszczy, gdzie prowadzi chóry i zespoły wokalne dziecięce i młodzieżowe, a także od 30 lat z  Operą Nova, w której pracuje jako asystentka kierownika chóru, przygotowując chóry dziecięce do spektakli.