+ Penderecki

BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY W KORONIE
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Żeński Chór Festiwalowy
Kai Bumann
dyrygent
Iwona Hossa sopran
Adam Kutny  baryton
Joanna Kravchenko erhu
Katarzyna Szewczyk przygotowanie Chóru
Magdalena Miśka-Jackowska prowadzenie

 

Krzysztof Penderecki (1933 – 2020)
Entrata na instrumenty dęte blaszane i kotły
Tren – Ofiarom Hiroszimy
VI Symfonia „Pieśni chińskie”
Chaconne
Lacrimosa II

Koncert transmitowany na żywo na kanale YouTube FP

Informujemy, że przed każdym koncertem od Melomanów będziemy pobierać dane osobowe w postaci imienia, nazwiska oraz nr tel. kontaktowego w celu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19. Dane udostępnione będą jedynie instytucjom uprawnionym ustawowo, w tym właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu.

 

OBOWIĄZKOWE OŚWIADCZENIE COVID-19>>

KLAUZULA COVID-19>>

REGULAMIN DLA MELOMANÓW>>

 

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl
oraz w kasie biletowej FP

29 marca 2020 odszedł Wielki Artysta o prawdziwych znamionach Geniusza – Maestro KRZYSZTOF PENDERECKI, kompozytor, dyrygent, pedagog, Honorowy Obywatel Bydgoszczy, postrzegany jako jeden z najwybitniejszych twórców muzyki przełomu wieków XX i XXI. Obdarzył nas wieloma wspaniałymi dziełami z ponadczasowym przesłaniem, których fenomenalne dźwięki obiegły cały świat i niewątpliwie nadal będą poruszać i zachwycać kolejne pokolenia.

W repertuarze Filharmonii Pomorskiej poczesne, stałe miejsce zawsze zajmowały dzieła Krzysztofa Pendereckiego, którego wielokrotnie mieliśmy zaszczyt gościć na naszej estradzie także w roli dyrygenta. Tym koncertem, inaugurującym Festiwal, pochylamy się zatem z wdzięcznością nad wspomnieniem o Maestro i szczególnym miejscu, jakie zajął w naszych sercach oraz w kronikach Instytucji. Więcej>>

Entrata na orkiestrę jedenastu instrumentów dętych blaszanych i kotły posiada wszystkie cechy kameralnej twórczości Krzysztofa Pendereckiego z początku lat 90., kiedy szukał on odpoczynku od tworzenia wielkich form. Wówczas dokonał kolejnego zwrotu estetycznego w swej twórczości i nastał rozdział określony przez kompozytora mianem claritas.

(Prawykonanie: Cincinnati, 04.11.1994, Cincinnati Symphony Orchestra, K. Penderecki – dyrygent).

Podczas Konkursu Związku Kompozytorów Polskich w 1959 wszystkie trzy nagrody otrzymał jeden twórca: 26-letni Krzysztof Penderecki za utwór Tren – Ofiarom Hiroszimy, zaś w1961 został nagrodzony przez Międzynarodową Trybunę Kompozytorów UNESCO w Paryżu. Dzieło przeszło do historii muzyki jako przełomowa partytura kierunku, który zwykło się w Polsce nazywać sonoryzmem.

VI Symfonia „Chinesische Lieder” (Pieśni chińskie) na baryton i orkiestrę, do poezji Li-Tai-Po, Thu-Fu, Ly-Y-Han, Thang-Schi-Yie-Tsai i Tschan-Jo-Su w niemieckim przekładzie Hansa Bethge, powstała na zamówienie Filharmonii w Dreźnie oraz Guangzhou Symphony Orchestra. Prawykonanie światowe dzieła odbyło się w chińskim Guangzhou 24 września 2017, a europejskie – 12 maja 2018 w Filharmonii Drezdeńskiej. Symfonia lekka i spokojna, a dla podkreślenia orientalnego klimatu wybrzmiewa w niej erhu – dwustrunowy, chiński instrument smyczkowy, powstały w VII wieku, którego barwa dźwięku jest zbliżona do ludzkiego głosu.

Polskie Requiem jest jednym z najważniejszych i najdłużej pisanych dzieł Pendereckiego – zajęło 26 lat. Każda część utworu poświęcona jest ludziom lub zdarzeniom z polskiej historii. I tak na początku powstały dwa dzieła: zamówiona przez Lecha Wałęsę Lacrimosa (1980) i skomponowane po śmierci kardynała Wyszyńskiego Agnus Dei (1981). W 1983 zrodziło się Dies irae, 1993 doszło Sanctus, a dwanaście lat później miejsce przed Agnus Dei wypełniła instrumentalna Chaconne per archi, skomponowana po śmierci Jana Pawła II.

Utwór pt. „Lacrimosa II, na sopran, chór żeński i orkiestrę kameralną, powstał na zamówienie Filharmonii Pomorskiej. Jego światowa premiera miała miejsce w Toruniu, 6 października 2018 podczas odsłonięcia pomnika Ofiar Zbrodni Pomorskiej 1939.

Kai Bumann – szef artystyczny Filharmonii Pomorskiej od 2015, więcej>>

Iwona Hossa jest zaliczana do czołowych sopranistek swojego pokolenia. Jej kunszt wokalny podziwiano w wielu miejscach na świecie, gdzie zawsze oczarowywała publiczność i zdobywała uznanie krytyki. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi w Polsce i za granicą. Iwona Hossa jest laureatką m.in. Grand Prix i Złotego Medalu w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach, III nagrody oraz specjalnej Nagrody Mozartowskiej w 6. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, Konkursu Finalistów Międzynarodowych Konkursów Wokalnych „Orfeo” w Hanowerze. Posiada bardzo bogaty repertuar – prócz partii operowych i oratoryjno-kantatowych – sięga on do współczesności (Penderecki, Kilar, Górecki). Na swoim koncie ma liczne nagrania płytowe, m. in. Stabat Mater i Litania do Marii Panny K. Szymanowskiego (nominowana do nagrody Grammy 2009), wzięła także udział w nakręconym przez BBC dokumencie „Holocaust. A Music Memorial Film from Auschwitz”, który został uhonorowany Międzynarodową Nagrodą Emmy 2005 w kategorii „najlepszy program poświęcony sztuce”. Ostatnio dokonała kolejnych nagrań CD z muzyką Krzysztofa Pendereckiego (Siedem bram Jerozolimy i Lieder der Vergaenglichkeit), oraz DVD z Passio et mors Domini nostri Jesu Christi secundum Lucam K. Pendereckiego w reżyserii Grzegorza Jarzyny.

Adam Kutny jest absolwentem Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego oraz Pacific Boychoir Academy w Oakland (USA). Z wyróżnieniem ukończył studia na Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie śpiewu solowego Jarosława Bręka. Otrzymał dwukrotnie stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i nagrodę rektora Akademii Muzycznej w Poznaniu za wybitne osiągnięcia naukowe i artystyczne, a także stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest laureatem m.in. Queen Sonja International Music Competition (Oslo, III nagroda), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Francisco Viñasa (Barcelona, nagroda specjalna), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Imricha Godina „Iuventus Canti” (Vráble, Słowacja, I nagroda), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju (III nagroda i dwie nagrody specjalne), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Rinaldo Pelizzoni” w Parmie (nagroda specjalna). Współpracował z Filharmonią Łódzką Filharmonią Pomorską oraz z Filharmonią Zabrzańską. Śpiewał w Operze Nova w Bydgoszczy, Operze na Zamku w Szczecinie i podczas Bregenzer Festspiele. W latach 2017–2019 należał do zespołu studia operowego Staatsoper Unter den Linden w Berlinie, a od sierpnia 2019 jest solistą etatowym tego teatru.

Joanna Kravchenko absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie altówki profesor Ireny Albrecht. Pasjonuje się muzyką folkową oraz azjatycką. Gra na instrumencie chińskim erhu. W 2019 nagrała partię solową tego instrumentu w VI Symfonii Krzysztofa Pendereckiego z Polską Filharmonią Kameralną Sopot.

Erhu – inaczej „chińskie skrzypce”, popularny instrument smyczkowy, powstały w VII w. Posiada dwie struny i należy do rodziny huqin. Barwa dźwięku jest zbliżona do ludzkiego głosu, zaś skala instrumentu wynosi do 3 oktaw. Jest głównym instrumentem w chińskiej ludowej orkiestrze dętej i smyczkowej.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, więcej>>

Żeński Chór Festiwalowy został utworzony dla potrzeb Inauguracji Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego w koronie. Inicjatywa szczególna w okresie pandemii, której nikt się nie spodziewał i która napiętnowała wszystkie dziedziny życia, i z tej też racji narodził się unikatowy tegoroczny Festiwal. Swe siły i głosy w utworze pt. Lacrimosa II Pendereckiego połączą chórzystki, śpiewające na co dzień w różnych bydgoskich chórach.

Chór przygotuje Katarzyna Szewczyk, dr sztuk muzycznych, która ukończyła chóralistykę w klasie Janusza Staneckiego oraz edukację muzyczną w bydgoskiej Akademii Muzycznej, a także logopedię na Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, dzisiejszym UKW. Ukończyła także Podyplomowe Studia Emisji i Higieny Głosu na Uniwersytecie Gdańskim. Od 2006 jest dyrygentem scholi Wyższego Seminarium Duchownego w Bydgoszczy oraz wykładowcą muzyki kościelnej, fonetyki pastoralnej i śpiewu sakralnego. Prowadzi również zajęcia z emisji głosu dla filologów oraz warsztaty z zakresu emisji głosu dla nauczycieli i chórzystów. Od 2008 współpracuje z Filharmonią Pomorską, przygotowując i prowadząc koncerty dla dzieci i młodzieży, a od 2014 pracuje w Dziale Promocji i Obsługi Widzów FP.

Magdalena Miśka-Jackowska absolwentka Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Od 2005 do 2020 związana z RMF Classic. Autorka wielu programów, poświęconych sztuce filmowej. W ubiegłym roku otrzymała nagrodę w kategorii AkumulaTOR w studenckim plebiscycie MediaTORY „za optymistyczny przekaz” i audycję „Zagraj to jeszcze raz” w RMF Classic. Jako konferansjerka była związana m.in. z Festiwalem Muzyki Filmowej w Krakowie. Od 2018 współpracuje z Uniwersytetem Śląskim, od 2019 z Akademią Muzyczną w Łodzi. Więcej>>