image_pdfimage_print

 

Audycje szkolne

Upowszechnianie muzyki stanowi najważniejsze ogniwo w działalności edukacyjnej Filharmonii Pomorskiej. System koncertów, zwanych audycjami szkolnymi, prezentujących żywą muzykę omawianą w sposób przystępny i ciekawy przez merytorycznie i metodycznie przygotowanych prelegentów ma długą tradycję, stale rozwija swoją formę i poszerza zakres odbiorców. Koncerty Filharmonii stanowią swoistą pogadankę o muzyce, instrumentach, kompozytorach, formach i stylach muzycznych, prowokując słuchaczy do aktywnego udziału w koncercie.

Gorąco zachęcamy wszystkie placówki oświatowe do korzystania z naszej oferty edukacyjnej. Gwarantujemy jej wysoki poziom artystyczny. Jednocześnie pragniemy poinformować, że nie współpracujemy z żadnymi agencjami prywatnymi, organizującymi podobne do naszych koncerty, a które bez naszej zgody powołują się na współpracę i prestiż naszej Instytucji.

Od września w Filharmonii Pomorskiej odbywają się audycje muzyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów szkół podstawowych.

Wstęp:

dzieci (przedszkola i klasy I-III szkoły podstawowej) – 7 zł
młodzież (klasy IV-VIII szkoły podstawowej) – 7 zł

BKR/KDR – 4 zł

 

koncerty dla młodzieży – 14 zł

BKR/KDR – 6 zł

Cena audycji wyjazdowej – 350 zł

Formularz Zamówienia Audycji

TEMATY AUDYCJI MUZYCZNYCH SEZON 2018/2019

Dla przedszkoli i szkół podstawowych klasy I - III (sala kameralna FP)

Rok szkolny 2019/2020

 

 

WRZESIEŃ

Dźwiękowy spot reklamowy

Pierwsze spotkanie będzie jak najtrafniejsza reklama. Reklama muzyki, filharmonii, audycji muzycznych. W reklamie pokazuje się to co atrakcyjne, ważne i ciekawe w stopniu najwyższym. To właśnie będzie otwarcie sezonu w stopniu naj-. Reklamując przypomnimy to co istotne, by muzykę rozumieć i czerpać z jej słuchania przyjemność. Vademecum melomana przy niebanalnych przebojach muzyki klasycznej.

 

PAŹDZIERNIK

Nie taki znowu Straszny Dwór

Październikowe spotkanie prezentować będzie tajemnice, strachy i czary Strasznego Dworu.  Straszył będzie Stanisław Moniuszko. Dowiemy się od Cześnikowej, „dlaczego ów Dwór strasznym się zowie”. Wraz z Maciejem będziemy przeżywać lęki i słuchać z drżeniem opowieści Skołuby o zegarze starym. Wszystko zaś wyjaśni nam z dobrotliwym uśmiechem i „w jednym słowie”, Miecznik, pan Strasznego Dworu. Przy okazji, mimochodem opowiemy o operze, libretcie i przywołamy narodowe tony.

 

LISTOPAD

Śpiewniki domowe od Dziada i baby

…czyli domowe muzykowanie wyższych sfer. Dziad i baba-jedna z ponad 300. pieśni Stanisława Moniuszki. Zebrane w 12. Śpiewnikach domowych, zadziwiają różnorodnością form i gatunków. Dają pole do popisu dla wykonawców. Dawniej domowe muzykowanie wyższych sfer, dziś  pozycje repertuarowe koncertów i konkursów znakomitych wokalistów z całego świata. Posłuchamy tego, co dawniej było domową rozrywką, sprawdzimy co jest nią dziś. Koncert będzie okazją do rozmowy na temat głosu, interpretacji i sposobnością do próby sił podczas wspólnego  muzykowania.

 

GRUDZIEŃ

Utwory spod igiełek                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

Igła kojarzy się z ostrym narzędziem, dzięki któremu można coś stworzyć-uszyć. My, na ostatnim w 2019 roku spotkaniu, będziemy świerkowymi igiełkami tworzyć muzykę na świąteczny czas. Spod naszych igiełek wyjdą kolędy, pastorałki i piosenki z dzwoneczkami. Będą pachniały bożonarodzeniowym drzewkiem i klimatem najpiękniejszych świąt w roku. Opowiemy o tradycji i obrzędach. Ruszymy z kolędą w ten wyjątkowy czas.

 

STYCZEŃ

Noworoczny kulig

 

Czy znacie zimę ze śniegiem po pas? Ośnieżonymi górkami? Mrozem szczypiącym w uszy i nos? To o takiej zimie Maria Konopnicka pisała „…nasza zima zła” . Taka zima stwarza wiele okazji do zabawy. A dobrej zabawie zawsze powinna towarzyszyć muzyka. W karnawale zapraszamy Was na muzyczny kulig, który i śniegu, i mrozu wymaga gdyż to gwarancja gorącej atmosfery. Będą tańce, będzie kapela, będzie noworoczna hulanka z Góralami i Kaszubami. Przybywajcie!!!

 

LUTY

Z miłości do muzyki

Święto zakochanych powinno trwać cały rok. Zaprezentujemy muzykę o miłości opowiadającą samymi dźwiękami a także dźwiękiem ze słowem połączonym. Będą to wyznania solo i w duecie. Artyści wyśpiewają lub wygrają miłość do instrumentów. Opowiedzą ilu wyrzeczeń i trudu ona wymaga. O zawodzie muzyka, przy kompozycjach w rytmie serca, opowiedzą po uszy zakochani artyści.

 

MARZEC

Wiosenne Pitpilitanie i pimpilenie

Zaćwierkasz jak wróbelek? Zaszemrzesz jak strumień? Zamuczysz jak krowa? Śmiało, to nie żart. Zróbmy to  zatem wspólnie z instrumentami na wiosennym spotkaniu. Będzie koncertowe pitpilitanie i pimpilenie,  brzęczenie, kukanie, gdakanie czy miałczenie. Poszukamy odgłosów wiosny w muzyce instrumentalnej. Używając mowy spróbujemy naśladować instrumenty. Na tym spotkaniu królować będzie muzyka ilustracyjna i onomatopeja.  Zatem…para buch!!!

 

KWIECIEŃ

Koncert bez instrumentów

Ilekroć rozmawiamy o tym jak powstaje muzyka, słyszę iż wydobywa się z instrumentów. Z dętych… przez zadęcie w nie, ze strunowych… poprzez wprowadzenie struny w drgania, z perkusyjnych dzięki uderzaniu w nie pałeczką lub potrząsaniu nimi.  Wszystko to prawda. Kwietniowe spotkanie zawsze zawiera psikusy i żarty, bo nam primaaprilisowy nastrój towarzyszyć może nawet cały miesiąc. Na tym koncercie zabierzemy artystom instrumenty i poprosimy o muzykę. Czy powstanie? A jeśli tak, to w jaki sposób?

 

MAJ

Ale musicale!

W październiku odkryliśmy „straszne” tajemnice opery. W lutym miłość rodem z operetki. Pozostała nam do omówienia jeszcze jedna forma sceniczna – musical. Pokażemy różnice między tymi trzema formami. Zaprezentujemy najpiękniejsze fragmenty musicalowe, a jest ich niezliczona ilość. Okazać się może, że większość znacie i śpiewać będziecie wraz z zaproszonymi artystami. To wyjątkowo wspaniały, muzyczny świat. Wiele melodii nucić będziecie jeszcze długo po naszym spotkaniu. Chwytliwe a niebanalne.

 

CZERWIEC

Od Sasa do lasa

Koncertowe podsumowanie sezonu artystycznego 2019/2020. Stworzymy top listę co najmniej 10 utworów, które prezentowane w trakcie koncertów, wywołały w Was zachwyt, na twarzach uśmiech i  artyści za ich wykonanie, zebrali największe oklaski. Och! mogą się tu znaleźć kompozycje instrumentalne, instrumentalno-wokalne, mogą być też te bez instrumentów. Tematyka o jakże różnorodna. Nazwiska kompozytorów niepowtarzalne. Trzeba powtórzyć przed wakacjami, bo inaczej, któż by to wszystko spamiętał.

 

 

Dla klas IV-VIII szkół podstawowych (sala kameralna FP)

 

Rok szkolny 2019/2020

 

WRZESIEŃ  

Jaka to melodia

Co słyszymy w muzyce? Czym jest język muzyki i jak go rozumieć? W nowym sezonie audycji muzycznych sprawdzać będziemy z jakich elementów składa się utwór muzyczny, „z czego tworzy się muzykę”. Rozpoczniemy od melodii, bo to ona jako pierwsza szczególnie zapada nam w pamięć. Podczas wrześniowego spotkania udowodnimy, że nie tylko utwory melodyjne, ale również te, którym zarzuca się niemelodyjność, mają szansę na powodzenie. Przekonamy się także czym jest owa melodyjność i co sprawia, że utwór „wpada nam
w ucho”. Zdradzimy też, które melodie są uznawane za najsłynniejsze na świecie.

 

PAŹDZIERNIK  

Garść dźwięków, szczypta ciszy czyli rytm

Rytm jest wszędzie. Zaobserwować go można w przyrodzie i codziennym życiu –
w następstwie pór roku, dnia i nocy, a także przy oddychaniu czy chodzeniu.  Rytm
z pewnością odnajdziemy też w muzyce. Jak ważną rolę pełni, sprawdzimy wspólnie. Przekonamy się także, czy melodia może istnieć bez rytmu i czy sam rytm jest muzyką. Odkryjemy również możliwości, które skrywają dźwięki uwięzione w instrumentach rytmicznych.

 

LISTOPAD  

Cudze chwalicie, swego nie znacie

Podczas szczególnej, listopadowej audycji zaprezentujemy piękno muzyki polskiej. Sprawdzimy, co ją wyróżnia i czym inspirowali się polscy kompozytorzy: Fryderyk Chopin, Michał Kleofas Ogiński, Mieczysław Karłowicz czy Ignacy Jan Paderewski. Podczas listopadowego spotkania będziemy podziwiać zasługi polskich patriotów przy muzyce na wskroś polskiej. Wbrew melancholijnej listopadowej aurze zabrzmią ogniste mazurki, skoczne krakowiaki i dostojne polonezy.

 

GRUDZIEŃ

Bajkowa zima

Czy dźwiękiem można wyczarować zimowe pejzaże? Jak to zrobić? Jak o zimie pisali kompozytorzy? Czy w ogóle powstały muzyczne ilustracje? Na te i inne pytania odpowiemy podczas grudniowego spotkania. Zimową porą zagramy, a także zaśpiewamy rozmaite zimowe kompozycje. Nie zabraknie też znanych utworów świątecznych oraz kolęd, które wprowadzą nas w magiczną atmosferę Świąt Bożego Narodzenia.

 

STYCZEŃ 

Dur kontra moll

Harmonia to kolejny element, niezbędny by skomponować utwór muzyczny. Porządkuje ona współbrzmienie dźwięków w utworze, nadaje muzyce określony charakter i nastrój. Muzyka opiera się na uważanych za wesołe skalach durowych albo uchodzących za smutne, skalach mollowych. Podczas styczniowego spotkania sprawdzimy jakie uczucia wywołuje marsz weselny, a co czujemy podczas słuchania marsza żałobnego. W ramach muzycznego eksperymentu wymienimy dur na moll w znanych utworach.

 

LUTY

Od kontredansa do dancingu

Taniec jest jedną z najstarszych sztuk. Był obecny we wszystkich epokach i kulturach. Doskonale wyraża myśli, uczucia oraz emocje człowieka. Może być wyrafinowaną sztuką lub widowiskowym pokazem sportowym. Pojawia się przy specjalnych okazjach, ale sprawdza się także w codziennych sytuacjach. O historii tańca opowiemy Wam podczas karnawałowego koncertu.

 

MARZEC

Decybele

Forte czy piano? A może crescendo? Dlaczego kompozytorzy każą muzykom grać głośno lub cicho i jak to wpływa na nasz odbiór muzyki? Czy cichy utwór zawsze będzie spokojny? Na te pytania odpowiemy sobie podczas marcowego spotkania. Czeka nas zarówno błoga cisza, jak i solidna dawka muzycznego hałasu!

 

KWIECIEŃ  

Legato, staccato, arpeggio…

Wiosenną porą, gdy pogoda jeszcze płata nam figle, będziemy szukać kolorów w muzyce. Choć barwa kojarzy nam się zwykle z malarstwem, jednak i dźwięki mają swoją barwę. Zależy ona nie tylko od rodzaju głosu czy instrumentu, ale także od różnych sposobów gry. Co kryje się we włoskich tajemniczych słowach legato, staccato, arpeggio? Na te pytania odpowiemy podczas kwietniowego koncertu poświęconego artykulacji.

 

MAJ 

Muzyczne ograniczenie prędkości

Czy bicie serca ma coś wspólnego z muzyką? Skąd wiadomo w jakim tempie wykonywać utwory? Czy w nutach spotkać możemy muzyczne ograniczenia prędkości? Co kryje się pod takimi nazwami jak: vivace, lento, czy moderato i co grozi za ich nieprzestrzeganie?
To wszystko wyjaśnimy podczas majowej audycji. Ustalimy też w jakim tempie grać poloneza,
w jakim tempie najlepiej brzmi czardasz, a w jakim polka. Sprawdzimy co się stanie gdy zastosujemy w utworze niewłaściwe tempo.

 

CZERWIEC

Piosenka jest dobra na wszystko

Cykl audycji muzycznych zakończymy śpiewająco. Na ostatnim spotkaniu zaprezentujemy pozytywną moc śpiewu, a także zdradzimy sekrety poprawnej emisji głosu. Udowodnimy również, że śpiew to zdrowie! Podczas czerwcowego koncertu zaprezentujemy niebanalny repertuar wokalny. Zabrzmią poważne pieśni skomponowane przez znanych kompozytorów, ale też utwory popularne, które pozwolą nam zakończyć sezon z uśmiechem na twarzy. Nie zabraknie piosenek dedykowanych najmłodszym. Czy każdy może śpiewać? Zobaczymy 🙂

 

 

Audycje wyjazdowe

Rok szkolny 2019/2020

 

WRZESIEŃ  

Jaka to melodia

Co słyszymy w muzyce? Czym jest język muzyki i jak go rozumieć? W nowym sezonie audycji muzycznych sprawdzać będziemy z jakich elementów składa się utwór muzyczny, „z czego tworzy się muzykę”. Rozpoczniemy od melodii, bo to ona jako pierwsza szczególnie zapada nam w pamięć. Podczas wrześniowego spotkania udowodnimy, że nie tylko utwory melodyjne, ale również te, którym zarzuca się niemelodyjność, mają szansę na powodzenie. Przekonamy się także czym jest owa melodyjność i co sprawia, że utwór „wpada nam
w ucho”. Zdradzimy też, które melodie są uznawane za najsłynniejsze na świecie.

 

PAŹDZIERNIK  

Garść dźwięków, szczypta ciszy czyli rytm

Rytm jest wszędzie. Zaobserwować go można w przyrodzie i codziennym życiu –
w następstwie pór roku, dnia i nocy, a także przy oddychaniu czy chodzeniu.  Rytm
z pewnością odnajdziemy też w muzyce. Jak ważną rolę pełni, sprawdzimy wspólnie. Przekonamy się także, czy melodia może istnieć bez rytmu i czy sam rytm jest muzyką. Odkryjemy również możliwości, które skrywają dźwięki uwięzione w instrumentach rytmicznych.

 

LISTOPAD  

Cudze chwalicie, swego nie znacie

Podczas szczególnej, listopadowej audycji zaprezentujemy piękno muzyki polskiej. Sprawdzimy, co ją wyróżnia i czym inspirowali się polscy kompozytorzy: Fryderyk Chopin, Michał Kleofas Ogiński, Mieczysław Karłowicz czy Ignacy Jan Paderewski. Podczas listopadowego spotkania będziemy podziwiać zasługi polskich patriotów przy muzyce na wskroś polskiej. Wbrew melancholijnej listopadowej aurze zabrzmią ogniste mazurki, skoczne krakowiaki i dostojne polonezy.

 

GRUDZIEŃ

Bajkowa zima

Czy dźwiękiem można wyczarować zimowe pejzaże? Jak to zrobić? Jak o zimie pisali kompozytorzy? Czy w ogóle powstały muzyczne ilustracje? Na te i inne pytania odpowiemy podczas grudniowego spotkania. Zimową porą zagramy, a także zaśpiewamy rozmaite zimowe kompozycje. Nie zabraknie też znanych utworów świątecznych oraz kolęd, które wprowadzą nas w magiczną atmosferę Świąt Bożego Narodzenia.

 

STYCZEŃ 

Dur kontra moll

Harmonia to kolejny element, niezbędny by skomponować utwór muzyczny. Porządkuje ona współbrzmienie dźwięków w utworze, nadaje muzyce określony charakter i nastrój. Muzyka opiera się na uważanych za wesołe skalach durowych albo uchodzących za smutne, skalach mollowych. Podczas styczniowego spotkania sprawdzimy jakie uczucia wywołuje marsz weselny, a co czujemy podczas słuchania marsza żałobnego. W ramach muzycznego eksperymentu wymienimy dur na moll w znanych utworach.

 

LUTY

Od kontredansa do dancingu

Taniec jest jedną z najstarszych sztuk. Był obecny we wszystkich epokach i kulturach. Doskonale wyraża myśli, uczucia oraz emocje człowieka. Może być wyrafinowaną sztuką lub widowiskowym pokazem sportowym. Pojawia się przy specjalnych okazjach, ale sprawdza się także w codziennych sytuacjach. O historii tańca opowiemy Wam podczas karnawałowego koncertu.

 

MARZEC

Decybele

Forte czy piano? A może crescendo? Dlaczego kompozytorzy każą muzykom grać głośno lub cicho i jak to wpływa na nasz odbiór muzyki? Czy cichy utwór zawsze będzie spokojny? Na te pytania odpowiemy sobie podczas marcowego spotkania. Czeka nas zarówno błoga cisza, jak i solidna dawka muzycznego hałasu!

 

KWIECIEŃ  

Legato, staccato, arpeggio…

Wiosenną porą, gdy pogoda jeszcze płata nam figle, będziemy szukać kolorów w muzyce. Choć barwa kojarzy nam się zwykle z malarstwem, jednak i dźwięki mają swoją barwę. Zależy ona nie tylko od rodzaju głosu czy instrumentu, ale także od różnych sposobów gry. Co kryje się we włoskich tajemniczych słowach legato, staccato, arpeggio? Na te pytania odpowiemy podczas kwietniowego koncertu poświęconego artykulacji.

 

MAJ 

Muzyczne ograniczenie prędkości

Czy bicie serca ma coś wspólnego z muzyką? Skąd wiadomo w jakim tempie wykonywać utwory? Czy w nutach spotkać możemy muzyczne ograniczenia prędkości? Co kryje się pod takimi nazwami jak: vivace, lento, czy moderato i co grozi za ich nieprzestrzeganie?
To wszystko wyjaśnimy podczas majowej audycji. Ustalimy też w jakim tempie grać poloneza,
w jakim tempie najlepiej brzmi czardasz, a w jakim polka. Sprawdzimy co się stanie gdy zastosujemy w utworze niewłaściwe tempo.

 

CZERWIEC

Piosenka jest dobra na wszystko

Cykl audycji muzycznych zakończymy śpiewająco. Na ostatnim spotkaniu zaprezentujemy pozytywną moc śpiewu, a także zdradzimy sekrety poprawnej emisji głosu. Udowodnimy również, że śpiew to zdrowie! Podczas czerwcowego koncertu zaprezentujemy niebanalny repertuar wokalny. Zabrzmią poważne pieśni skomponowane przez znanych kompozytorów, ale też utwory popularne, które pozwolą nam zakończyć sezon z uśmiechem na twarzy. Nie zabraknie piosenek dedykowanych najmłodszym. Czy każdy może śpiewać? Zobaczymy 🙂