Bydgoszcz Music Festival / 43. Bydgoski Festiwal Muzyczny 11.09 – 1.10.2005

image_pdfimage_print

11 września 2005 – niedziela/godz. 19
INAUGURACJA FESTIWALU 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Opery Nova w Bydgoszczy
Tadeusz Wojciechowski
, dyrygent
Bożena Harasimowicz-Haas, sopran
Ludmiła Kuzniecowa, mezzosopran
Siergiej Drobiszewski, tenor
Piotr Nowacki, bas

Dvořák – Requiem

Tegoroczny Festiwal zainauguruje monumentalne Requiem b-moll Antonina Dvořáka. Wykonanie tej mszy żałobnej poprowadzi maestro Tadeusz Wojciechowski – szef dyrygent bydgoskich symfoników, zaś solistami będą wybitni śpiewacy Teatru Maryjskiego w St. Petersburgu, m.in. oklaskiwany już w Bydgoszczy Siergiej Drobiszewski.  

Dvořák w proteście.
Bożena Harasimowicz-Haas zachwyciła od samego początku – już w pierwszych dźwiękach części “Requiem aeternam”. Nie ustępowała jej Ludmiła Kuzniecowa – głos o głębokiej, nasyconej barwie. Z pasją i wielkim dramatyzmem Piotr Nowacki odśpiewał “Mors stupebit et natura…”. Chór bydgoskiej Opery Nova nie zawiódł i tym razem. Podobnie jak soliści, a także Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej, był mocnym punktem festiwalowej inauguracji. Całością dyrygował szef bydgoskich symfoników – Tadeusz Wojciechowski.

Magda Piórek
Gazeta Wyborcza – Bydgoszcz, wtorek, 13 września 2005.

 

13 września 2005 – wtorek/godz. 19
MUZYKA GRUŹIŃSKA

Chór Rustavi z Tbilisi
Anzor Erkomaishvili
, kierownictwo artystyczne

dawna gruzińska muzyka sakralna oraz tradycyjne śpiewy obrzędowe

Męski Chór Rustavi założony został w 1968 przez Anzora Erkomaishvili, śpiewaka i badacza gruzińskiego folkloru. Każdy z dwunastu solistów tworzących Zespół pochodzi z innego regionu Gruzji i reprezentuje odmienny styl wokalny. Repertuar Chóru obejmuje ponad 300 pieśni gruzińskich, zróżnicowanych pod względem stylu i charakteru. Są to utwory towarzyszące różnym ceremoniom, takim jak śluby czy pogrzeby, hymny zarówno szamańskie, jak i katolickie, pieśni wojenne, a nawet chorał gregoriański. Większość pieśni wykonywana jest a cappella. 

14 września 2005 – środa/godz. 19
MUZYKA DAWNA I FILM

Ars Nova
Jacek Urbaniak
, kierownictwo muzyczne
Apolonia Nowak, śpiew ludowy
Piotr Olech, kontratenor
Mariusz Grzegorzek, słowo o inspiracji twórczości filmowej muzyką dawną i filmową

muzyka europejskiego średniowiecza, renesansu oraz pieśni kurpiowskie i projekcja filmów muzycznych

ARS NOVA – zespół instrumentów dawnych Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego powstał w 1981 z inicjatywy Jacka Urbaniaka, który kieruje nim do dziś. Zespół specjalizuje się w muzyce europejskiej XIII-XVI wieku i należy do czołowych grup tego rodzaju w Polsce. Jednym z najważniejszych osiągnięć Zespołu, poza licznymi występami na estradach krajowych i zagranicznych, są premierowe nagrania wielu dzieł muzyki polskiego średniowiecza i renesansu. Sześciokrotnie nominowany do prestiżowej nagrody Fryderyk, otrzymał ją w 1996 za płytę Melodie na psałterz polski Mikołaja Gomółki. Pasja twórcza Jacka Urbaniaka i członków Zespołu, miłośc do muzyki przeszłych epok i dogłębne studia nad literaturą muzyczną zaowocowały wieloma przedsięwzięciami. Jednym z nich jest koncert pieśni kurpiowskich, do wykonania których J. Urbaniak zaprosił Apolonię Nowak, pieśniarkę ludową – swoją wielką fascynację i odkrycie z lat 90. ubiegłego wieku. 

15 września 2005 – czwartek/godz. 19
TANGO I FLAMENCO

Tangata Quintet
Krzysztof Jakowicz
, skrzypce
Los Payos, flamenco

Warszawski zespół Tangata Quintet powstał w styczniu 2002. Jego członkowie są laureatami nagród licznych konkursów i festiwali muzycznych. Połączyła ich fascynacja muzyką Astora Piazzolli, która posiada pierwiastki tradycyjnego tanga, elementy muzyki współczesnej oraz jazzu. Tangata Quintet to obecnie jedyny zespół, nawiązujący składem do źródła, czyli oryginalnego zespołu Astora Piazzolli.
Nagrana przez Zespół płyta Astor Piazzolla – Live at Buffo została nominowana do nagrody Fryderyk 2004 w kategorii muzyki kameralnej. W tym roku ukazał się kolejny krążek Tango moja miłość z gościnnym udziałem Krzysztofa Jakowicza. 

17 września 2005 – sobota/godz. 19
HÄNDEL – MESJASZ 

Capella Bydgostiensis
PS Chamber Choir Berlin
Peter Schwarz
, dyrygent
Uta Meyer, sopran
Saskia Klumpp, alt
Christian Mücke, tenor
Simon Berg, bas

Mesjasz, zwany oratorium wszechczasów, zajmuje wyjątkowe miejsce w twórczości Händla. To właśnie ten utwór przyniósł mu światową sławę. Powstał w 1741, jednakże należy do tych ponadczasowych arcydzieł, które wzbudzają zachwyt i wzruszają do głębi słuchaczy każdej epoki. Na festiwalowej estradzie oratorium zaprezentują, obok Capelli Bydgostiensis, chór i śpiewacy z Berlina. Całość poprowadzi niemiecki artysta Peter Schwarz, doskonale znany bydgoskim melomanom. W ciągu ostatniego ćwierćwiecza wielokrotnie występował on w FP, prowadząc nasze orkiestry i Chór Berliner Cappella. 

18 września 2005 – niedziela/godz. 16
Chełmno, kościół farny

19 września 2005 – poniedziałek/godz. 19
Grudziądz, kościół pw. św. Mikołaja
MUZYKA PRZESTRZENNA

Wratislavia Trumpet Consort
Igor Cecocho
, kierownictwo artystyczne

Britten, Purcell, Susato, Schmid, Altenberg

Wratislavia Trumpet Consort to grupa złożona ze znakomitych trębaczy młodego pokolenia. Liderem zespołu jest Igor Cecocho – jeden z najprężniej działających polskich trębaczy-solistów. Specjalność grupy stanowi muzyka przestrzenna. Idea takiego wykonania muzyki powstała w wyniku wielu prób akustycznych, które dowiodły, że brzmienie trąbek rozlegające się z różnych stron pomieszczenia o dobrej akustyce pozwala osiągnąć zdumiewające efekty, potęguje wrażenie przestrzeni. Dodatkową atrakcją jest wykorzystanie całego przekroju instrumentarium. Zespół z powodzeniem koncertował na festiwalach organowych i muzyki kameralnej. 

20 września 2005 – wtorek/godz. 11
ZAMEK NA CZORSZTYNIE
W 220. ROCZNICĘ URODZIN KOMPOZYTORA
koncert dla młodzieży
 

Andrzej Wiza – Miecznik Dobrosław
Tatiana M.Pożarska-Klonowska – Wanda, córka Miecznika
Wiesława Wiza-Antkowiak – Łucja, powiernica Wandy
Tomasz Garbarczyk – Bojomir, ukochany Wandy
Andrzej Ogórkiewicz – Nikita, góral
Andrzej Wiza, kierownictwo artystyczne, reżyseria
Janusz Muraszko, kierownictwo muzyczne i akompaniament
 
Estradowe wykonanie opery Karola Kurpińskiego

Karol Kurpiński uznawany jest obok Józefa Elsnera, za prekursora polskiego romantyzmu. W jego bogatym dorobku szczególnie liczne są utwory sceniczne: komedioopery i melodramaty, a wśród nich Zamek na Czorsztynie czyli Bojomir i Wanda. Ta dwuaktowa opera kameralna, która stała się inspiracją dla Moniuszki i jego Strasznego Dworu, rozwija ciekawe wątki miłosne i patriotyczne. Autor libretta – Józef Wawrzyniec Krasiński – znakomicie zbudował w tej operze nastrój grozy i tajemniczości.  

21 września 2005 – środa/godz. 19
PERŁY BAROKU  

Capella Bydgostiensis
Paul Esswood
,dyrygent
Gillian Keith, sopran

Bach, Vivaldi, Händel

Po raz kolejny wizytę koncertową FP złoży Paul Esswood – legendarny brytyjski kontratenor i dyrygent, wybitny koneser i propagator muzyki epoki baroku. Tym razem przed bydgoską publicznością zaprezentuje się tylko w roli dyrygenta. Każde przybycie do naszego grodu tego wspaniałego artysty wywoływało wśród melomanów wielkie zainteresowanie. Przygotowany program, w którym znajdą się m.in.: III Suita orkiestrowa Bacha oraz polskie prawykonanie Glorii Händla, z pewnością przyciągnie wielbicieli muzyki baroku. Drugim specjalnym gościem Capelli będzie kanadyjska sopranistka Gillian Keith. 

 

Głos kanadyjskiej sopranistki urzekł melomanów
Środowego wieczoru, Filharmonia Pomorska zaprosiła melomanów na kolejny festiwalowy koncert, który w całości wypełniły muzyczne perły baroku. Barokowe arcydzieła usłyszeliśmy w wykonaniu Capelli Bydgostiensis pod batutą Paula Esswooda. Na początku wieczoru, zgromadzona na sali koncertowej publiczność, wysłuchała III Suity Orkiestrowej D-dur Jana Sebastiana Bacha, z której pochodzi niezwykle popularna Aria na strunie G. Paul Esswood, który jest jednym z najwybitniejszych kontratenorów naszych czasów a karierę dyrygencką rozpoczął niedawno, znakomicie poprowadził bydgoskich kameralistów.
W programie pierwszej części tego festiwalowego wieczoru znalazły się również dwa dzieła, w których partię solową wykonała wybitna kanadyjska sopranistka Gillian Keith. Pierwszym z nich był Motet Nulla In Mundo Pax Vivaldiego. Uśmiechnięta, obdarzona pięknym głosem artystka wykonała również Kantate jauchzet Gott in allen Landen Jana Sebastiana Bacha, dzieło niezwykle trudne pod względem wykonawczym, gdyż wymaga bardzo dobrego oddechu. Wspaniałe brzmienie solowej trąbki usłyszeliśmy za sprawą Igora Cecocho, który już kolejny raz zaprezentował swoje umiejętności podczas tegorocznego Festiwalu.
Po przerwie Capella Bydgostiensis wykonała Muzykę na wodzie Haendla. Niewątpliwym wydarzeniem tego wieczoru było polskie prawykonanie Glorii Haendla, dzieła odnalezionego przed kilku laty.
Wspaniały głos Gillian Keith urzekł bydgoskich melomanów, którzy na stojąco nagrodzili artystkę dużymi brawami.
Anna Śliwińska
www.info.bydgoszcz.pl

Szanowny Panie Redaktorze,
z wielką przyjemnością wysłuchałem dwóch zapowiedzi poprzedzających części koncertu, z którymi zechciał się Pan fatygować do Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.
Mam na myśli oczywiście koncert “Perły Baroku” który miał miejsce 21 września.
Bilety na koncert pod batutą Paula Esswooda. nabyliśmy bez wahania i z dużym wyprzedzeniem i oczywiście nie zawiedliśmy się! Pani Gillian Keith okazała się prawdziwą perłą tego wydarzenia artystycznego. A jako niespodzianką, uraczeni zostaliśmy fascynującymi pełnymi pasji gawędami w Pańskim wykonaniu.
W imieniu mojej rodziny, własnym, a sądzę, że i całej publiczności – bardzo dziękuję!
Z poważaniem
Jarosław Miklasz
Bydgoszcz

Szanowni Państwo!
Zrobiłabym wszytsko, aby usłyszeć Gilian Keith w Waszej wspaniałej Filharmonii ponownie. Jest przewspaniała! Zapraszajcie Ją jak najczęsciej.
Kaja Woytynowska

23 września 2005 – piątek/godz. 19
KONCERT MISTRZÓW 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Wojciech Michniewski
, dyrygent
European Fine Arts Trio
Tomasz Tomaszewski, skrzypce
Pi-Chin Chien, wiolonczela
François Killian, fortepian

Beethoven – Koncert potrójny C-dur na skrzypce, wiolonczelę, fortepian i orkiestrę symfoniczną
Dvořák – IX Symfonia e-moll “Z Nowego Świata”

Koncert ten wyróżnia atrakcyjny program, który wypełnią: interesujące, choć nie zaliczane do najpopularniejszych, dzieła Beethovena oraz stale obecna na estradach monumentalna Symfonia Dvořáka. Jego równie istotnym atutem są wykonawcy. European Fine Arts Trio to zespół uznanych w świecie instrumentalistów, który tworzą: Tomasz Tomaszewski – koncertmistrz słynnej Deutsche Oper w Berlinie, wiolonczelistka Pi-Chin Chien oraz pianista François Killian. Całość poprowadzi dawno nie oklaskiwany w Bydgoszczy maestro Michniewski. 

24 września 2005 – sobota/godz. 19
Ostromecko – Pałac
KONCERT PAŁACOWY 

Jerzy Artysz, baryton
Katarzyna Jankowska, fortepian
Irena Poniatowska, słowo

pieśni miłosne m.in.: Schuberta, Schumanna, Czajkowskiego

Jedna z najwybitniejszych osobowości polskiej wokalistyki – Jerzy Artysz – zaprezentuje m.in. wspaniałą lirykę Schuberta. Atysta posiada w repertuarze najważniejsze partie barytonowe w dziełach scenicznych, począwszy od wczesnego baroku aż po współczesość. Ten doświadczny śpiewak w każym muzycznym stylu porusza się swobodnie z mistrzostwem i subtelnym wyczuciem formy. Jest cenionym pedagogiem, profesorem Akademii Muzycznej w Warszawie. Często gości w gronach jurorów międzynarodowych konkursów muzycznych. 

25 września 2005 – niedziela/godz. 16
Nieszawa, kościół p.w. św. Jadwigi
ŚLADAMI CHOPINA
 

Rinko Kobayashi, fortepian

Fauré, Maciejewski, Rachmaninow, Chopin

Japonka Rinko Kobayashi w wieku pięciu lat, jako cudowne dziecko, występowała regularnie w radiu i telewizji. Swoje pierwsze sukcesy odniosła, wygrywając konkurs laureatów rozgłośni NHK-Mainichi Music Competitions w roku 1973 i zdobywając nagrodę specjalną w Konkursie Chopinowskim. Artystka występowała m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Tajpej, w Wigmore Hall w Londynie. Była solistką Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia i Telewizji. W 1999 otrzymała, jako pierwsza w Polsce, Złotą Płytę za nagrania muzyki fortepianowej (CD “Chopin Forever”). Jej krążek z utworami Romana Maciejewskiego został nominowany do nagrody Fryderyk.

27 września 2005 – wtorek/godz. 17.30
WIELCY MUZYCY W BYDGOSZCZY (1880 – 1939)

promocja ksiązki Gogol-Drożniakiewicz

Wieloletnie badania Autorki książi dowodzą, że w Bydgoszcz już na przełomie XIX i XX wieku stawała się prawdziwym muzycznym centrum. Wówczas gościli tu najwybitniejsi, światowej sławy artyści, wśród nich: Pablo Sarasate, Richard Strauss, Max von Reger, Hans von Bülow, czy Orkiestra Johanna Straussa. Kto jeszcze ? Tego dowiemy się z książki Barbary Gogol-Drożniakiewicz, zaś sama Autorka przybliży nam interesującą historię swych żmudnych poszukiwań w bydgoskich archiwach. 

27 września 2005 – wtorek/godz. 19
MUZYKA WSPÓŁCZESNA 

Ensemble MW2
Adam Kaczyński, fortepian, kierownictwo artystyczne
Olga Szwajgier, sopran
Agnieszka Glińska, tancerka
Krzysztof Langman, flet
Marek Mietelski, fortepian
Krzysztof Suchodolski, wiolonczela
Beata Urbanek, wiolonczela

Kaczyński, Knittel, Stachowski, Ghezzo, Bortolotti, Kessler

Ensemble MW2 – pierwszy polski zespół muzyki współczesnej założony przez Adama Kaczyńskiego w 1962 roku. Wprowadził do swego repertuaru teatr instrumentalny, happening, muzykę graficzną i preparację instrumentów. Ma na swoim koncie kilkadziesiąt prawykonań utworów kompozytorów polskich i obcych, z których większość była pisana specjalnie dla Zespołu. Ensemble MW2 występował w 22 krajach Europy i Azji. Brał udział w 91 międzynarodowych festiwalach muzycznych. Jest laureatem licznych nagród i odznaczeń m.in. Orfeusza Festiwalu Warszawska Jesień 1994. 

 

29 września 2005 – czwartek/godz. 19
JAZZ KLASYCZNIE 

Adam Makowicz, fortepian
Kwartet Wilanów
Tadeusz Gadzina, skrzypce,
Paweł Łosakiewicz, skrzypce
Ryszard Duź, altówka,
Marian Wasiółka, wiolonczela

Makowicz, Chopin

Kwartet Wilanów, powstały w 1967, to bodaj najsłynniejszy w świecie polski zespół kameralny. Dotychczas nagrał ponad 30 płyt. W 1990 płyta Witold Lutosławski – Musique de chambre otrzymała prestiżową nagrodę Diapason d’Or. Ostatnio Wilanów współpracuje z wybitnymi muzykami jazzowymi, m.in. z Adamem Makowiczem. Debiut tego jazzmana przypadł na lata 60. Pod koniec lat 70, przeniósł się on do USA, gdzie jako jeden z nielicznych Europejczyków odniósł wielki sukces. Makowicz to pianista-wirtuoz, który posiada własny styl zarówno kompozycji, jak i opracowań fortepianowych. Współpracował z takimi gwiazdami jak: Benny Goodman, Herbie Hancock, Sarah Vaughan. 

1 października 2005 – sobota/godz. 19
ZAKOŃCZENIE FESTIWALU
W MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ MUZYKI

Sinfonia Varsovia
Krzysztof Penderecki
, dyrygent
Andrzej Bauer, wiolonczela
Rafał Kwiatkowski, wiolonczela
Bartosz Koziak, wiolonczela

Penderecki – Concerto grosso
Sibelius – II Symfonia


Polska Orkiestra Kameralna powstała w 1972 przy Warszawskiej Operze Kameralnej. Dzięki współpracy z Jerzym Maksymiukiem Orkiestra szybko zyskała opinię jednego z najciekawszych zespołów kameralnych. W połowie lat 80. jej stałym gościnnym dyrygentem został Yehudi Menuhin, a Orkiestra przyjęła nazwę Sinfonia Varsovia. Wytrwała i staranna praca stanowią podstawę wysokiego poziomu Orkiestry, w której wszystkie miejsca obsadzane są w drodze konkursu. Posiadając niemal nieograniczony repertuar, występuje z najlepszymi na świecie muzykami, dokonała licznych nagrań dla wytwórni z całego świata, uzyskując wiele nagród, m.in. Grand Prix du Disque, Diapason d’Or i trzykrotnie statuetki Fryderyka. W 1997 dyrektorem artystycznym Sinfonii Varsovii został Krzysztof Penderecki, który wspólnie z Orkiestrą nagrał kilka płyt, w tym swój autorski album. 

Zdjęcia z Festiwalu – Grzegorz Kargól

Wróć