Bydgoszcz Music Festival / 45. Bydgoski Festiwal Muzyczny 10.09 – 5.10.2007

image_pdfimage_print

Karol Szymanowski

i mistrzowie muzyki XX wieku

 foto Piotr Ulanowski

 

Na 2007 rok przypadają dwie ważne daty związane z Karolem Szymanowskim: 125. rocznica urodzin kompozytora i 70. rocznica jego śmierci. W związku z tym Sejm RP ogłosił rok bieżący Rokiem Karola Szymanowskiego. W uchwale podkreślono, że Karol Szymanowski (1882-1937) jest “jednym z najwybitniejszych – obok Fryderyka Chopina – polskim kompozytorem, pierwszym rektorem Konserwatorium Warszawskiego po odzyskaniu przez Polskę niepodległości”. (…) jest “uznawany za ojca duchowego muzyki polskiej XX wieku”, wypracował też “własny styl muzyczny wprowadzając elementy muzyki ludowej, która stała się drogowskazem dla pokoleń polskich kompozytorów”. Sejm zwraca uwagę, że bez twórczości Szymanowskiego – “przeżywającej w ostatnich latach wielki renesans” polska kultura muzyczna “nie osiągnęłaby poziomu plasującego ją w światowej czołówce. Muzyka Szymanowskiego znajduje się w kręgu zainteresowania największych artystów świata, przyczyniając się do budowania wizerunku Polski”.

Karol Szymanowski to postać wyjątkowa w dziejach muzyki polskiej. Był kompozytorem o niezwykłej, złożonej i bogatej osobowości, artystycznej wrażliwości, rozległości zainteresowań, szerokości horyzontów myślowych. Szymanowski żył sztuką, nieustannie bogacąc nią siebie i swoją muzykę. Jako twórca muzyki zdawał się łączyć w sobie naturę romantyka, impresjonisty, ekspresjonisty z naturą odkrywcy i eksperymentatora. Wielkość muzyki Szymanowskiego jest bezsprzeczna.
Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy włączyła w ogólnopolski program obchodów Roku Szymanowskiego Bydgoski Festiwal Muzyczny – swoją doroczną, wielką imprezę muzyczną, która na przestrzeni przeszło 40 lat wpisała się na listę najbardziej prestiżowych wydarzeń artystycznych w Polsce, zyskując międzynarodową sławę.
45. edycja Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego, która odbędzie się w dniach 10 września – 5 października 2007, jest ukłonem w stronę wspaniałej twórczości K. Szymanowskiego i przebiegać będzie pod hasłem: “Karol Szymanowski i mistrzowie muzyki XX wieku”.
Podczas 12 prezentacji festiwalowych melomani będą mogli uczestniczyć: w 5 koncertach symfonicznych, 5 kameralnych, projekcji laserowej, przedstawieniu baletowym, wystąpią dwie kapele góralskie. Na estradach Filharmonii, a także gościnnie na scenie Opery Nova oraz Teatru w Ciechocinku i Ośrodku Chopinowskim w Szafarni z dziełami Szymanowskiego i innych twórców muzyki dwudziestowiecznej przedstawią się sławne orkiestry symfoniczne, zespoły kameralne i chóry polskich oraz europejskich centrów muzycznych, np. Sinfonia Varsovia, Camerata Silesia – Zespół Śpiewaków Miasta Katowice, Kwartet im. Čiurlionisa (Wilno), Chór Polskiego Radia w Krakowie; mistrzowie batuty: Krzysztof Penderecki, Marek Pijarowski, Tadeusz Strugała, Zygmunt Rychert, Tadeusz Wojciechowski; wybitni artyści, m. in. Anne Akiko Meyers, Evgeni Mikhailov, Arto Noras, Jerzy Godziszewski, Bożena Harasimowicz, Konstanty A. Kulka.

45. BFM będzie miał również na celu upowszechnienie wiedzy o Karolu Szymanowskim i jego twórczości wśród szerokich kręgów społeczeństwa. Z tej racji w książce programowej Festiwalu znajdą się dwa interesujące artykuły: Karol Szymanowski w Bydgoszczy Barbary Gogol-Drożniakiewicz, Szymanowskiego nuta Macieja Pinkwarta oraz niektóre koncerty zostaną poprzedzone prelekcjami. Przede wszystkim pragniemy przypomnieć i podkreślić nader istotny fakt z życia kompozytora, często niestety pomijany w jego biografii, a mianowicie, że Szymanowski w latach 1921-22 osiedlił się w Grodzie nad Brdą (konkretnie zamieszkał u krewnych w willi przy ul. Kozietulskiego) i tu nie tylko powstało jedno z jego najbardziej znanych dzieł: cykl 5 pieśni do słów Juliana Tuwima pt. Słopiewnie, inicjujących okres narodowy w jego twórczości,
ale “(…) Ponadto tu wygłosił pierwsze w odrodzonej Polsce publiczne przemówienie świadczące o rozumieniu roli historycznego aktu powrotu ziem zaboru pruskiego do macierzy i napisał ważne publikacje o Chopinie i Strawińskim. Znalazł tu również ludzi, którzy go podziwiali, darzyli szacunkiem, nie kryli uznania, czego zabrakło mu trochę po powrocie z zagranicy do Warszawy”.

Z okazji 45. BFM, 19 września br. na Zamku Królewskim w Warszawie będzie miał miejsce dodatkowy koncert z udziałem Capelli Bydgostiensis pod dyrekcją Paula Esswooda. Koncert pt. PRIMA DONNA AND PRIMO UOMO to kolejny interesujący, artystyczny projekt Paula Esswooda, wybitnego brytyjskiego kontratenora i dyrygenta, który już kilkakrotnie poprowadził koncerty bydgoskich kameralistów. W programie warszawskiego koncertu znajdą się fragmenty i najsłynniejsze arie z oper G. F. Händla – Giulio Cesare in Egitto i Rodelinda, Regina de’ Longobardi. Popisowe partie solowe Esswood powierzył duetowi znakomitych brytyjskich śpiewaków: Lynne Dawson (sopran) i Robinowi Blaze (kontratenor).

45. Bydgoski Festiwal Muzyczny dofinansowano ze środków: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Samorządu Miasta Bydgoszczy. Wsparcia finansowego udzielą również wieloletni, życzliwi Filharmonii Pomorskiej sponsorzy: PKO BP SA, Unilever Polska S.A., Ortis S.A., Pomorska Spółka Gazownictwa Sp. z o.o., Oddział w Bydgoszczy, ZETO Bydgoszcz S.A. oraz PZU S.A.

 

pko_podstawowygazowniazeto_noweunileverortispzu dieholzsblaser

 

patroni medialni

wpdwojkaradiopik

 

 

10 września 2007 – poniedziałek/godz. 19
I KONCERT INAUGURACYJNY

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Tadeusz Strugała
, dyrygent
Konstanty Andrzej Kulka, skrzypce

Karłowicz – Koncert skrzypcowy A-dur
Karłowicz – Poemat symfoniczny “Stanisław i Anna Oświecimowie”
R. Strauss – Poemat symfoniczny “Don Juan”

 

Festiwalowa estrada z okazji pierwszego inauguracyjnego koncertu gościć będzie znakomitych polskich artystów: orkiestra zagra pod batutą maestro Tadeusza Strugały, zaliczanego do największych polskich dyrygentów, dla którego promowanie rodzimej twórczości jest stałym elementem artystycznej drogi, zaś partie solowe w Koncercie skrzypcowym Karłowicza realizować będzie Konstanty Andrzej Kulka – jeden z najwybitniejszych skrzypków swego pokolenia.
Koncert skrzypcowy A-dur napisał Mieczysław Karłowicz dla swojego profesora skrzypiec, wybitnego wirtuoza, Stanisława Barcewicza. Karłowicz był utalentowanym kompozytorem, oswojonym z naturą skrzypiec, stworzył więc w Koncercie dzieło wyrafinowane technicznie i zarazem pełne wyrazu, dorównujące wartościami estradowymi najpopularniejszym koncertom Brahmsa, Czajkowskiego czy Mendelssohna. Partia solowa Koncertu skrzypcowego Karłowicza jest trudna, stawia przed skrzypkiem wiele problemów, których pokonanie jest świadectwem jego wysokich umiejętności technicznych.
Stanisław i Anna Oświecimowie to tragiczna legenda o nieszczęśliwej miłości brata do siostry, która skłoniła Karłowicza do wybrania tematu tegoż poematu symfonicznego. Dla muzycznej prezentacji miłosnego dramatu Oświecimów, obrał kompozytor swobodną formę sonatową, rozwijającą się w gwałtownych spięciach i konfliktach, wyładowaniach ekspresji. Po koncercie w Filharmonii warszawskiej, na którym odbyło się prawykonanie Poematu (1908) pisano: “Poemat jest współczesny ze względu na bogactwo pomysłów instrumentacji, świeżość i oryginalność harmonii (…)”.
Richard Strauss, kompozytor i dyrygent muzyki okresu późnego romantyzmu, uznawany przez współczesnych za największego niemieckiego kompozytora, stworzył charakterystyczne dla swej epoki poematy symfoniczne, które są majstersztykiem orkiestralnego kunsztu. Don Juan, pierwszy z szeregu, jest także uważany za pierwszy dojrzały utwór Straussa. Jego premiera w 1889 podzieliła publiczność, 25-letni kompozytor jednak skomentował to następująco: “Teraz pocieszam się myślą, że jestem na drodze, którą chciałem obrać, w pełni świadomy, że nie było artysty, którego ludzie nie nazwaliby szalonym”. Muzyka Don Juana aż iskrzy młodzieńczym ogniem i porywa już od pierwszych taktów, i dziś również nie można się oprzeć jej urokowi i sile.

 foto Piotr Ulanowski 

11 września 2007 – wtorek/godz. 19

II KONCERT INAUGURACYJNY

 

Sinfonia Varsovia
Krzysztof Penderecki
, dyrygent
Arto Noras, wiolonczela (Finlandia)

Penderecki – Largo na wiolonczelę i orkiestrę
Dvořák – VII Symfonia d-moll

 

Kolejny wieczór z plejadą gwiazd muzycznych na estradzie FP, czyli maestro Krzysztof Penderecki, bodajże najbardziej obecnie rozpoznawalny w świecie polski twórca współczesnej muzyki klasycznej, Sinfonia Varsovia, której stała obecność na najbardziej znanych estradach koncertowych oraz pochlebne recenzje renomowanych krytyków potwierdzają opinię, iż należy ona do czołowych orkiestr kameralnych na świecie, oraz Arto Noras z Finlandii, który uznawany jest za jednego z najwybitniejszych wiolonczelistów naszych czasów. Naukę gry na instrumencie rozpoczął już w wieku pięciu lat. Mając zaledwie lat osiem został uczniem prof. Yrjö Selina w Akademii im. Sibeliusa w Helsinkach. W latach 1962-64 uczęszczał na kursy mistrzowskie Paula Torteliera w paryskich konserwatoriach, gdzie uzyskał dyplom (Premier Prix) w 1964. Dwa lata później znalazł się w ścisłej czołówce uczestników Konkursu im. P. Czajkowskiego w Moskwie. Arto Noras występuje regularnie z liczącymi się orkiestrami na całym świecie. Ma w swym repertuarze niemal wszystkie pozycje literatury wiolonczelowej. Jego dorobek to również liczne nagrania; jako ceniony kameralista grał już z najznakomitszymi instrumentalistami świata. W ten wtorkowy wieczór usłyszymy (po raz pierwszy w Filharmonii bydgoskiej) Largo na wiolonczelę solo i orkiestrę Pendereckiego, ponadto Sinfonia Varsovia zagra VII Symfonię d-moll Dvořáka, nad którą kompozytor pracował ze szczególnym oddaniem i dzieło to zalicza się do najlepszych osiągnięć “ojca” narodowej muzyki czeskiej.

 foto Piotr Ulanowski 

14 września 2007 – piątek/godz. 19
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Zygmunt Rychert
, dyrygent
Evgeni Mikhailov, fortepian (Rosja)
Piotr Orawski, słowo

Wagner – Uwertura “Polonia”
Chopin – II Koncert fortepianowy f-moll
Skriabin – Poemat “Prometeusz”

projekcja laserowa

 

Evgeni Mikhailov urodził się w 1973 w Iżewsku, w Rosji. Jest absolwentem Konserwatorium w Kazaniu i Konserwatorium Moskiewskiego w klasie profesora M. Voskressenskiego (1996-98). Od 1996 wykłada w Konserwatorium w Kazaniu, od 1997 jest solistą Filharmonii Moskiewskiej. Evgeni Mikhailov jest laureatem m.in. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Erikssona w Szwecji, I Międzynarodowego Konkursu im. Rachmaninowa w USA, XXI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Piazzolli we Włoszech. Od 1995 regularnie koncertuje w Moskwie, Sankt Petersburgu i innych miastach Rosji, wystąpił też przed publicznością niemiecką, szwajcarską. Odbył tournée koncertowe po Austrii, Francji, Włoszech, Szwecji, Norwegii, Meksyku i Południowej Ameryce. Wspaniale interpretuje muzykę Skriabina. W I części koncertu poznamy jego interpretację Koncertu f-moll Chopina. Ponadto Orkiestra zagra Wagnerowską Uwerturę pod znamiennym tytułem “Polonia”, do napisania której zainspirowało kompozytora powstanie listopadowe – (…) “Polska walka o wolność przeciwko przemocy” oraz Poemat “Prometeusz” Skriabina z muzyką pełną ekspresji i dramatyzmu. “Prometeusz”, noszący też tytuł “poemat ognia” jest kompozycją przełomową w twórczości rosyjskiego ekspresjonisty. Skriabin planował, że dzieło wejdzie w skład “Misterium”, które miało być syntezą muzyki, tańca i gry świateł. Takie widowisko miało, według filozofii wyłożonej przez twórcę w pracy “Fantazje prometejskie”, doprowadzić słuchacza do duchowego oczyszczenia i wznieść go na wyższy poziom moralny. Zgodnie z wolą Skriabina, zanotowaną w partyturze, muzyka Poematu będzie łączyła się z grą zmieniających się, kolorowych świateł (projekcja laserowa). Zygmunt Rychert, który poprowadzi koncert, zinterpretował te informacje zgodnie z własną intuicją muzyczną. Wspólnie ze specjalistami od efektów świetlnych opracował swoją wizję laserowej ilustracji “Poematu ognia”, czego efekty będzie można podziwiać na tym festiwalowym koncercie. Ponieważ Skriabin był przede wszystkim mistrzem muzyki fortepianowej, nie dziwi fakt, że i w “Prometeuszu” fortepian odgrywa rolę główną a partie solowe wykona właśnie Evgeni Mikhailov.

 foto Andrzej Maziec 

 

15 września 2007 – sobota/godz. 19
Kwartet Pomorski (Bydgoszcz)
Kwartet im. Čiurlionisa (Wilno)

Piotr Orawski, słowo

Kwartety smyczkowe Szymanowskiego i Čiurlionisa,
Mendelssohn – Oktet smyczkowy

 

To specjalna propozycja dla miłośników muzyki kameralnej na najwyższym poziomie, którą usłyszymy w znakomitych kreacjach polskich i litewskich instrumentalistów.
Kwartet Pomorski należy do czołowych wykonawców muzyki kameralnej w Polsce. Założony został w 1986 przez ówczesnych studentów Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i dzięki wysokiemu poziomowi artystycznemu w krótkim czasie zdobył uznanie w Polsce i za granicą. Jego działalność rozwija się pod opieką Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Muzycy Kwartetu są prymariuszami Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis i Orkiestry Symfonicznej. Lekcje mistrzowskie członkowie zespołu pobierali u Daniela Stabrawy – pierwszego koncertmistrza Berliner Philharmoniker, a także u Simki Heleda – znanego wiolonczelisty i kameralisty. Założycielem i kierownikiem artystycznym Kwartetu jest Waldemar Kośmieja, współpracujący z Berliner Philharmoniker, Sinfonia Helvetica, Sinfonia Varsovia, na co dzień koncertmistrz Capelli Bydgostiensis. Fascynacje muzyków znajdują odbicie w bogatym i różnorodnym repertuarze od klasyki (Mozart, Haydn) po utwory współczesnych kompozytorów polskich (Penderecki, Lutosławski, Górecki). Kwartet prowadzi ożywioną działalność koncertową. Występował na festiwalach w Polsce, Francji, Niemczech i Szwajcarii. Na osobną uwagę zasługują związki zespołu z Hiszpanią – blisko 100 koncertów, nagrania do serii płytowej “Antologia Hiszpańskiej Muzyki Współczesnej”.
Kwartet im. Čiurlionisa jest jednym z najbardziej dynamicznych grup muzyki kameralnej z Litwy, który istnieje od 37 lat. Zespół został stworzony w 1968, kiedy jego członkowie nadal studiowali w Lithuanian Music Academy. W późniejszym okresie zespół udoskonalił swoje umiejętności i technikę artystyczną pod okiem takich profesorów jak Dmitri Shebalin, Vladimir Ovcharek i Vilmos Tatrai – członków genialnych kwartetów: Borodin, Taneyev i Tatrai. Kwartet im. Čiurlionisa przygotował wiele indywidualnych programów koncertowych (dał ponad 3500 koncertów), brał udział w prawie wszystkich festiwalach na Litwie, wiele występował za granicą (m.in. Niemcy, Czechy, Włochy, Węgry) a także uczestniczył w festiwalach w Salzburgu, Freiburgu, Stuttgarcie, Oslo, Moskwie i innych. Kwartet występował w sławnych salach i współpracował ze słynnymi muzykami, jego repertuar obejmuje ponad 300 utworów na dużą skalę. Obecnie Kwartet rzadko występuje na Litwie, ale często można usłyszeć o jego koncertach zagranicznych, które odnoszą duże sukcesy. Artyści z Litwy zagrają dla festiwalowej publiczności Kwartet smyczkowy skomponowany przez patrona swego zespołu Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa (1875-1911) – litewskiego kompozytora, malarza i grafika. Kwartet Pomorski zaprezentuje Kwartety Szymanowskiego, zaś oba zespoły połączą swe siły w wykonaniu Oktetu smyczkowego Mendelssohna. W ramach współpracy Filharmonii Pomorskiej z Kwartetem im. Čiurlionisa Kwartet Pomorski na wiosnę przyszłego roku złoży rewizytę koncertową w Wilnie.

 foto Piotr Ulanowski 

 

16 września 2007 – niedziela/godz. 17
Dworek Dziewanowskich w Szafarni (Ośrodek Chopinowski)

RECITAL FORTEPIANOWY
Jerzego Godziszewskiego


Chopin – Polonez c-moll op. 40 nr 2
Chopin – Ballada As-dur op. 47
Chopin – Walce op. 69: nr 1 As-dur, nr 2 h-moll
Chopin – Mazurki op. 63: nr 1 H-dur, nr 2 f-moll, nr 3 cis-moll
Chopin – Scherzo cis-moll op. 39
Szymanowski – Cztery preludia z op. 1: nr 6-9
Szymanowski – “Szeherezada” z cyklu “Maski” op. 34 nr 1
Szymanowski – Cztery mazurki z op. 50: nr 13-16

 

Artysta od zawsze kojarzony z Grodem nad Brdą, Jerzy Godziszewski urodził się w Wilnie. Jest finalistą VI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, a także laureatem specjalnej nagrody ufundowanej przez Witolda Małcużyńskiego. Studia pianistyczne odbywał w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu i w Warszawie – u Stanisława Szpinalskiego i Marii Wiłkomirskiej. W latach 1960 – 1961 doskonalił swą sztukę pianistyczną na kursach mistrzowskich w Arezzo u Arturo Benedetti – Michelangeli. Występował w wielu krajach Europy i Kanadzie. Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia oraz nagrań płytowych dla Polskich Nagrań, Wifonu i Polskiego Radia. Uprawia kameralistykę. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Jerzy Godziszewski dysponuje niezwykle bogatym repertuarem, między innymi kompletami utworów fortepianowych Ravela i Szymanowskiego, które wykonywał w cyklach recitali z okazji 100. rocznicy urodzin kompozytorów. Uważany jest za najbardziej kompetentnego interpretatora muzyki Szymanowskiego. Za nagranie albumu (4 CD) “Wszystkie dzieła fortepianowe Karola Szymanowskiego” otrzymał nagrodę miesięcznika muzycznego “Studio” za najlepsze nagranie solowe 1998, “Fryderyka”- najwyższą nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego za 1998, a także nagrodę Fundacji im. Karola Szymanowskiego “za wspaniałą interpretację muzyki Karola Szymanowskiego, jej niestrudzone propagowanie w kraju i za granicą, a w szczególności za stojące na najwyższym poziomie artystycznym nagrania płytowe wszystkich dzieł fortepianowych.”
Na pytanie – Dlaczego właśnie Szymanowski? Mistrz klawiatury odpowiedział:
“To było jeszcze w trakcie studiów, kiedy czasy nie sprzyjały poznawaniu nowej muzyki. Usłyszałem I Koncert skrzypcowy Szymanowskiego w wykonaniu Wandy Wiłkomirskiej. Zrobił na mnie niesłychane wrażenie. Potem usłyszałem Maski grane przez Andrzeja Czajkowskiego i już wiedziałem, że muszę bliżej poznać tę twórczość. Odpowiadał mi specyficzny klimat tej muzyki (…) “.
Recital profesora Godziszewskiego odbędzie się w sali Ośrodka Chopinowskiego w malowniczej Szafarni, który umieścił się w klasycystycznym dworku. Jest to mała, wieś na terenie naszego województwa, w której w latach 1824-1825 przebywał dwukrotnie na długich wakacjach u Dominika Dziewanowskiego Fryderyk Chopin. “Tutaj kompozytor zetknął się po raz pierwszy z tradycjami i obrzędami polskiej wsi. W Szafarni brał udział w wiejskim weselu u państwa Lewandowskich, a także obserwował barwne dożynki. W pobliskiej karczmie słuchał ludowej muzyki, a w otaczającym parku, upajał się pięknem polskiej przyrody. W domu zasłużonej rodziny Dziewanowskich słuchał patriotycznych pieśni, a także historii rodu Dziewanowskich.” Dzisiaj w Szafarni można zobaczyć Pałac Dziewanowskich, zabytkowy park, starą oficynę, gdzie mieszkała służba Dziewanowskich. Oprócz tego, dwie chaty pod strzechą i drzewa, które pamiętają czasy Chopina. Tradycyjnie, od lat Filharmonia bydgoska gości z koncertami w Szafarni, które cieszą się wielką popularnością u naszych słuchaczy.

Wyjazd autokaru sprzed Filharmonii o godz. 15.
Cena biletu autobusowego: 10 zł.

 

 foto Piotr Ulanowski

 

21 września 2007 – piątek/ godz. 19
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Opery Nova w Bydgoszczy
Marek Pijarowski, dyrygent
Bożena Harasimowicz, sopran
Anne Akiko Meyers, skrzypce (Stany Zjednoczone)
Henryk Wierzchoń, przygotowanie Chóru

Szymanowski – Uwertura koncertowa E-dur
Szymanowski – I Koncert skrzypcowy
Szymanowski – III Symfonia “Pieśń o nocy” na sopran, chór mieszany i wielką orkiestrę

 

Monograficzny wieczór symfoniczny Szymanowskiego, który daje szansę bliższego poznania indywidualnych cech twórczości tego wybitnego kompozytora: jej nowatorstwo, siłę i oryginalność. Zaś na estradzie FP świetne grono wykonawców – gościnnie, po sąsiedzku, ulubiony chór bydgoszczan, czyli śpiewacy Opery Nova, Marek Pijarowski, mistrz batuty od wielu lat współpracujący z naszą Filharmonią i dwie wielkie osobowości: wokalistyki i wiolinistyki.
Bożena Harasimowicz ukończyła gdańską Akademię Muzyczną w 1989 z wyróżnieniem w klasie śpiewu prof. Zofii Janukowicz-Pobłockiej. Po ukończeniu studiów nadal doskonaliła swój warsztat wokalny u takich artystów i pedagogów, jak: Adele Stolte, Lore Fischer, Christian Elsner, Luisa Bosabalian, Judith Beckman i Paul Esswood. Bożena Harasimowicz jest laureatką wielu konkursów wokalnych. Do najważniejszych zaliczyć należy: Międzynarodowy Konkurs im. Jana Sebastiana Bacha w Lipsku (1988), Międzynarodowy Konkurs Radia ARD w Monachium (1992, finalistka). W 2005 otrzymała tytuł profesora Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od 2000 współpracuje z Teatrem Wielkim w Warszawie, gdzie debiutowała jako solistka w “Don Carlosie” Giuseppe Verdiego.
34-letnia Anne Akiko Meyers uznawana jest za jedną z najbardziej inspirujących i poszukiwanych skrzypaczek naszych czasów. Wyróżniają ją osobowość, uroda i “dźwięk o nadzwyczajnej słodyczy”, jej wykonania pełne żarliwości oraz mistrzowskie opanowanie różnorodnych rodzajów muzyki wzbudzają powszechny zachwyt. Została entuzjastycznie przyjęta przez krytyków, media, dyrygentów oraz światową publiczność, a na jej koncerty standardów muzyki klasycznej oraz współczesnej bilety są zawsze wyprzedane. Jej żarliwy i urzekający kontakt z publicznością w każdym wieku inspiruje kompozytorów do tworzenia utworów specjalnie dla niej. New York Times okrzyknął artyzm Meyers jako “grę, która płynie z serca”. Anne Akiko Meyers gra na wspaniałych skrzypcach “Antonius Stradivarius” z 1730.

Dwa utwory K. Szymanowskiego z programu koncertu 21 IX br. – Uwertura koncertowa i III Symfonia oraz Koncert skrzypcowy, który zostanie wykonany 14 grudnia br. z okazji zakończenia roku Szymanowskiego przez Annę Marię Staśkiewicz (laureatka III nagrody oraz nagrody specjalnej Filharmonii Pomorskiej XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Wieniawskiego w Poznaniu, 2006) zostaną wydane przez Filharmonię Pomorską na płycie CD. Rejestracji dokona firma DUX.

foto Piotr Ulanowski

 

23 września 2007 – niedziela/godz. 19
Opera Nova w Bydgoszczy

Polski Teatr Tańca – Balet Poznański

Ta prezentacja 45. BFM z uwagi na sztukę baletową skorzysta z gościny desek scenicznych Opery Nova, na których obejrzymy trzy spektakle Baletu Poznańskiego w różnych choreografiach.
Polski Teatr Tańca – Balet Poznański, został powołany w 1973 z inicjatywy władz miejskich i środowiska artystycznego Poznania. Dyrekcję powierzono wybitnemu tancerzowi i choreografowi Conradowi Drzewieckiemu. Blisko piętnastoletni okres kierownictwa Drzewieckiego charakteryzują prekursorskie przedsięwzięcia artystyczne, które usytuowały zespół poznański w gronie najlepszych kompanii europejskich, czego dowodem były m.in. liczne zaproszenia na międzynarodowe festiwale baletowe. Od 1988 dyrektorem naczelnym i artystycznym Polskiego Teatru Tańca jest Ewa Wycichowska, wieloletnia primabalerina Teatru Wielkiego w Łodzi, choreograf i pedagog.

I. Short Cuts – muzyka: Arvo Pärt, Steve Roach, Robert Rich
Istvan Juhos Putto, choreografia

Pierwszy obraz “Short cuts” jest autorstwa węgierskiego choreografa i tancerza oraz pedagoga, Istvana Juhosa – Putto. “Układ choreograficzny Putto sprowadza narrację do języka ciał, do zaledwie zarysowania relacji międzyludzkich, bez silenia się na opowiedzenie całych historii, ich point. Zastosowanie filmowej technologii owych “short cuts” nie wymaga rekwizytów, jedynym są oślepiające, wielofunkcyjne blaszane lustra. Rekwizytem osobliwie, bardzo konsekwentnie spajającym całość jest specyficzna muzyka: Steve’a Roacha, Roberta Richa, a zwłaszcza Arvo Pärta. To jej surowa powściągliwość sprawia, że obraz Putto nabiera katedralnej momentami wyniosłości (…)”.

 

 II. Już się zmierzcha – muzyka: Henryk Mikołaj Górecki
Ewa Wycichowska, choreografia

“Już się zmierzcha” – drugi spektakl Ewy Wycichowskiej (inscenizacja i choreografia) do muzyki Henryka M. Góreckiego (Kwartet smyczkowy “Already it is dusk”), opiera się na niezwykłym zabiegu, polegającym na wprowadzeniu postaci nadnaturalnej wysokości, uosabiającej potęgę śmierci”. Czterometrowa postać (na szczudłach) jednoczy się w tańcu z sześciorgiem wykonawców o ludzkich wymiarach. Pierwotną, choć nie dosłowną inspiracją do Już się zmierzcha była dla Ewy Wycichowskiej słynna Bergmanowska scena gry o życie ze Śmiercią w “Siódmej pieczęci”.

 

III. En face – muzyka: Ingvar Lidholm
Susane Jaresand, choreografia

Trzecia odsłona to En face w choreografii Susane Jaresand, profesor Królewskiego Uniwersytetu w Sztokholmie, Narodowej Akademii Pantomimy i Aktorstwa w Sztokholmie, Sztokholmskiego Uniwersytetu Tańca i Konserwatorium Muzycznego w Genewie, mająca na artystycznym koncie kilkadziesiąt spektakli i projektów choreograficznych zrealizowanych w Szwecji, Niemczech, Rosji i USA. Jak deklaruje Jaresand jej główną inspiracją do “En face” była muzyka szwedzkiego kompozytora Ingvara Lidholma, w oryginale nosząca tytuł “Rites” (“Święto”), która jest świadomym, stylistycznym nawiązaniem do “Święta wiosny” Strawińskiego.

 

foto Piotr Ulanowski

  

25 września 2007 – wtorek/godz. 19
W KRĘGU SZYMANOWSKIEGO

Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska, sopran
Julian Gembalski, organy, fortepian

Szymanowski, Reger i inni

 

W kameralnym klimacie, choć z towarzyszeniem naszych dużych organów Rieger – Kloss w sali koncertowej, melomani wysłuchają utwory wokalne na sopran, których partie solowe realizować będzie Elżbieta Grodzka-Łopuszańska. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Laureatka konkursów wokalnych (m.in. I nagrody Konkursu Polskiej Muzyki Wokalnej w Katowicach). Debiutowała na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu w “Don Giovannim” Mozarta. Współpracuje jako solistka z licznymi zespołami wokalno-instrumentalnymi, symfonicznymi i kameralnymi. Wykonuje muzykę dawną i współczesną, często podejmuje się prawykonań. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki sakralnej różnych epok, występując w kraju i za granicą. Od 1999 koncertuje także z Julianem Gembalskim, wykonując, obok muzyki dawnej i współczesnej, również jego utwory i improwizacje. W swoim dorobku posiada nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe. Jest adiunktem w Akademii Muzycznej w Katowicach, posiada stopień doktora sztuk muzycznych.
Julian Gembalski jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Katowicach, dalsze studia odbywał w Belgii i Francji. Występuje z koncertami w Europie i USA, nagrał ponad 25 płyt, a od 1991 realizuje cykl nagrań radiowych pt. “Antologia Organów na Górnym Śląsku”, w którym nagrał już ok. 90 organów regionu. Obok działalności artystycznej i kompozytorskiej zajmuje się pracą naukową i dydaktyką. Jest autorem licznych publikacji i projektów organów. Jest laureatem konkursów improwizacji fortepianowej i organowej w Gdańsku, Nowej Rudzie i Weimarze oraz licznych nagród (m.in. nagroda im. Korfantego, nagroda “Lux ex Silesia”. Odznaczony przez Papieża Jana Pawła II medalem “Pro Ecclesia et Pontifice”. Julian Gembalski jest profesorem Akademii Muzycznej w Katowicach. Założył pierwsze w Europie środkowo-wschodniej muzeum organów. Od wielu lat Archidiecezjalny Wizytator organów i organistów.

 foto Piotr Ulanowski

 

  

26 września 2007 – środa/godz. 19

Camerata Silesia – Zespół Śpiewaków Miasta Katowice
Anna Szostak, dyrygent, kierownictwo artystyczne
Tomasz Orlow, improwizacje organowe i fortepianowe
Kamila Święcicka, Tomasz Dynarowicz, taniec
Piotr Orawski, słowo

Szymanowski – Pieśni kurpiowskie
Karol Szymanowski i mistrzowie wieków dawnych
– W salonie o zmierzchu

 

Camerata Silesia jest czołową w Polsce kameralną grupą śpiewaczą, znaną ze znakomitych interpretacji muzyki dawnej oraz najnowszej. Dysponuje szczególnym, wyróżniającym Zespół instynktem muzycznym, pozwalającym odczytywać szesnastu solistom pod wodzą Anny Szostak zarówno kody zawarte w dziełach renesansowych, jak i tych, które napisano współcześnie, niejednokrotnie z przeznaczeniem właśnie dla głosów Cameraty. Zespół reprezentujący Miasto Katowice jest jego szlachetną wizytówką, dając corocznie bardzo wiele koncertów w całej Polsce i poza granicami kraju, w ośrodkach o najwyższym prestiżu artystycznym (słynne sale w Lipsku, Rzymie, Brukseli, Amsterdamie, Wenecji). Camerata postrzegana jest jako ansambl o nadzwyczajnych dyspozycjach głosowych i stylistycznych. Także udział w renomowanych festiwalach, trzynaście płyt i cenne nagrody fonograficzne, mnóstwo rejestracji radiowych i telewizyjnych, koncerty live dla Europejskiej Unii Radiowej, występy transmitowane przez prestiżowe media, budują ogromny dorobek nagraniowy Zespołu, przynosząc mu nie tylko uznanie kręgów profesjonalnych.

 foto Piotr Ulanowski

 

 

27 września 2007 – czwartek/godz. 19

Teatr Letni w Ciechocinku (ul. Żelazna)

Capella Bydgostiensis
Waldemar Kośmieja, kierownictwo artystyczne
Urszula Guźlecka, słowo

Bacewicz – Divertimento
Karłowicz – Serenada na smyczki
Górecki – Trzy utwory w dawnym stylu
Kilar – Orawa

Tym razem zapraszamy do jednego z najpopularniejszych uzdrowisk w Polsce (FP organizuje dojazd autokarem), na koncert Capelli wypełniony “perełkami” polskiej muzyki kameralnej. Divertimento na smyczki Grażyny Bacewicz, kompozytorki-skrzypaczki, najwybitniejszej polskiej reprezentantki tendencji neoklasycznych w muzyce II połowy XX wieku, powstało w 1965 i zalicza się do najważniejszych w jej twórczości.
Serenadę na orkiestrę smyczkową op. 2 napisał Mieczysław Karłowicz w okresie studiów kompozycji u berlińskiego pedagoga. Serenada składa się z czterech części: Marsz, Romans, Walc i Finał. Należy ona do dzieł wielkiego talentu i dużego wysiłku twórczego, jest także owocem bogatej wiedzy kompozytorskiej jej autora. W muzyce polskiej stanowi osiągnięcie wybitne, a w życiu koncertowym – pozycję niezmiennie aktualną i popularną.
Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową (1963) powstały w odpowiedzi na przyjacielski zarzut ze strony Tadeusza Ochlewskiego, ówczesnego dyrektora Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, który twierdził, że w utworach Góreckiego brak melodii. Już sam tytuł kompozycji sugeruje nawiązanie do stylu dawnych epok.
Orawa na 15 instrumentów smyczkowych skomponowana w 1986 jest ostatnim z czterech utworów zaliczanych do cyklu “tatrzańskiego”, który Wojciech Kilar zapoczątkował w 1974 roku Krzesanym na orkiestrę, a który dopełniają napisany na orkiestrę Kościelec 1909 i przeznaczona na baryton z orkiestrą Siwa mgła. Wszystkie odbijają fascynację kompozytora muzyką górali, z jej niezwykłą żywiołowością, przejawiającą się w charakterystycznej rytmice, oryginalnej melodyce, w stylu gry podhalańskiej kapeli.

Wyjazd autokaru sprzed Filharmonii o godz. 17.
Cena biletu autobusowego: 10 zł.  

 foto Piotr Ulanowski

 

 

3 października 2007 – środa/godz. 19

GÓRALE SZYMANOWSKIEMU

Kapela Beskidu Śląskiego “Wałasi i Lasoniowie”
Zbigniew Wałach
, skrzypce
Krzysztof Lasoń, skrzypce
Jan Kaczmarzyk, altówka, gajdy
Stanisław Lasoń, wiolonczela, instrumenty pasterskie
Robert Waszut, kontrabas

Archaiczny wstęp – skrzypce i gajdy
Blok trzech autorskich utworów: Wołanie, Świt, Chmurka
Beskidzki zaśpiew: “Gdybyś się ty groniczku…”
Drugi blok: Uwielbienie, Życia blask, Kukuczka, Tryptyk beskidzki
Beskidzki zaśpiew: “Od Morawy deszcz idzie…”
Trzeci blok: Ruben, Atma, Muzyka Żywiołów
Szymanowskiemu w hołdzie – utwór parafrazujący “Harnasie”

 

Bardzo sympatyczny akcent tego Festiwalu, bo któż nie lubi górali i ich muzyki? W ramach Festiwalu wystąpi kapela z Istebnej.
Wałasi to założona w 1985 roku kapela górali z Beskidu Śląskiego. Nazwa zespołu nawiązuje do Wołochów, wędrownych pasterzy z rejonu Siedmiogrodu, którzy począwszy od średniowiecza masowo zasiedlali Karpaty. Wpływy ich muzyki można odnaleźć także w polskim folklorze z rejonu gór Beskidu Śląskiego. Wałasi są zjawiskiem wyjątkowym na mapie muzycznego folkloru Polski. Muzyka, którą grają to autentyczna sztuka ludowa, nie przetworzona na potrzeby taniej, współczesnej mody, ale dziedziczona przez stulecia, przekazywana z pokolenia na pokolenie. Wieloletnia praca przyniosła kapeli liczne nagrody. Zdobywali je w konkursach i na festiwalach w Polsce i poza granicami. Zbigniew Wałach i Jan Kaczmarzyk otrzymali jedną z najważniejszych nagród w dziedzinie folkloru – nagrodę Oskara Kolberga. Zespół koncertował w całej niemalże Europie, w Indiach, Nepalu, na Cejlonie i w Maroko. Obecnie “Wałasi” współpracują z muzykami klasycznymi – Krzysztofem i Stanisławem Lasoniami.
Krzysztof i Stanisław Lasoniowie pochodzą z rodziny o muzycznych tradycjach. Są na co dzień muzykami klasycznymi. Krzysztof wykłada na katowickiej Akademii Muzycznej, którą ukończył z wyróżnieniem. Obecnie koncertuje jako solista i kameralista w różnych składach. Jest m. in. koncertmistrzem Orkiestry Muzyki Nowej. Jest także laureatem X Międzynarodowego Konkursu Kameralnej Muzyki Współczesnej w Krakowie. Stanisław jest wiolonczelistą, studentem Akademii Muzycznej w Katowicach. Interesuje się także kompozycją. Jest laureatem I miejsca w konkursie kompozytorskim, upamiętniającym dramat stanu wojennego. Jest pasjonatem budowy instrumentów ludowych. Wyrabia fujarki, okaryny i inne instrumenty pasterskie.

cena wszystkich biletów:
10zł

 foto Piotr Ulanowski

 

 

5 października 2007 – piątek/godz. 19

ZAKOŃCZENIE FESTIWALU

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Polskiego Radia w Krakowie
Chór Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Hurda – Kapela Jana Karpiela Bułecki, Zakopane
Tadeusz Wojciechowski, dyrygent
Paweł Kowalski, fortepian
Jan Karpiel Bułecka, tenor
Włodzimierz Siedlik, przygotowanie Chóru PR w Krakowie
Sylwester Matczak, przygotowanie Chóru UKW
Bernard Mendlik, współpraca

Statkowski – Uwertura Maria
Paderewski – Koncert fortepianowy a-moll
Szymanowski – Harnasie

 

Uroczysta gala na zakończenie Festiwalu, ogromny aparat wykonawczy, wspaniała polska muzyka. Orkiestra pod batutą swego szefa maestro Tadeusza Wojciechowskiego rozpocznie Uwerturą do opery “Maria” Romana Statkowskiego (1859-1925); utwór należy do najczęściej grywanych dziś kompozycji z epoki tzw. przedmłodopolskiej i “jest właściwie jedynym dziełem Statkowskiego, które pomyślnie zniosło próbę czasu.” Następny punkt programu to słynny Koncert fortepianowy Paderewskiego, zaliczany do najważniejszych i najbardziej reprezentatywnych kompozycji mistrza – “Od czasów Chopina, żaden z polskich kompozytorów nie napisał tak świetnego dzieła na fortepian i orkiestrę. Po prawykonaniu w Londynie o Koncercie napisano, że jest silnie przeniknięty cechami polskiej muzyki z jej dumnymi, rycerskimi i marzycielskimi akcentami”.
Finałowy koncert Festiwalu zwieńczy estradowe wykonanie baletu Harnasie Szymanowskiego. Dzieło ma prostą fabułę – to historia góralskiej dziewczyny siłą wydanej za mąż za bogatego gazdę i uprowadzonej w czasie wesela przez jej ukochanego harnasia. Można ten balet uznać bezsprzecznie za dzieło genialne pod każdym względem. To pierwszy w historii muzyki polskiej utwór sceniczny w całości oparty na folklorze Podhala. Pierwszy również, który w tak doskonały sposób łączy w sobie elementy muzyki ludowej (dosłowne cytaty melodii góralskich) z indywidualnym stylem kompozytora. Szymanowski okazał się znakomitym znawcą specyfiki góralszczyzny i stworzył utwór o wspaniałej oprawie brzmieniowej, oryginalnych stylizacjach, utwór jednocześnie i dramatyczny, liryczny i ekspresyjny, niezwykle barwny. Na estradzie FP obok Orkiestry Symfonicznej stanie Chór z Krakowa i Hurda – Kapela Jana Karpiela Bułecki z Zakopanego. Chór Polskiego Radia w Krakowie został założony w 1948 przez Jerzego Gerta. Od początku istnienia do 1994 Chór stanowił integralną część zespołu Orkiestry i Chóru Polskiego Radia i Telewizji. Od stycznia 1995 działa samodzielnie w strukturach Polskiego Radia S.A. a dyrektorem i kierownikiem artystycznym jest Włodzimierz Siedlik. Kapela Jana Karpiela “Bułecki” to dziś niewątpliwie najlepsza muzyczna wizytówka Podhala, od szacownych murów filharmonii po kilkudziesięciotysięczne koncerty rockowe. Mimo, iż główne źródło ich inspiracji to folklor Tatr i rodzinnego Podhala, to mistrzowskie interpretacje muzyki z różnych regionów Polski, Słowacji, Czech, Węgier czy Rumunii sprawiły, że Zespół uznawany jest dziś przez muzyków, fachowców i wielbicieli folkloru za jedną z najwybitniejszych formacji kultywujących i prezentujących na najwyższym poziomie muzykę ludową Karpat.
Harnasie to w Roku Szymanowskiego pokłon złożony Mistrzowi w nadziei, że przyjąłby go z najwyższą radością.

foto Piotr Ulanowski 

 

 

Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków powołało w 2004 Fundację DOM MUZYKA SENIORA. Środowisko muzyczne postanowiło bowiem zjednoczyć swe wysiłki w celu stworzenia domu seniora, który zapewni artystom muzykom w podeszłym wieku, często samotnym i schorowanym godne warunki życia. Dom seniora zostanie wybudowany w Kątach (gmina Góra Kalwaria k. Warszawy). Fundacja w celu zrealizowania tego zaszczytnego celu podejmuje różne inicjatywy, aby pozyskać odpowiednie fundusze.
Narodowy Bank Polski odpowiedział na apel stowarzyszenia i włączył się w jego akcję, przekazując Fundacji komplety nowej emisji monet z wizerunkiem Karola Szymanowskiego w celu przeprowadzenia aukcji, z których dochód będzie przeznaczony na rzecz budowy Domu Muzyka Seniora. Kolekcjonerskie monety z wizerunkiem Szymanowskiego NBP wyemituje w dniu 3 października 2007. Aukcje odbędą się w 6 miastach Polski: Warszawie, Gdańsku, Bydgoszczy, Opolu, Krakowie i Lublinie. Do tej cennej inicjatywy przyłączyła się również Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy.
Na spotkaniu w dniu 25 września 2007 Narodowy Bank Polski oraz Fundacja DOM MUZYKA SENIORA ustalili ceny wywoławcze kompletów nowo wydanych monet z okazji Roku Szymanowskiego, przeznaczonych do aukcji.

 
złota * srebrna * dwuzłotowa – 1 400zł
(2 komplety)

srebrna * dwuzłotowa – 150zł
(jeden komplet)

 

więcej:
www.emonety.pl/product/675_szymanowski-karol-125-rocznica-urodzin

W dniu 5 października 2007, w przerwie wieczornego koncertu symfonicznego z okazji zakończenia 45. Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego, na foyer aukcję monet poprowadzą dwie bardzo znane osobowości bydgoskich mediów: popularna prezenterka, redaktorka TVP3 Bydgoszcz – Urszula Guźlecka oraz Zdzisław Pruss – poeta, publicysta, konferansjer, ważna i barwna postać życia kulturalnego Bydgoszczy.

 
LISTA DARCZYŃCÓW (osób i instytucji),
którzy udzielili znacznego wsparcia finansowego
Fundacji DOM MUZYKA SENIORA
stan na dzień 30.06.2007
 
 
Zofia i Antoni Wit – działka budowlana o pow. 1.4636 ha,
Tadeusz A. Żera – projekt architektoniczny obiektu,
znacznego wsparcia finansowego udzielili: Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Polska Orkiestra Radiowa, Sinfonia Varsovia, Ewa Biegas, Jolanta Bilińska, Rafał Blechacz, Andrzej Boreyko, Grażyna Brodzińska, Ewa Bukojemska, Andrzej Dąbrowski, Renata Dobosz, Michał Dworzyński, Kazimierz Gierżod, Jerzy Godziszewski, Elżbieta Chojnacka, Chopin Gitar Quartet, Marian Gołębiowski, Grupa MoCarta, Zespół wokalny ProForma, Krzysztof Jakowicz, Wojciech Kilar, Izabella Kłosińska, Kazimierz Kord, Ewa Korycka, Lang Lang, Anna Lubańska, Alicja Majewska, Jerzy Maksymiuk, Ewa Michnik, Midori,Anne Sophie Muter, Grzegorz Nowak, Jerzy Noworol, Wiesław Ochman, Kun Woo Paik, Krzysztof Penderecki, Ewa Podleś, Jerzy Połomski, Anna Popek, Zdzisław Pucek, Wojciech Rajski, Jadwiga Rappe, Wojciech Rodek, Piotr Rubik, Irena Santor, Jerzy Semkow, Regina Smendzianka, Stanisław Skrowaczewski, Dariusz Stachura, Aleksandra Stokłosa, Hanna Szeliga, Paweł Sztompke, Stefan Wojtas, Zbigniew Wodecki, Bank BPH, Bank Gospodarki Żywnościowej BGŻ, Polkomtel, Fundacja Kultury, Fundacja Kronenberga, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków, Związek Kompozytorów Polskich, Związek Stowarzyszeń Artystów Wykonawców STOART.
  
  
  
19 września 2007 – środa/godz. 19

Koncert dodatkowy z okazji Festiwalu
Zamek Królewski w Warszawie

PRIMA DONNA AND PRIMO UOMO

Capella Bydgostiensis
Paul Esswood
, dyrygent (Wielka Brytania)
Philippa Hyde, sopran (Wielka Brytania)
Robin Blaze, kontratenor (Wielka Brytania)
Piotr Orawski, słowo

fragmenty i popisowe arie z oper Georga Friedricha Händla:
Giulio Cesare in Egitto oraz Rodelinda, Regina de’ Longobardi

 
Uprzejmie informujemy, że Filharmonia organizuje wyjazd autokarem do Warszawy na ten interesujący koncert Capelli wg artystycznego projektu Paula Esswooda, legendarnego brytyjskiego kontratenora i dyrygenta, który już nie raz swymi śmiałymi i niebanalnymi wizjami interpretacji muzyki barokowej zachwycił bydgoskich słuchaczy. Zawsze przy tym towarzyszyli artyście świetni śpiewacy, nie inaczej zapewne będzie na Zamku Królewskim. Händlowskie, popisowe arie powierzył bowiem Esswood: Philippie Hyde oraz Robinowi Blaze (kontratenor), stypendyście Royal College of Music w Londynie, gdzie obecnie jest profesorem nadzwyczajnym. Osiągnięcia śpiewaka obejmują wiele poważnych ról operowych. Koncertował w Europie, Ameryce Północnej i Południowej, Japonii i Australii współpracując z wieloma znakomitymi dyrygentami i wykonawcami muzyki dawnej. Brał udział w renomowanych festiwalach europejskich, Jerozolimie, a także USA, Australii, Kanadzie.

Osoby zainteresowane wyjazdem prosimy o kontakt z kasą biletową FP.
Wyjazd autokaru sprzed Filharmonii o godz. 12.
Cena biletu autobusowego: 20 zł.

 
 
Ceny biletów na koncerty festiwalowe od 10zł do 30zł.  
Wróć