Bydgoszcz Music Festival / 46. Bydgoski Festiwal Muzyczny 13.09 – 5.10.2008

image_pdfimage_print

“Muzyka Krajów Europy Środkowej i Wschodniej”

z okazji Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego

foto Piotr Ulanowski 

 

Honorowy patronat

Bogdan Zdrojewski

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Bydgoski Festiwal Muzyczny to jedna z najstarszych, cyklicznych imprez w Polsce, niewątpliwie o najdłuższej tradycji w Regionie Kujawsko-Pomorskim, prezentujący muzykę w jej najwyższej formie. Sięgający w swych początkach lat 60. ubiegłego wieku, skutecznie opierał się przez minione lata wszelkim burzom dziejowym, trendom i powszechnej dziś, niestety, komercjalizacji. W obecnym kształcie Festiwale cechuje ogromna różnorodność form i stylów, jednakże istotnym ich wyróżnikiem jest niezmiennie wysoki poziom wykonawczy, gwarantowany przez zapraszanych do Bydgoszczy najwybitniejszych artystów polskich i zagranicznych. Przedstawiając szerokie spektrum repertuarowe, Bydgoski Festiwal Muzyczny jest miejscem ze wszech miar interesującym i inspirującym, jedynym w swoim rodzaju na mapie kulturalnej Europy przeglądem zarówno epok muzycznych, jak i kultur nie tylko Starego Kontynentu. Bydgoski Festiwal to impreza o charakterze międzynarodowym, wzbudzająca nadal wielkie zainteresowanie tak słuchaczy, i to z całej Polski, jak i autorytatywnych kręgów muzycznych. Parlament Europejski oraz Rada Unii Europejskiej w dniu 18 grudnia 2006 podjęły decyzję w sprawie Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego 2008. Cały bieżący rok w Unii Europejskiej wypełniają imprezy, przedsięwzięcia edukacyjne oraz kampanie informacyjne, dzięki którym obywatele będą mogli lepiej docenić różnorodność kulturową i wartość dialogu. Coroczne Festiwale organizowane przez bydgoską Filharmonię od początku swej działalności hołdują idei integracji Europy poprzez muzykę, i z tej racji również tegoroczna edycja Festiwalu, z okazji Roku Dialogu Międzykulturowego, przebiegać będzie pod hasłem “Muzyka Krajów Europy Środkowej i Wschodniej”.

 

Festiwal objęty jest patronatem

Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego

 

ncklogorokdialoguuelogo

 

Festiwal finansowany ze środków:
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
URZĘDU MARSZAŁKOWSKIEGO
WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO
PREZYDENTA MIASTA BYDGOSZCZY

 

za wsparcie dziękujemy:

główny sponsor

pko_podstawowy

ortis pge zeto_nowe

 

patroni medialni

radiopikdwojkatvp3 tvpkultura

infobydgoszcz wp kulturaonline

 

współpraca

drukarniatesco

 

Filharmonii udzielili pomocy i okazali życzliwość:

Księgarnia Gratka, Salon Wydawnictw Artystycznych, Księgarnia Pedagogiczno-Szkolna, Restauracja Hollywood, McDonald’s (pl. Wolności), Galeria Alix, Galeria Szkła Polskiego, Galeria Pomorska i Carrefour (ul. Fordońska), Dom Książki, EMPiK

Salonowi Kwiatów ANANKE w Bydgoszczy dziękujemy za kilkuletnią współpracę i bezinteresowne przygotowanie dekoracji kwiatowej na estradzie Filharmonii.

Wszystkie koncerty 46. Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego odbywające się w sali koncertowej są transmitowane na żywo na telebimie umieszczonym na froncie gmachu Filharmonii.

 

13 września 2008 – sobota/godz. 19

 

ORKIESTRA FP I MAESTRO WIT

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie
Antoni Wit
, dyrygent
Iwona Hossa, sopran
Ewa Marciniec, alt
Ryszard Minkiewicz, tenor
Jarosław Bręk, bas
Magdalena Ziaja, sopran II
Mariusz Cyciura, tenor II
Henryk Wojnarowski, przygotowanie Chóru

Szymanowski – Veni Creator op. 57
Brahms – Rapsodia na alt op. 53
Brahms – Pieśń przeznaczenia na chór i orkiestrę
Kurpiński – Te Deum

 

Inaugurację bydgoskiego święta muzyki poprowadzi jeden z najwybitniejszych europejskich mistrzów batuty Antoni Wit. Studiował dyrygenturę u Henryka Czyża oraz kompozycję w klasie Krzysztofa Pendereckiego w PWSM w Krakowie. Studia kompozytorskie kontynuował pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu, a następnie doskonalił swe umiejętności pod kierunkiem wielkich sław – Stanisława Skrowaczewskiego i Seiji Ozawy. Ponadto ukończył prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 1967-70 był dyrygentem-asystentem w Filharmonii Narodowej w Warszawie, następnie został dyrygentem orkiestry Filharmonii Poznańskiej i jednocześnie rozpoczął współpracę z warszawskim Teatrem Wielkim. W 1971 otrzymał II nagrodę Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego Herberta von Karajana w Berlinie Zachodnim. W latach 1974-77 Antoni Wit był szefem artystycznym Filharmonii Pomorskiej, po czym objął funkcję dyrektora Orkiestry i Chóru Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie. W latach 1987-94 współpracował z Orquesta Filarmónica de Gran Canaria, zaś w latach 1983-2000 – pełnił funkcję dyrektora Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (obecnie NOSPR). Od 2002 jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Narodowej w Warszawie. Artysta – krakowianin z urodzenia, dyrygował niemal we wszystkich najważniejszych ośrodkach Europy, obu Ameryk, Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Nagrał ponad 120 płyt, za które otrzymał m.in. 4 Fryderyki – prestiżowe nagrody polskiej fonografii. Krytyk BBC Magazine umieszcza dokonanie Antoniego Wita “w lidze Karajana”. Maestro Wit jest także profesorem dyrygentury Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Na estradzie FP obok symfoników bydgoskich wystąpi 100-osobowy, znakomity Chór Filharmonii Narodowej oraz popularni i cenieni polscy wokaliści. Usłyszymy m.in. interesujące, rzadko prezentowane dzieła rodzimych kompozytorów.
W 1930 Karol Szymanowski ponownie objął stanowisko dyrektorskie warszawskiej uczelni i na uroczystość otwarcia Akademii kompozytor napisał krótki hymn na sopran, chór organy i orkiestrę do słów Stanisława Wyspiańskiego, zatytułowany Veni Creator op. 57. Patriotyczny tekst, pełen patosu i powagi, wyraził Szymanowski równie pompatyczną w charakterze muzyką. W późniejszych latach utwór kilkakrotnie powracał do programów koncertowych, niewiele jednak dostępnych jest jego nagrań.
Karol Kurpiński (1785-1857) był jedną z pierwszoplanowych postaci życia muzycznego Warszawy i kraju pierwszej połowy XIX wieku. Kompozytor, dyrygent, pedagog, publicysta i dyrektor sceny operowej ówczesnego warszawskiego Teatru Narodowego. W dziedzinie wokalistyki Karol Kurpiński ma chyba największe zasługi dla muzyki polskiej jako twórca ponad 20 oper i licznych pieśni z “Warszawianką” na czele.

ceny biletów:
20zł, 30zł

 

foto Piotr Ulanowski

 

14 września 2008 – niedziela/godz. 19

Grudziądz, Muzeum im. ks. dr. Władysława Łęgi

SONATY WIOLONCZELOWE BEETHOVENA I GRIEGA

Louis Schwizgebel-Wang, fortepian
Lionel Cottet, wiolonczela

Beethoven – Sonata wiolonczelowa C-dur, op. 102 nr 1
Poulenc – Sonata wiolonczelowa
Grieg – Sonata wiolonczelowa a-moll
Gérard Zinsstag – Mozaika na wiolonczelę i fortepian
  

 

Drugi koncert festiwalowy odbędzie się w murach malowniczo położonego muzeum w Grudziądzu. Będzie to okazja do rozsmakowania się w światowej kameralistyce w wykonaniu młodych, utalentowanych i obiecujących muzyków. Usłyszymy przepiękne sonaty wiolonczelowe takich kompozytorów, jak Beethoven, Poulenc, Grieg czy Zinsstag. Na wiolonczeli zagra, urodzony w 1987 w Genewie, Lionel Cottet. Jest zdobywcą wielu prestiżowych nagród: I nagrody z wyróżnieniem oraz trzech nagród specjalnych Szwajcarskiego Młodzieżowego Konkursu Muzycznego (2004), I nagrody oraz nagrody specjalnej Międzynarodowego Konkursu im. Dotzauera w Dreźnie (2005), I nagrody Rahn-Musikpreis w Zurychu (2006) i II nagrody Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Lutosławskiego w Warszawie (2007). Jako solista Lionel Cottet występował z wieloma znakomitymi orkiestrami.
Na fortepianie towarzyszyć mu będzie Louis Schwizgebel-Wang, urodzony w 1987 w chińsko – szwajcarskiej rodzinie artystów. Występuje publicznie od 9 roku życia, m.in. w Szwajcarii, Francji, Kirgistanie, Kanadzie i Polsce (Łańcut 2003), a także w radiu i telewizji. W 1999 uzyskał wyróżnienie Fundacji Leenaard’a. W czerwcu 2000 reprezentował Szwajcarię na IX Festiwalu Steinwaya w Hamburgu. W 2003 zdobył I nagrodę z wyróżnieniem oraz nagrodę za najlepszą interpretację utworu szwajcarskiego na Szwajcarskim Konkursie dla Młodych Muzyków. W tym samym roku otrzymał nagrodę Paderewskiego. W 2005 zdobył II nagrodę konkursu w Genewie (pierwszej nie przyznano), nagrodę “Coup de coeur Breguet” (nagranie pierwszej CD) oraz nagrodę publiczności.
W lipcu 2008 obaj artyści zostali uhonorowani oficjalnym szwajcarskim tytułem “Solisty Fundacji Kultury Migros”.

 

sponsorzy koncertu

migros2prohelvetiaf

 

ceny biletów:
20zł, 25zł

foto Piotr Ulanowski

 

15 września 2008 – poniedziałek/godz. 19

MISTRZOWSKI BAROK

Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Paul Esswood
, dyrygent
Philippa Hyde, sopran
Artur Stefanowicz, kontratenor

fragmenty i popisowe arie z oper G. F. Händla:
Giulio Cesare in Egitto oraz Rodelinda, Regina de’ Longobardi

 

Ten wieczór to spotkanie z muzyką Georga Friedricha Händla, który jest obok Bacha jednym z największych mistrzów muzyki baroku. Melomani bydgoscy będą mieli okazje delektować się wybranymi fragmentami i popisowymi ariami z oper tego wielkiego kompozytora. Capellę Bydgostiensis poprowadzi legendarny artysta z Wielkiej Brytanii – Paul Esswood, jeden z czołowych kontratenorów świata. Wykorzystując swoje ogromne doświadczenia, prowadzi również działalność dyrygencką i w takiej roli wystąpi na estradzie Filharmonii. Do współpracy Maestro zaprosił sopranistkę brytyjską Philippę Hyde, z którą m.in. tworzy grupę The Musicke Company. Hyde dysponuje bogatym i zróżnicowanym programem operowym i oratoryjnym prezentowanym w wielu ważnych miejscach koncertowych oraz podczas festiwali w całej Europie. Sopranistce towarzyszyć będzie uznany polski tenor Artur Stefanowicz absolwent wydziału wokalnego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1991), gdzie studiował pod kierunkiem Jerzego Artysza. Naukę śpiewu kontynuował u Paula Esswooda i Jadwigi Rappé. Jest zdobywcą I nagrody imienia Venanzio Rauzziniego w Międzynarodowym Mozartowskim Konkursie Wokalnym w Wiedniu (1990) oraz II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym
w ‘s-Hertogenbosch (1991).
Śpiewał z wieloma znanymi orkiestrami na scenach i estradach oper i filharmonii na całym świecie.

ceny biletów:
20zł, 25zł

foto Piotr Ulanowski

 

 

17 września 2008 – środa/godz. 19

THE KING’S SINGERS

  

 David Hurley, kontratenor
Robin Tyson, kontratenor
Paul Phoenix, tenor
Philip Lawson, baryton
Christopher Gabbitas, baryton
Stephen Connolly, bas

od francuskiego renesansu do hitów współczesnej muzyki rozrywkowej

  

KING’S SINGERS powstał w 1965. Nazwę zawdzięcza uniwersyteckiemu King’s College w Cambridge, gdzie Alastair Hume, Simon Carrington oraz Brian Kay studiowali chóralistykę. Oprócz normalnych studiów i pokonywania kolejnych szczebli na uczelni, członkowie zespołu sześć dni w tygodniu śpiewali w kaplicy uniwersyteckiej. Występowali też na okolicznościowych imprezach, balach i uroczystych przyjęciach. Od samego początku zespół lansował bardzo urozmaicony repertuar – od średniowiecznych pieśni madrygałowych po muzykę typu pop, wykonywaną oczywiście poza kaplicą w Cambridge. Już w 1965 nagrano pierwszą płytę pt. Schola Cantorum Pro Musica Profana in Cantabridgiense. Usłyszał ją Sir Neville Marriner i z jego poręczenia w sierpniu 1966 zaaranżowano koncert w sali Hale Park Odtąd posypały się zaproszenia, aż w końcu nadszedł dzień 1 maja 1968 – debiut, a zarazem ogromny sukces w Queen Elizabeth Hall. Nawiązano ścisłe związki z promotorami koncertów: BBC oraz z firmami płytowymi. Zaczęła się rozwijać, trwająca do tej pory, współpraca z kompozytorami tej miary, co György Ligeti, Krzysztof Penderecki, Luciano Berio, Sir Peter Maxwell Davis, Toru Takemitsu oraz ze znakomitymi aranżerami i innymi artystami; wśród nich pojawili się m.in.: Kiri Te Kanawa, Placido Domingo, Barbara Hendricks, a także Boston Pops i znani jazzmani George Shearing, Bill Dobbins, zespół The Beach Boys oraz Paul McCartney z grupy The Beatles.
Dyskografia zespołu jest ogromna, ponad 60 tytułów obejmuje muzykę sześciu wieków. Obecnie nagrywa wyłącznie dla BMG Classics. Tam powstał album z niemiecką muzyką romantyczną (m.in. Brahms, Schubert), Nightsong, Spirit Voices i album z muzyką pop.
Poza działalnością koncertową i nagraniową, zespół – goszcząc na całym świecie – chętnie urządza kursy mistrzowskie i warsztaty z młodzieżą muzyczną. Zespół, w którego repertuarze znajdują się też utwory muzyki polskiej (m.in. Totus Tubus Henryka Mikołaja Góreckiego), regularnie występuje w Polsce.
Myślą przewodnią zespołu stało się przesłanie: “The Colour of Song” (“Barwa pieśni”), które oddaje wyjątkowe zdolności zespołu w komunikowaniu się z publicznością, łączenia w śpiewie zabawy z inspiracją do poznawania możliwości technicznych i różnorodności głosów, ich intonacji, rytmu, harmonii i … humoru.

Główny Sponsor trasy koncertowej The King’s Singers w Polsce

 
raiffeisen

www.raiffeisen.pl

  

ceny biletów:
20zł, 30zł

foto Piotr Ulanowski

 

 

 

  

 

CYGAŃSKIE PIEŚNI SAKRALNE – zespół TEKAMELI
– koncert odwołany


I am sorry to tell you that Tekameli will not travel to Bydgoszcz festival on September 18, despite our emphasis. Indeed, the international situation in the east of Europe causes them uncontrollable afraid to travel, widespread fear among members of the Gypsy community. We are obviously sorry for this situation.
With my best regards,
Marie-France ALLAMEL

Z przykrością informujemy, że zespół Tekameli nie przyjedzie na Bydgoski Festiwal w dniu 18 września, pomimo naszych nalegań. W rzeczy samej, sytuacja międzynarodowa we wschodniej części Europy wywołuje strach przed podróżowaniem wśród członków cygańskiej wspólnoty. Jeszcze raz przepraszamy za zaistniała sytuację.
Z poważaniem
Marie-France ALLAMEL

Osoby, które kupiły bilety na zespół Tekameli, a nie są zainteresowane koncertem zespołu Anass Habib and Ensemble, mogą otrzymać zwrot pieniędzy za bilety w kasie Filharmonii.

 

18 września 2008 – czwartek/godz. 19

DAWNE PIEŚNI SAKRALNE
Z MAROKA, HISZPANII, SYRII, EGIPTU I PERSJI

Anass Habib and Ensemble (Maroko):
Anass Habib, śpiew
Frederic Calmes, oud
James Serre, ney

 

Anass Habib urodził się w 1980 w Fezie w Maroku, jako Anass Azami Hassani, najmłodszy z jedenaściorga rodzeństwa, spośród którego wszyscy, idąc za przykładem najstarszej siostry, zostali muzykami. Mając 11 lat śpiewał klasyczne pieśni arabskie; jako solista wystąpił po raz pierwszy w wieku 12 lat, na zorganizowanym koncercie w Fezie przez AMEJ – marokańskie stowarzyszenie edukacyjne dla młodzieży. Dwa lata spędził w Syrii, doskonaląc umiejętność śpiewania pod kierunkiem takich mistrzów, jak Said Qoteb (Damaszek), Safouan Abed oraz Ahmed Kaddah (Aleppo). Do dnia dzisiejszego dał ponad sto koncertów, nie tylko w Syrii, lecz również w Libanie, Turcji, Tunezji.
Występował w wielu miastach Maroka, jak np.: Ifran (począwszy od 1999 dał 6 koncertów na Uniwersytecie Al Akhawayn), Meknes, Mirleft, Rabat, Tiflet, Tanger, ale przede wszystkim koncertował w Fezie, m.in. wielokrotnie podczas Festiwalu Muzyki Sakralnej Świata w Fez Hadara w latach 2000, 2001 i 2002, w Dar Tazi w 2006, gdzie razem z francuskim muzykoterapeutą prowadził codzienne warsztaty “Duch i Muzyka”, na pierwszym Festiwalu Kultury Sufickiej w Kairuanie w 2007, w Ośrodku Kultury Al Houria w 2006 i 2007 z towarzyszeniem chóru i orkiestry. Od kwietnia 2007 koncertuje w pałacu Mokri, z towarzyszeniem różnych instrumentów (oud, gitara, flet ney, trąbka, wiolonczela, perkusja, chór) oraz dając występy o różnorakim charakterze (na przykład a cappella). W maju 2008 gościł na festiwalu GAUDE MATER w Częstochowie. Często można go usłyszeć w programach marokańskiego radia lub telewizji. Utwory w jego wykonaniu znalazły się na wielu płytach. Uważa się, że Anass Habib to jeden z najpiękniejszych głosów arabskiego świata, przechodzący od najniższych tonów do rejestru kontratenora, w urzekający sposób wyrażający uczucia i sacrum nawet dla tych, którzy nie rozumieją klasycznego języka arabskiego. Jego szeroki repertuar zawiera zarówno libańskie pieśni Fayrouz, jak i Egipcjanki Kaltoum, syryjskie utwory Sabah Fakhry i libańskie Marcela Khalife’a, poematy sufickie i chrześcijańskie pieśni bożonarodzeniowe, średniowieczne pieśni sefardyjskie z hiszpańskiej Andaluzji. Śpiewa po syriacku (który jest dialektem zbliżonym do aramejskiego języka używanego w czasach Chrystusa), francusku, angielsku, hiszpańsku, grecku.

ceny biletów:
20zł, 25zł

 foto Piotr Ulanowski

 

 19 września 2008 – piątek/godz. 19

Koncert w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa

CHORAŁ GREGORIAŃSKI

“Śpiewy mszalne na dzień 19 września, św. Januarego męczennika”
wg rękopiśmiennych źródeł dominikańskich

  

Schola Braci Dominikanów
Piotr Ciuba OP
Tomasz Grabowski OP
Dawid Kusz OP
Łukasz Niemyjski OP
Marek Rojszyk OP

Łukasz Kubiak OP
Bornus Consort, zespół wokalny
Mirosław Borczyński
Robert Lawaty
Robert Pożarski
Stanisław Szczyciński

Marcin Bornus-Szczyciński, kantor, kierownictwo artystyczne
 
Bornus Consort powstał w 1981 na zamówienie redakcji muzyki dawnej Polskiego Radia. Założycielem grupy jest Marcin Bornus-Szczyciński, śpiewak i badacz muzyki dawnej. Zespół jako pierwszy w Polsce podjął próbę rekonstrukcji brzmienia małego męskiego zespołu wokalnego, gdzie wymagana jest specyficzna technika wokalna. Bornus Consort koncertował w większości krajów europejskich, na zamówienie Teatru Wielkiego w Warszawie przygotował dramat liturgiczny Ludus Danielis oraz operę barokową Marco da Gagliano Dafne. Zespół nagrał płyty z utworami Bartłomieja Pękiela, Piotra z Grudziądza, Mikołaja Zieleńskiego, Marcina Mielczewskiego, dzieła wszystkie Wacława z Szamotuł, polskie pieśni wielkopostne, śpiewy o św. Wojciechu. W ostatnim czasie istotne miejsce w repertuarze zespołu zajmuje monodia liturgiczna, nad którą Bornus Consort prowadzi studia w bliskim kontakcie z Marcelem Peresem i Dominikiem Vellardem. Zespołowi będzie towarzyszyć nieformalna Schola Braci Dominikanów, która nie stanowi stałej formacji muzycznej. W jej skład wchodzą bracia, którzy podczas studiów ze szczególną atencją poświęcają się śpiewowi gregoriańskiemu. Skład Scholi, który wystąpi w Filharmonii, jest odmienny. Poza jednym z członków, śpiewacy są już od kilku lat kapłanami lub diakonami, nie mieszkają w Krakowie, lecz w różnych klasztorach w Polsce. Po kilku latach od zakończenia studiów powrócili do wspólnej modlitwy gregoriańskiej i kontynuowania badań nad dawną modlitwą liturgiczną.

ceny biletów:
20zł, 30zł

 foto Piotr Ulanowski

 

 

20 września 2008 – sobota/godz. 19

MŁODZI WIRTUOZI

   
 
Jakub Jakowicz, skrzypce
Krzysztof Michalik, skrzypce
Wojciech Kołaczyk, altówka
Dominik Dębski, altówka
Maciej Kamrowski, wiolonczela
Sylwia Wójcik, wiolonczela

Brahms – I Sekstet smyczkowy B-dur op. 18

Schönberg – Verklärte Nacht op. 4 na sekstet smyczkowy
 
 
Utalentowani instrumentaliści, pełni pasji do muzyki i swego zawodu, artyści młodego pokolenia, w tym troje na co dzień związanych z Filharmonią bydgoską, zaprezentują się w utworach na sekstet smyczkowy – interesujących i efektownych dla słuchacza.
Jakub Jakowicz – mówi o sobie, że urodził się ze skrzypcami. Kontynuuje rodzinne tradycje muzyczne, gry na skrzypcach uczył się u swojego ojca – Krzysztofa Jakowicza, wybitnego skrzypka i pedagoga o renomie międzynarodowej. Kreacje Jakowicza Juniora – podziwiane w szerokim świecie – naprawdę są zachwycające, świeże, młodzieńcze. Dziś 27-letni, wiele już osiągnął na niwie wiolinistyki, zapisując na swym artystycznym koncie m. in. pierwsze miejsca w konkursach skrzypcowych w Lublinie (1993), Wattrelos (Francja, 1995), Takasaki (Japonia, 1999), Międzynarodowej Trybunie Młodych Wykonawców, organizowanej pod auspicjami Europejskiej Unii Radiowej i Rady Muzyki UNESCO (Bratysława 2001), a także nagrodę Fundacji polsko-japońskiej dla najlepiej zapowiadającego się skrzypka polskiego młodej generacji (2002); jest laureatem Paszportu “Polityki” za rok 2003, nagrał siedem solowych płyt CD.
Krzysztof Michalik jest absolwentem Akademii Muzycznej w Poznaniu, którą ukończył w 1998 w klasie Bartosza Bryły. Naukę kontynuował w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Antwerpii (specjalność: solista koncertowy) w klasie Jerrolda Rubinsteina. Od najmłodszych lat czynnie uczestniczył w konkursach, zdobywając nagrody, np. rok 1993 przyniósł mu pierwsze miejsce w Ogólnopolskich Przesłuchaniach w Elblągu oraz drugą nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Serwaczyńskiego w Lublinie. Artysta wiele koncertuje w kraju i za granicą. Nagrywa dla radia i telewizji.
Wojciech Kołaczyk ukończył Akademię w Bydgoszczy w klasie skrzypiec Henryka Keszkowskiego i w klasie altówki Zbigniewa Friemana. Jest koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy oraz adiunktem w bydgoskiej Akademii Muzycznej, gdzie prowadzi klasę altówki. Gra w zespole Multicamerata, z którym nagrał wiele płyt i odbył liczne tournée. Występuje również w Barok Quartet i kwartecie Pro Arte.
Dominik Dębski jest absolwentem bydgoskiej Uczelni w klasie altówki Zbigniewa Friemana, pod którego kierunkiem odbył też studia podyplomowe (2001-2003) w Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 1997 jest pierwszym altowiolistą Filharmonii Poznańskiej. Prowadzi także ożywioną działalność jako kameralista.
Sylwia Wójcik dyplom zdobyła w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Kształciła się pod kierunkiem Stanisława Firleja, a umiejętności doskonaliła u takich mistrzów wiolonczeli, jak: Michael Flaksman, Stefan Popov, Claus Reichardt czy Eberhardt Finke. Zbierała laury w konkursach wiolonczelowych solowych i kameralnych (m.in. IV miejsce i nagrodę specjalną w konkursie kameralnym Premio Contessa Tina Orsi Anguissola Scotti w Val Tidone we Włoszech). Jako solistka i kameralistka współpracuje z artystami w kraju i za granicą. Od 2004 związana jest stałą współpracą z orkiestrą Sinfonia Varsovia oraz Polską Orkiestrą Kameralną. Od 2007 pełni funkcję solisty wiolonczelisty w naszej Orkiestrze Symfonicznej.
Maciej Kamrowski ukończył Akademię w Bydgoszczy w klasie wiolonczeli Romana Sucheckiego. Obecnie pracuje w macierzystej uczelni na stanowisku adiunkta. Jest koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy oraz wiolonczelistą Kwartetu Pomorskiego.

ceny biletów:
20zł, 25zł

 
 
21 września 2008 – niedziela/godz. 19

PENDERECKI & SINFONIA VARSOVIA
Z OKAZJI 75. ROCZNICY URODZIN KOMPOZYTORA 

 
 

Orkiestra Sinfonia Varsovia
Krzysztof Penderecki
, dyrygent
Łukasz Długosz, flet
 
Dvořák – Legendy op. 59
Penderecki – Koncert fletowy
Mendelssohn – Symfonia “Szkocka” 
 
 
75. urodziny Krzysztofa Pendereckiego przypadają 23 listopada 2008. Maestro wychował się w rodzinie o ormiańskich korzeniach. Początkowo uczył się grać na skrzypcach i pobierał lekcje kompozycji u Franciszka Skołyszewskiego. Następnie w latach 1955 – 1958 studiował kompozycję w Krakowie w klasie Artura Malawskiego. Międzynarodowy rozgłos przyniosły mu utwory o bardzo oryginalnej kolorystyce dźwiękowej, często wykorzystujące niekonwencjonalne techniki artykulacji. Taka technika kompozytorska otrzymała miano sonoryzmu, a reprezentują ją m.in. utwory takie, jak Ofiarom Hiroszimy – tren, Polymorphia, De natura sonoris. W tym stylu skomponowana jest również Pasja wg św. Łukasza.
U progu lat 70. XX wieku kompozytor porzucił technikę sonorystyczną. Penderecki jest sobą w każdym utworze i nie deprymuje go krytyka. A narażał się krytyce coraz częściej. Zarzucano mu więc, że “zdradził awangardę”, ale ten nowy styl znalazł aprobatę szerokiej publiczności. W Polsce specjalne zainteresowanie budziły w latach osiemdziesiątych utwory nawiązujące do wydarzeń politycznych, z których powstało np. Polskie Requiem. Niewątpliwie Krzysztof Penderecki to zjawisko w historii muzyki, nie tylko polskiej, zupełnie wyjątkowe. Uprawia różne formy muzyczne, szuka w nich odpowiedzi na nurtujące go pytania i wątpliwości.
Niezwykle ciekawym, budzącym autentyczne zainteresowanie publiczności jest zapis partytury Pendereckiego, który jest szczególny poprzez swoją strukturę, kolorystykę, siłę ekspresji. Szkic ma to do siebie, że pokazuje coś co jest dziewicze: pomysły kompozytora, jego nerwy, wibracje duszy, próby i skreślenia.
W latach 90. Krzysztof Penderecki, poszukując klasycznego piękna mówi: “mój ideał upatruję w “claritis”. Z tego okresu pochodzi m.in. Koncert fletowy (1992-93). W kompozycji znać echa równowagi, uspokojenia. Muzyka, przybierając klasyczne proporcje, wraca w tym utworze do niemal tonalnej harmonii, budując nastrój subtelnymi odcieniami, przybliża naturę fletu i wykorzystuje różnorodne jego możliwości. Partie solowe usłyszymy w interpretacji Łukasza Długosza, 25-letniego flecisty, który swym talentem i osiągnięciami zyskał uznanie jako jeden z najwybitniejszych flecistów swojej generacji.
 
 

ceny biletów:
20zł, 30zł

foto Piotr Ulanowski
 
 
 
23 września 2008 – wtorek/godz. 19

WROCŁAWSKA ORKIESTRA
KAMERALNA LEOPOLDINUM

Ernst Kovacic, dyrygent

Lutosławski – Uwertura
Suk – Serenada
Krauze – Rapsod na orkiestrę smyczkową
Beethoven – Wielka fuga op. 133

 

Zapowiada się bardzo interesujący koncert, w czasie którego usłyszymy utwory kompozytorów z różnych epok muzycznych w interpretacji znakomitych instrumentalistów z Wrocławia. Orkiestra Kameralna Leopoldinum powstała w 1978 z inicjatywy m.in. Tadeusza Strugały. Pierwszy koncert odbył się w kwietniu 1979 pod jego batutą w sali Filharmonii Wrocławskiej. Nazwa zespołu nawiązuje do jednego z najcenniejszych zabytków architektury barokowej w Europie Środkowej – słynącej ze znakomitej akustyki Auli Leopoldyńskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Orkiestra działa w ramach Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
Wrocławski zespół smyczkowy zdobył szerokie uznanie słuchaczy i krytyki na koncertach i festiwalach w Polsce oraz wielu krajach europejskich. Wieloletnim kierownikiem artystycznym orkiestry, który nadał jej kształt artystyczny, był wybitny muzyk i patron polskiej kameralistyki, nieżyjący już Karol Teutsch. W latach 1993-1995 funkcję kierownika artystycznego pełnił artysta skrzypek Jan Stanienda. Na co dzień Leopoldinum pracuje od 20 lat pod kierunkiem koncertmistrza Zbigniewa Szufłata. Od stycznia 2007 szefem artystycznym zespołu jest Ernst Kovacic, austriacki skrzypek, dyrygent, interpretator wielu prawykonań dzieł współczesnych.
Jako solista Ernst Kovacic występuje z wieloma renomowanymi orkiestrami europejskimi, często gości w Wielkiej Brytanii. Przez trzy sezony, w latach 1996 – 1998, był dyrektorem artystycznym Vienna Chamber Orchestra.

ceny biletów:
20zł, 25zł

foto Piotr Ulanowski

 

24 września 2008 – środa/godz. 19

AKORDEONOWE “MOTION TRIO”

 

 Janusz Wojtarowicz
Marcin Gałażyn
Paweł Baranek

Penderecki – Ciaccona in memoriam Giovanni Paolo II
Górecki – Koncert klawesynowy (w wersji na trzy akordeony)
Kilar – Orawa
Baranek – Pierwszy Dzień Wiosny
Wojtarowicz – Gloria Africana, Exodus, Silencio
Taniec Wschodzącego Słońca, DJ Chicken, Chinatown

 

Motion Trio to trio akordeonowe założone w 1996 przez Janusza Wojtarowicza – lidera i autora większości kompozycji. Zespół zmienia oblicze akordeonu (gra na akordeonach Pigini Sirius Millennium – uważanych za najlepsze akordeony na świecie) w muzyczne spektakle zawierające akcję i dramaturgię, przez co jest ewenementem na europejskim i światowym rynku muzycznym.
Zespół współpracował z wieloma znakomitościami i orkiestrami, takimi jak: Krzysztof Penderecki, Bobby McFerrin, Wojciech Kilar, Krzesimir Dębski, Trilok Gurtu, Michał Urbaniak, Tomasz Stańko, WDR Rundfunkorchester Köln, Deutsches Filmorchester Babelsberg, Sinfonietta Cracovia, Teatro Municipal do Rio de Janeiro, Orkiestra Kameralna AUKSO.
Członkowie grupy są laureatami Grand Prix IV Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego w 2000. Prowadzili “Masterclass” na Uniwersytecie Chicagowskim i w Konserwatorium Narodowym w Paryżu. W styczniu 2008 zadebiutowali w nowojorskiej Carnegie Hall.
Zarówno muzycy jak i krytyka bardzo pochlebnie wypowiadają się o muzyce Motion Trio: Joe Zawinul – “Wasza muzyka jest zdumiewająca”, Krzysztof Penderecki – “To wyjątkowe trio akordeonowe”, Frankfurter Allgemeine Zeitung – “Trio gra po mistrzowsku przy pomocy sugestywnych brzmień”, Liberation – “Ci, którym akordeon wydawał się staromodny, a którzy byli obecni na koncercie Motion Trio, nie mieli innego wyjścia, jak zastanowić się nad swoim wcześniejszym osądem”, Le Monde – “Trio polskich akordeonistów drwi z wszelkich przyzwyczajeń i tradycyjnego sposobu gry na akordeonie, przenosi instrument w przyszłość bez jakichkolwiek efektów elektronicznych”, All About Jazz – “Nigdy nie słyszeliście takiej gry na akordeonie”.
Motion Trio koncertuje na całym świecie, nagrało pięć CD. Płyta “Pictures” stała się przebojem i otrzymała liczne wyróżnienia: Deutsche Schallplatten Kritik, Grand Prix Polskiego Przemysłu Muzycznego, Best Polish Recording 2000, Top 2000 i Płyta Roku wg krytyków Jazzi Magazine. Polska krytyka muzyczna uznała Motion Trio za najlepszy debiut roku 2000 w Polsce, czego dowodem jest drugie miejsce w kategorii muzyk/zespół roku 2000 (za Tomaszem Stańko) wg Jazzi Magazine. Zespół zaprezentuje oprócz własnych kompozycji dzieła największych współczesnych polskich kompozytorów – Pendereckiego, Góreckiego i Kilara.

ceny biletów:
20zł, 25zł

 

foto Piotr Ulanowski

 
 

 

26 września 2008 – piątek/godz. 19

HENRYKOWI MIKOŁAJOWI GÓRECKIEMU
Z OKAZJI 75. ROCZNICY URODZIN 

 
  
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Aleksander Gref
, dyrygent
Elżbieta Chojnacka, klawesyn

Henryk Mikołaj Górecki – Trzy tańce op. 34
Henryk Mikołaj Górecki – Koncert klawesynowy
Beethoven – III Symfonia Es-dur “Eroica”

 
Rok 2008 to także jubileuszowy rok profesora Henryka Mikołaja Góreckiego, podczas którego uroczyście świętujemy 75. urodziny wybitnego polskiego kompozytora.
Maestro Górecki, rówieśnik Krzysztofa Pendereckiego, od początku lat sześćdziesiątych jest jedną z głównych postaci polskiej sceny kompozytorskiej, i nie sposób w kilku słowach wymienić wszystkich zasług i osiągnięć artysty dla rozkwitu i chwały polskiej muzyki na całym świecie. To Twórca, którego każdy nowo powstały utwór budzi ciekawość nie tylko krytyków, nie tylko muzykologów, lecz także zadziwiająco szerokiej publiczności. Światową karierę zawdzięcza komercyjnemu sukcesowi III Symfonii – “Symfonii Pieśni Żałosnych” (1976) na początku lat dziewięćdziesiątych, kiedy nazwisko Górecki wymieniać w świecie zaczęto jednym tchem z Lutosławskim i Pendereckim, od razu z wyróżnieniem jako kompozytora w tym gronie najbardziej polskiego. Profesor Górecki miał wtedy prawie sześćdziesiąt lat i zaiste ogromny dorobek zawsze pracowitego życia. Z Bydgoszczą związany jest od lat – Jego twórczość jest stale obecna w życiu koncertowym naszego miasta. Dzieła Góreckiego niejednokrotnie były wykonywane i nagrywane w murach Filharmonii Pomorskiej. Niektóre kompozycje powstały specjalnie na zamówienie bydgoskiej Filharmonii, jak np. Miserere op. 44, dedykowane członkom Solidarności, którzy odnieśli rany w starciach z milicją w Bydgoszczy w marciu 1981, był też jednym z pomysłodawców powstania w Bydgoszczy Akademii Muzycznej oraz kandydatem na jej pierwszego rektora.
Kompozytor od dawna nie kryje, że ma specjalną słabość tak do dawnej muzyki polskiej, jak i polskiej muzyki ludowej. Ale jeszcze ważniejsze, jest dla niego przeżycie religijne, skupienie nad słowem liturgii, potrzeba metafizycznego wyznania, jest bowiem człowiekiem głębokiej wiary. Wierzy w Boga i w to, że stworzony przez Boga świat potrzebuje muzyki. Że nade wszystko potrzebuje jej człowiek. Powstają więc dzieła, których emocjonalność, szczerość, bezpośredniość i estetyczna powściągliwość zmuszają słuchacza do skupienia… i skłaniają do niekłamanego zachwytu. Wybitne utwory muzyczne, jak wszelkie inne cenne obiekty sztuki, cechuje specjalna odporność na czas zwłaszcza wtedy, gdy wzbogacają świat, wnosząc oprócz jakości estetycznych jeszcze wartości duchowe.
Polska kultura zawdzięcza Profesorowi nad wyraz wiele, zasługuje więc On na największe hołdy, tym bardziej, że jest Artystą niezwykle pokornym, niesłychanie skromnym, który nie lubi publicznego hałasu wokół swojej osoby.
Jubileuszowy wieczór w Filharmonii wypełnią dzieła Profesora Góreckiego, m.in. słynny Koncert na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową (1980), który powstał na zamówienie PR z przeznaczeniem do radiowego cyklu prezentacji współczesnych twórców polskich “Forum kompozytorów”. Prawykonanie wersji klawesynowej odbyło się w 1980 a solistką była właśnie Elżbieta Chojnacka“cesarzowa współczesnego klawesynu”, uważana przez krytykę muzyczną za najwyższej klasy wykonawczynię współczesnej muzyki klawesynowej, i której Koncert został dedykowany.

ceny biletów:
20zł, 30zł

foto Piotr Ulanowski
 
28 września 2008 – niedziela/godz. 19

Bydgoszcz, Opera Nova

BALET – GREK ZORBA 

 
Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu
Lorca Massine
, libretto i choreografia
Sofia Tugarinova-Grzelak, kostiumy
Aleksandr Molodov, Zivilė Baikstytė, Nerijus Juska
Aurelijus Daraskevičius, Ruta Kudzmaitė
, soliści

Theodorakis – Grek Zorba

 
W ramach Festiwalu zapraszamy do Opery Nova na niezwykle widowiskowy i popularny spektakl baletowy Grek Zorba Theodorakisa, w choreografii Lorki Massine’a. Na scenie zagości Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu. To największy teatr Litwy, podtrzymujący najstarsze tradycje teatralne tego kraju. Powstał w 1920 staraniem Stowarzyszenia Litewskich Twórców Sztuki jako poprzednik obecnej Opery Litewskiej, a pierwszą jego premierą była La Traviata Verdiego (31 grudnia 1920). W czerwcu 1925 utworzono przy teatrze zespół baletowy, który przedstawił swój pierwszy program koncertowy, zaś pół roku później pełnospektaklową premierę Coppelii Delibesa. Teatr w krótkim czasie zgromadził doborowy zespół wykonawców, a potem – mimo wielu zawirowań politycznych w kraju – trwał przez lata jako ważny ośrodek kultury i narodowej sztuki teatralnej. Większą część propozycji teatru stanowią opery klasyczne ze światowego repertuaru muzycznego, a wśród nich: Don Giovannii Mozarta, Rigoletto, Bal maskowy i Aida Verdiego, Turandot Pucciniego, Holender tułacz Wagnera, Dama pikowa Czajkowskiego, aż po Żydówkę Halévy’ego zrealizowaną na otwarcie sezonu 2004/05. Międzynarodową sławę wileńskiemu teatrowi i jego artystom przyniosły występy gościnne w renomowanych teatrach i na znanych światowych festiwalach. Zespół operowy wielokrotnie odbywał tournée po Holandii, Niemczech, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Tajwanie oraz brał udział w prestiżowych festiwalach operowych. Tylko w ostatnim dziesięcioleciu balet litewski był gościem festiwali we Francji, Polsce, w Niemczech, Stanach Zjednoczonych i Japonii, a także występował we Włoszech, Hiszpanii, Słowenii, Turcji i Wielkiej Brytanii. Wielu tancerzy wileńskiego Teatru to laureaci ważnych nagród międzynarodowych konkursów baletowych. Wysoki poziom artystyczny Teatru i uznanie wśród publiczności potwierdzają opinie prasy zagranicznej.

ceny biletów:
50zł

foto Piotr Ulanowski
 
 
 
29 września 2008 – poniedziałek/godz. 19
 

 
MUZYKA CERKIEWNA

Chór Duchowieństwa Diecezji Białostocko-Gdańskiej
Ks. Protodiakon Bazyli Dubec, dyrygent

Kastalski, Dodonow, Samsonienko, Zinowiew, Jaiczkow,
Szarin, Grieczaninow, Dubieński, Bortniański

 

Chór Duchowieństwa Diecezji Białostocko-Gdańskiej powstał w 1982 z inicjatywy ówczesnego ordynariusza diecezji białostocko-gdańskiej arcybiskupa Sawy. W skład zespołu wchodzą księża, diakoni i lektorzy z terenu diecezji białostocko-gdańskiej. Od chwili powstania chórem dyryguje ks. protodiakon Bazyli Dubec. Chór wielokrotnie uczestniczył w Festiwalach Muzyki Cerkiewnej (Hajnówka, Grodno) i przeglądach kolęd (Białystok, Terespol), otrzymując liczne nagrody i wyróżnienia. Występował również podczas wielu koncertów i uroczystości m.in. w Białymstoku, Warszawie, Hajnówce, Bielsku Podlaskim, Terespolu, Lublinie, Grodnie.
Usłyszymy wybrane utwory reprezentatywne dla muzyki cerkiewnej, która powstała dla potrzeb obrzędów liturgicznych, zawierająca treści teologiczne i oddająca naturę Kościoła Wschodniego. Początkowo był to śpiew jednogłosowy (monodyczny) oparty na systemie ośmiu trybów (glasów), ustalonym w VII – VIII w. przez Jana Damasceńskiego. W XV w. muzyka cerkiewna uległa wpływom łacińskim. Z Zachodu zaczerpnięto i zaadaptowano na gruncie ruskim technikę śpiewu wielogłosowego. Opracowania pieśni cerkiewnych były często 4-, 5-, 6- głosowe, a nawet 8- głosowe zapisywane w notacji neumatycznej (bezliniowej, literowej). Coraz więcej osób fascynuje się dzisiaj muzyką cerkiewną, która ma niepowtarzalny klimat, wprowadzając w nurt wschodniego mistycyzmu. Z pewnością koncert ten będzie cieszył się dużym zainteresowaniem nie tylko wytrawnych melomanów.

ceny biletów:
20zł, 30zł

foto Piotr Ulanowski
 
 
30 września 2008 – wtorek/godz. 19
    
MAX KLEZMER BAND

Max Kowalski, kontrabas
Jacek Hołubowski, akordeon
Piotr Skupniewicz, klarnet
Michael Jones, skrzypce
Bogdan Zięba, instrumenty klawiszowe, akordeon
Adam Leśniak, perkusja, instrumenty perkusyjne
Andrzej Czop, akustyk
Damian Rękas, technika, światło
 
Kultura żydowska jest niewspółmiernie trwalsza i aktywniejsza od innych kultur Wschodu. Od najdawniejszych czasów rola Żydów, którzy asymilowali wysoko rozwinięte cywilizacje, polegała na pośrednictwie kulturowym między Egiptem a Mezopotamią, Grecją a Egiptem, Arabią a Zachodnią Europą. Muzyka żydowska jest niepowtarzalna i ma swoją specyfikę, a jednocześnie zawiera bogactwo kulturowe wielu narodów. Formacja Max Klezmer Band została założona pod koniec 1998 z inicjatywy lidera Maxa Kowalskiego. Impulsem do powstania Zespołu były zainteresowania muzyczne instrumentalistów tradycyjną muzyką żydowską. W obecnym kształcie funkcjonuje od 2006. Dzięki oryginalnemu doborowi instrumentów oraz ciągłym twórczym poszukiwaniom grupa wypracowała swój własny, unikalny styl i niepowtarzalne brzmienie wykonywanych utworów. Max Klezmer Band koncertuje w Polsce i Europie (Szwecja, Białoruś, Łotwa, Słowacja, Czechy, Niemcy, Francja, Belgia). Współpracuje z wieloma uznanymi artystami polskiej sceny muzycznej, a każdy z członków zespołu współtworzy jeszcze inne, różne projekty muzyczne. Tworzący zespół muzycy posiadają w swym dorobku już kilka płyt, z których ostatnia nosi tytuł Nu Klezmer Project. W sierpniu 2007 w Muzycznej Owczarni odbyła się premiera ich nowego albumu autorskiego “TSUNAMI”.
“Kontynuujemy naszą przygodę ze Sztuką, łącząc muzykę klezmerską z jazzową w oryginalnych aranżacjach tematów tradycyjnych i własnych kompozycji (…). Muzyka nasza, odczuwana jako połączenie tradycji i nowoczesności, sięga w głąb duszy ludzkiej odkrywając wspólną kulturową i artystyczną tożsamość ludzi różnych nacji, skłania zarazem do refleksji i budzi radość życia. Pragniemy Was wzruszać, bawić i zaciekawiać, aby w ten sposób przekazać Wam naszą muzyczną prawdę” – deklarują krakowscy muzycy.

ceny biletów:
20zł, 25zł

foto Piotr Ulanowski
 
 
 
5 października 2008 – niedziela/godz. 19

ORKIESTRA FP I MAESTRO WOJCIECHOWSKI  

  
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Opery Nova w Bydgoszczy
Tadeusz Wojciechowski
, dyrygent
Iwona Hossa, sopran
Alexander Gavrylyuk, fortepian
Henryk Wierzchoń, przygotowanie Chóru

Czajkowski – II Koncert fortepianowy G-dur op. 44
Kilar – Angelus

 
 
Maestro Tadeusz Wojciechowski poprowadzi koncert wieńczący bydgoskie święto muzyki. Obok Orkiestry Symfonicznej gościnnie wystąpi Chór Opery Nova oraz znakomici soliści. Na ostatnim koncercie usłyszymy dwa przeboje sal koncertowych: II Koncert fortepianowy G-dur Czajkowskiego, rzadziej prezentowany niż I Koncert b-moll, niemniej wirtuozowsko-popisowe elementy, bogactwo brzmienia i symfoniczny rozmach ujmują od razu słuchacza, tym bardziej, że dzieło usłyszymy w wyjątkowej interpretacji – 24-letniego genialnego pianisty Alexandra Gavrylyuka. Urodził się w Charkowie na Ukrainie. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku siedmiu lat, pierwszy koncert zagrał jako dziewięciolatek. W roku 1996 wygrał konkurs w Senigali we Włoszech, a w Konkursie Pianistycznym Pamięci Vladimira Horowitza w Kijowie w 1997 otrzymał II nagrodę i w 1999 – złoty medal. W 2000 roku szesnastoletni wówczas Gawrylyuk wygrał IV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Hamamatsu w Japonii. Od tej pory co roku koncertuje w Suntory Hall i Tokyo Opera City Hall. W 2005 roku zwyciężył w XI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie, zdobywając I nagrodę, złoty medal i nagrodę za najlepsze wykonanie koncertu klasycznego. W latach 1998-2006 mieszkał i studiował w Sydney, dużo koncertował w Australii, gościł w USA, Europie, w 2007 roku zadebiutował w Moskwie.
Młody pianista gra często w Polsce, choćby wymienić Konkursy Chopinowskie w Dusznikach Zdroju, i zaskarbił już sobie podziw oraz niekłamane uznanie wiernej publiczności. W drugiej części koncertu wykonany zostanie Angelus na sopran, chór mieszany i orkiestrę Kilara. Utwór powstały w 1984 w murach klasztoru na Jasnej Górze jest misterium różańcowym, poetycko-muzyczną formą odmawiania różańca, modlitwy, która była tak droga Papieżowi z Polski.

ceny biletów:
20zł, 30zł

 
 
Koncerty festiwalowe prowadzą:
Barbara Gogol-Drożniakiewicz
Urszula Guźlecka
Adriana Kortas
Cezary Nelkowski
Piotr Orawski
Zdzisław Pająk

foto Piotr Ulanowski

Wróć