Orkiestra kameralna CB

  • Notka
  • Skład CB
  • Stali gościnni dyrygenci
  • Plan pracy CB

Capella

 

Etatowy zespół artystyczny Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis jest zaliczana do czołowych polskich orkiestr kameralnych. Zadebiutowała w 1962. Kierownictwo artystyczne Orkiestry sprawowali: Stanisław Gałoński, Włodzimierz Szymański, Karol Teutsch, Daniel Stabrawa, Mirosław Jacek Błaszczyk i Wiesław Kwaśny, a obecnie z Orkiestrą stale współpracuje José Maria Florêncio i Kai Bumann. Capella Bydgostiensis występuje na najbardziej znaczących estradach Polski i Europy, w salach tak prestiżowych, jak: Filharmonia Narodowa w Warszawie, Konserwatorium im. Czajkowskiego w Moskwie, Schauspielhaus w Berlinie, Schloss Mirabell w Salzburgu, Pałac Królewski w Sztokholmie, El Escorial w Hiszpanii, w sali Radia Holenderskiego w Utrechcie, na Zamku Królewskim w Warszawie, w Auli Leopoldinum we Wrocławiu, czy w Filharmonii Lwowskiej. Wśród gościnnych dyrygentów i solistów zespołu są: Ewa Podleś, Wanda Wiłkomirska, Roman Jabłoński, Gary Karr, Wieland Kuijken, Konstanty Andrzej Kulka, George Malcolm, Takao Ukigaya, Paweł Przytocki,  Paul Esswood,  Piotr Pławner, Krzysztof Jakowicz, Waldemar Malicki, Tomasz Tomaszewski, Jan Stanienda, Krzysztof Meisinger, Michał Maciaszczyk i inni. Zróżnicowany repertuar Orkiestry obejmuje różne epoki i style muzyczne – od baroku do współczesności. Capella Bydgostiensis dokonała licznych nagrań płytowych dla wytwórni polskich, holenderskich, hiszpańskich, a także nagrań radiowych i telewizyjnych. Jednym z ciekawszych przedsięwzięć ostatnich lat było kilkutygodniowe tournée w Brazylii w 2010, 2011 i 2012, które objęło wiele koncertów, m.in. w takich miastach, jak: Rio de Janeiro,  São Bernardo do Campo,  São Paulo, Vitória,  São Josè dos Campos, Diadema, Atibaia,  Piracicaba, Pedra Azul. Występy kameralistów bydgoskich zostały przyjęte entuzjastycznie zarówno przez słuchaczy, jak i krytykę. W 2012 Capella Bydgostiensis pod dyrekcją J. M. Florência, z udziałem skrzypaczki Marii F. Krug z Brazylii, nagrała  2-płytowy albumu (DUX), który zawiera muzykę poważną kompozytorów brazylijskich i polskich. W 2014 Capella Bydgostiensis  zagrała  w Filharmonii Berlińskiej  wraz z Krzysztofem Meisingerem, który wystąpił   podwójnej roli – dyrygenta i gitarzysty. Z okazji obchodzonego w 2013 jubileuszu 60-lecia Filharmonii Pomorskiej w  2014 ukazały się dwie nowe płyty  Capelli:  pt. Ave Maria z pieśniami  autorstwa dziesięciu kompozytorów różnych epok, nagrana we współpracy  ze znakomitą sopranistką Barbarą Kubiak oraz „Grażyna Bacewicz: Symphony for String Orchestra” (Ewa Kupiec – fortepian, Mariusz Smolij – dyrygent). CD nagrane dla  cenionej i szeroko  znanej w świecie  firmy Naxos otrzymało nagrodę Fryderyk 2015 w kategorii „Najlepszy album polski za granicą”. W marcu 2015 bydgoscy kameraliści wystąpili w Konzerthalle C.Ph.E.Bach we Frankfurcie nad Odrą z okazji 200 lat SINGAKADEMIE Frankfurt (Oder).

 

Skrzypce

Waldemar Kośmieja -(koncertmistrz)

Elżbieta Biskupska

Joanna Radzińska

Grzegorz Kujawa

Jolanta Mrowińska

Artur Wrembel

Natalia Tyrańska*

 

Altówki

Zbigniew Milewski

Agnieszka Czupryńska-Kurzawa

Iwona Wasilewska

 

Wiolonczele

Małgorzata Węglerska-Posadzy

Andrzej Syty

 

Kontrabasy

Mieczysław Ćwikliński

 

Klawesyn, Organy

Małgorzata Pałac-Gruszczyńska*

 


* współpraca

José Maria Florêncio

Sprawuje obecnie funkcję stałego dyrygenta Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis, zespołu Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Z orkiestrą tą odnosi na co dzień wiele sukcesów, m. in. trzy razy został zaproszony na tournée do najważniejszych sal i na festiwale w Brazylii. Urodził się w Brazylii, ale od wielu lat jest obywatelem polskim. Edukację muzyczną rozpoczął w swoim rodzinnym mieście Fortaleza, kontynuował ją na Uniwersytecie Minas Gerais w Belo Horizonte, a następnie uzupełnił na wielu kursach mistrzowskich w swoim kraju oraz w The Juilliard School of Music w Nowym Jorku, Musikhochschule w Wiedniu i warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, gdzie ukończył studia z wyróżnieniem na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w klasie Henryka Czyża. Po przyjeździe do Polski (1985), prawie natychmiast rozpoczął aktywną karierę dyrygencką. Poprowadził gościnnie wiele koncertów symfonicznych i kameralnych, a także przedstawień operowych i baletowych w niemal wszystkich ośrodkach muzycznych kraju i wielu krajach Europy, obu Ameryk i Azji. Występy artysty spotykały się zarówno z ogromnym aplauzem publiczności, jak i wielkim uznaniem krytyki, która w wielu krajach nie wahała się go określić jednym z najlepszych dyrygentów swojego pokolenia. José M. Florêncio sprawował funkcję stałego dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, był dyrektorem muzycznym Państwowej Opery we Wrocławiu, dyrektorem naczelnym i artystycznym Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie, dyrygentem Teatru Wielkiego w Warszawie – Opery Narodowej, dyrektorem muzycznym Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu oraz dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Poznańskiej, dyrygentem Orquestra Sinfonica Municipal de São Paulo i dyrektorem muzycznym Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Zrealizowane z Operą Bałtycką spektakle zostały nagrane i wyemitowane (jako jedynej jak dotąd instytucji muzycznej z Polski) przez francuski kanał telewizyjny Mezzo. Z tymi przedstawieniami Opera Bałtycka w 2011 została również zaproszona do udziału w programie TV BBC „The Best European Operas”, występując obok oper z Amsterdamu, Barcelony, Brukseli i Covent Garden. Spośród ważnych zaproszeń ostatnich lat warto podkreślić pobyt artysty w Konserwatorium Moskiewskim, gdzie – jako pierwszy dyrygent z Polski, w blisko 160-letniej historii Konserwatorium – poprowadził kursy mistrzowskie dyrygentury i uroczysty koncert muzyki polskiej i brazylijskiej. W ten sposób dołączył do tak wybitnych artystów, jak zapraszani tam Sir Georg Solti i Mścisław Rostropowicz.. José Maria Florêncio jest także laureatem wielu nagród i odznaczeń, dla przykładu, ostatnio został laureatem medalu „Gloria Artis” Ministra Kultury za zasługi dla kultury Polski. W jego dokonaniach artystycznych znajduje się wiele prawykonań i nagrań utworów współczesnych, m. in. światowa prapremiera oper Electra Mikisa Theodorakisa i Olga brazylijskiego kompozytora Jorge Antunesa, jak i Holocaust Memorial Cantata Marty Ptaszyńskiej czy prawykonania utworów napisanych przez kompozytorów z wielu krajów świata (np. Polska, Francja, Izrael, Brazylia) jemu osobiście dedykowanych. Dokonał wielu pierwszych prawykonań i nagrań CD najnowszej muzyki kompozytorów niemal z całego świata. Jego płyta z muzyką francuskich kompozytorów H. Tomasiego i J. Bondona została oceniona pięcioma tzw. „diapazonami”, czyli najwyższą oceną fonograficzną we Francji. Z kolei w 2012 ukazały się dwie płyty: z utworami H. Villi-Lobosa, ze słynną orkiestrą Academy of Saint Martin in the Fields oraz gitarzystą Krzysztofem Meisingerem (Orfeus Music) oraz krążek CD nagrany z Capellą Bydgostiensis i skrzypaczką Marią F. Krug z Brazylii (DUX).

 

José Maria Florêncio